A pilóták tovább küzdenek

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2007.09.13. 23:22
Címkék
A McLarennek idei konstruktőri pontjaiba és 100 millió dollárjába került a kémügy. A csapatvb elúszott, mi több, a Ferrari Belgiumban már a hét végén begyűjtheti a bajnoki trófeát. Ugyanakkor Lewis Hamilton és Fernando Alonso pontjait meghagyta az FIA motorsport-világtanácsa, amely csütörtökön kilenc órán át tárgyalta az ügyet.

Párizsban, a Nemzetközi Automobil-szövetség Concorde téri főhadiszállásán délelőtt tíz órakor vette kezdetét a tárgyalás. Már a McLaren képviselőinek kihallgatása előtt történtek meglepetések: Fernando Alonso, a brit csapat spanyol pilótája nem jelent meg, ugyanakkor az újságírók és fotósok hadán át a főépületbe igyekvők között feltűnt Ross Brawn, a Ferrari egykori technikai igazgatója.

Váratlanul jelent meg, hiszen az idén egyetlen futamra sem utazott el, egyéves szabadságát tölti, ez időre teljesen ki akarta iktatni az életéből az F1-et. Most azonban ő is feltűnt, hiszen tulajdonképpen azzal indul el az egész kémügy, hogy bejelentette távozását a Ferrarinál. (A Scuderiát eláruló Nigel Stepney szorosan kötődött Brawnhoz, idegennek érezte magát a csapatban.)

A motorsport-világtanács ülése az eredetileg erre a napra kihirdetett fellebbviteli tárgyalással szemben (az új, McLaren ellen szóló bizonyítékok miatt módosított az FIA) nem volt nyilvános, így csak az ebédszünetben, illetve a tárgyalás végén szivárogtak ki információk. A Formula–1-es csapatok közül a Ferrarin kívül a Renault, a Red Bull, a Williams és a Spyker képviselői jelentek meg megfigyelőként az ülésen.

„Néhány dolog eléggé egyértelmű, és önmagáért beszél” –

mondta Colin Kolles, a Spyker csapatfőnöke a szünetben.

Délelőtt Lewis Hamiltont, Pedro de la Rosát és Paddy Lowe-ot, a McLaren főmérnökét hallgatták ki, a heves vitákat hozó párbeszéd miatt jócskán elhúzódott a tárgyalás a tervezett menetrendhez képest – Hamilton maga három órán át válaszolgatott a kérdésekre. A versenyző és a szakember délben látszólag magabiztosan hagyta el Párizst, és igyekezett Spa-Francorchamps-ba, ahol a McLaren a Belga Nagydíjra készülődik. Ott találkoztak Alonsóval is, a vbcímvédő a szokásos módon, mint ha mi sem történt volna, készülődött a hét végi futamra.

„Minden porcikámmal a felkészülésre és a versenyre összpontosítok, meg kell nyernem a futamot – mondta Alonso a hivatalos FIA-sajtótájékoztatón. –

Ne is kérdezzenek másról, cseppet sem érdekel, mi történik Párizsban.”

Délután folytatódott a tárgyalás, délután fél ötig tartott a többi mclarenes kihallgatása, majd miután Ron Dennisék elmondták, amit el akartak mondani, illetve amiről faggatták őket, a világtanács döntéshozóin volt a sor. Három órán át tárgyaltak, és bár a hosszú határozathozatal során kiszivárgott hírek szerint közel jártak hozzá, hogy az idei és a jövő évi vb-pontversenyből is kizárják a McLarent, végül este negyed nyolckor megszületett a döntés: a McLarentől elvették idei konstruktőri pontjait (a hátralévő négy futamon sem szerezhet pontokat), és megbírságolták 100 millió dollárra (18.3 milliárd forint).

Ezzel a csapat elveszítette első helyét a konstruktőr-világbajnoki pontversenyben, továbbá az FIA valaha volt legszigorúbb pénzbüntetése révén éves költségvetésének (360 millió dollár) csaknem egynegyedével lesz szegényebb. Ebbe az az összeg is beleszámít, amelyet a vb-n elért első vagy második helyéért kapott volna az év végén a Formula–1-es csapatok között szétosztandó tv-jogdíjakból és reklámbevételből.

A csapatnak továbbá 2007 decemberéig bizonyítania kell, hogy 2008-as autójának terveiben semmilyen információt nem használ fel a Ferraritól származó dokumentációkból, különben további szankcióra számíthat.

Ezzel még mindig jobban járt a csapat, mint a korábban emlegetett totális kizárással. A pilóták pontjaihoz ugyanis nem nyúlt az FIA, azaz Hamilton és Alonso megőrizte pontversenybeli első és második helyét, és továbbra is sokkal jobbak a kilátásaik, mint a Ferrari pilótáinak.

Az első tárgyalás után felháborodó Ferrari (akkor elmarasztalták a McLarent, de büntetést nem kapott a brit istálló) így az élre ugrott a konstruktőrök pontversenyében, és a Belga Nagydíjon akkor is csapatvilágbajnok lesz, ha három ponttal kevesebbet szerez, mint az így a második helyre előreugró BMW.

Hogy mást ne mondjunk, a kecske is jóllakott, és a káposzta is megmaradt. Max Mosley, az FIA elnöke mindenesetre elégedett volt az ítélettel, mint mondta, győzött az igazság. Hozzá kell tenni, ezúttal a Ferrari sem reklamált.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik