A sportág is veszíthet?

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2007.09.11. 23:33
Címkék
Egy nap van hátra a párizsi FIA-ülésig, amelyen kiderül, megbüntetik-e a McLarenistállót, és ha igen, milyen szankciót alkalmaznak vele szemben. Egyesek nemcsak a wokingiakat, hanem az egész F1-et félteni kezdték.

Az európai sajtó ezen a héten szinte kizárólag a kémügyről cikkezik, napról napra születnek elméletek a Ferrari és a McLaren ügyéről, és egyesek elkezdték félteni a sportágat. A Formula–1 két meghatározó alakja, a háromszoros világbajnok Sir Jackie Stewart és Sir Frank Williams csapatfőnök egyaránt aggályát fejezte ki a helyzet miatt, úgy vélik, több szponzor is távozhat az F1-ből.

„Nem értem, mi értelme annak az áskálódásnak, ami jelenleg a Formula–1-ben folyik – mondta Stewart. – Kezd nagyon veszélyessé válni a helyzet, előfordulhat, hogy az ügy alapjaiban megrengeti a sportágat. Fontos nemzetközi cégek kerülhetnek rossz hírbe, s elhagyhatják miatta a sportágat. Gyorsan le kell zárni az ügyet, ez a fejvadászat mindenkinek csak árt.”

Stewart attól tart, hogy más sportágakhoz hasonlóan több szponzor is kivonul. A kerékpársportból cégek sora távozik évről évre, kimondva, kimondatlanul a doppingolás miatt. Az atlétikában is történt már hasonló, Marion Jonesszal például azonnal szerződést bontott a Nike, amikor teljesítményfokozó szerek használatával vádolták. Williams szerint ha a kémügy a továbbiakban is elnyomja az újságokban a versenytudósításokat, tényleg visszaléphet néhány támogató.

„Az a baj, hogy a csapból is ez folyik – mondta Williams. –Az FIA túl nagy feneket kerít az ügynek, rendkívüli makacssággal igyekszik bűnöst találni.”

Közben a spanyol sajtó felvetéseire reagált Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke. A Marca azt írta, hogy Ron Dennis, a McLaren elnöke olyan bizonyíték birtokában van, ami miatt a franciákat azonnal kizárhatják a vb-ből.

„Mindent elmondtunk az FIA-nak, nincs mit takargatnunk – mondta Briatore. – Nemtudom, Dennis mire gondolt, de szerintem csupán arról van szó, hogy ijedségében sárdobálásba kezdett. Csütörtökön minden kiderül, addig csak várnunk kell. Szükség van az ügy tisztázására, ha valaki rosszat tett, fizetnie kell. Ha pedig kiderül, hogy senki sem bűnös, szépen bocsánatot kell kérni attól, akit jogtalan vád ért. 1994-ben velünk is mindent megtettek, hogy elveszítsük a vébét, én akkor már hozzászoktam az ilyen helyzetekhez.”

Elképzelhető, hogy Briatorénak támadnak még gondjai, ugyanis a legújabb hírek szerint a McLaren ügyvédei máris megkeresték az FIA-t, és különböző, valószínűleg technikai jellegű „bizonyítékkal” támasztották alá Ron Dennis vélt vagy valós igazát. A nemzetközi szövetség azonban közleményében leszögezte, a csütörtöki meghallgatáson csak a kémügygyel foglalkozik, a francia csapatot érintő esetleges szabálytalanságokat más alkalommal tekinti át. Így a McLaren nem védekezhet a Renault kárára.

Visszatérve még Briatore nyilatkozatára: Stewart úgy véli, nem szabad nyilvánosságra hozni a bizonyítékokat, mert azokon újra hetekig csámcsoghat a világsajtó, elterelve az emberek figyelmét a vb-hajráról.

„A bizonyítékokat titokban kell tartani, szépen, bizalmasan át kell adni a hatóságoknak, hogy csak a bírósági tárgyaláson használják fel őket – mondta Stewart, aki elsősorban a pilótákat félti. – Elefántot csinálnak a bolhából, attól félek, hogy a pilóták is kárát látják az ügynek. Nagyon megdöbbentene, ha a versenyzőket is megbüntetnék.”

Lewis Hamilton és Fernando Alonso meglépett a Ferrari pilótáitól, s ha nem vonnak le pontot tőlük, és nem éri őket sorozatos műszaki hiba a hátralévő futamokon, révbe érhetnek. Alonso három ponttal követi Hamiltont, és akárcsak tavaly, az idén is azt állítja, számára elsősorban az egyéni elsőség számít.

„Két egyéni és két konstruktőr-vb-címet is nyertem már, tudom, hogy a csapat tagjait boldoggá teszi a közös siker–mondta Alonso. – De ahogy mindig, most is azt mondom, tízes skálán tízes fontosságú az egyéni vébé, és csak nyolcas a konstruktőri. Nem ugyanazt jelenti számomra.”

Alonso Monzában, a verseny végén a szokásoktól eltérően nem hagyta el a versenyvonalat a célegyenesben, és húzott közel a boxutca falához, hogy köszöntse csapatát. Ezt azzal magyarázta, hogy nem akarta összeporolni a szerelőit, de az igazság inkább az, hogy visszavonhatatlanul összekülönbözött az istálló vezetőségével.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik