Az első helyről indulva válhat világbajnokká

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2007.10.07. 00:27
Címkék
Lewis Hamilton számára minden adva van ahhoz, hogy világbajnokként utazzon az idényzáró Brazil Nagydíjra: a McLaren újonca megszerezte a rajtelsőséget Sanghajban, ahol talán már csak rá nem jellemző vezetői hiba vagy műszaki probléma foszthatja meg a vb-címtől. A második rajtkocka Kimi Räikkönené, a vb-pontversenyben Hamiltont 12 pontos lemaradással üldöző Fernando Alonso pedig csak a negyedik Felipe Massa mögött.

A szombati időmérő edzés után úgy tűnik, már csak valami váratlan esemény akadályozhatja meg Lewis Hamiltont abban, hogy a Kínai Nagydíjon, egy futammal a vb vége előtt világbajnok legyen. A McLaren újonc sofőrje a legfontosabb pillanatban, a hivatalos időmérő harmadik szakaszának utolsó perceiben törte meg Kimi Räikkönen sanghaji egyeduralmát, így ő kezdheti az első rajtkockából a magyar idő szerint vasárnap reggel nyolc órakor rajtoló 56 körös futamot.

A britnek a viadalon „csak” annyit kell tennie, hogy az első négy között végez, ebben az esetben szinte biztosan világbajnokká koronázzák, még akkor is, ha Räikkönen megnyeri a versenyt. A finn mellett Fernando Alonsónak van matematikai esélye arra, hogy befogja az újoncot, de a negyedik rajthely cseppet sem jó előjel a spanyol számára. Alonsónak két ponttal kell megvernie Hamiltont, hogy maradjon esélye a két hét múlva esedékes Brazil Nagydíjra, azaz ha mind a négy ász célba ér, nemcsak csapattársát kell megelőznie vasárnap, hanem valamelyik ferrarist is.

Lehetetlen feladatnak tűnik, a múlt héten Japánban az autóját összetörő spanyol ráadásul nem is bízik a csodában. Alonso pénteken még abban reménykedett, hogy Hamilton elveszíti fudzsi győzelmét, vagy tíz rajthelyes büntetéssel sújtják Sanghajban, amiért egy hete olykor kiszámíthatatlanul és veszélyesen fékezett a biztonsági autó mögött. Az újonc szankciók nélkül úszta meg az esetet, ezért a Magyar GP-n öt rajthelyes büntetést kapó csapattársa szombaton csalódottságának adott hangot.

„Nem gondolok már a vébécímre, ez az idény nem a pályán dőlt el – mondta Alonso szombat délelőtt – A versenyzői eligazításon huszonegy pilóta azt mondja, hogy valaki életveszélyesen vezetett Fudzsiban, de Charlie Whiting versenyigazgató megingathatatlan, olyan, mintha a falnak beszélnénk. Nem érdemes erre időt fecsérelni, beülök az autóba, és élvezem a vezetést.”

A vb-címre szintén matematikai eséllyel pályázó Räikkönen mindhárom szabadedzést uralta, és az időmérő első két periódusában is övé volt a legjobb eredmény. Szombat délelőtt azonban volt oka izgalomra, Ferrarija ugyanis a szabadedzés hajrájában lelassult, és félre kellett állnia a pályán. Az időmérőig szinte mindenki arra volt kíváncsi, van-e köze a műszaki hibának az F2007-es motorjához, azaz ki kell-e cserélni, ami a finn tíz rajthelyes büntetésével járt volna.

Räikkönen szerencséjére azonban nem volt szükség motorcserére, a finn az időmérő legelején kipróbálta autóját, amely ezután tökéletesen működött. Csupán Hamilton hajrábeli körével nem tudta tartani a lépést.

A McLaren újonca, aki az F1 történetében először elsőévesként ülhet fel a trónra, az idén hatodszor indulhat a pole pozícióból, Montreal, Indianapolis és Fudzsi után negyedszer olyan pályán, amelyre életében először a péntek délelőtti szabadedzésen futott ki. (Melbourne volt az ötödik ismeretlen pálya számára, ám élete első Formula–1-es versenyén még nem volt képes efféle bravúrra.) A másik két rajtelsősége közül a silverstone-i az egyetlen, amely után nem tudott nyerni, az Alonso büntetése miatt a Hungaroringen ölébe hulló pole pozíciót ugyanúgy sikerre váltotta, mint a kanadait, az egyesült államokbelit és a japánt.

Fudzsiban az esőben is szinte hibátlanul vezetett – leszámítva a safety car mögötti manővereit –, ami nem rossz előjel számára a kínai futam előtt. Sanghajban ugyanis esőt jósolnak vasárnapra.

Csapatról csapatra másként reagáltak a meteorológiai jelentésre, az időmérő eredményei alapján úgy tűnik, hogy a BMW, a Renault és a Williams elhitte a csapadék érkezéséről szóló jelentéseket, aminek köszönhetően David Coulthard és Ralf Schumacher, a mezőny két veteránja foglalhatja el a harmadik rajtsort. Coulthardnak ez az idei legjobb rajthelye, míg Ralf Schumi harmadszor indulhat a harmadik sorból. A Japán Nagydíjon való remeklése után nehéz értékelni a Toro Rossót, de a Vitantonio Liuzzi, Sebastian Vettel duó 11–12. helye is kiemelkedőnek mondható. (Igaz, Vettelt öt hellyel hátrébb sorolták mások feltartása miatt – az ügy azért furcsa, mert pénteken törölték a fiatal német tíz rajthelyes büntetését a Fudzsiban Mark Webberrel történt ütközése miatt.)

A Renault-k ugyanakkor csúnyán leszerepeltek, Giancarlo Fisichella még az első körön sem jutott túl, Heikki Kovalainen 14. pozíciója pedig megerősíti azt az elméletet, hogy a vb-címvédő istálló vizes pályára számít vasárnap. A Renault-t a távolból irányítja Flavio Briatore, aki évek óta először nincs a futam helyszínén. Az olasz csapatfőnök a Japán Nagydíj után Bernie Ecclestone társaságában Európába utazott, ennek pedig vélhetőleg köze van John Gregorynak, az angol másodosztályú Queens Park Rangers menedzserének elbocsátásához. Briatore és Ecclestone a QPR új tulajdonosaként feltehetően aktívan részt akar venni az utód kiválasztásában, és bár Briatore úgy tervezte, hogy a hétvégére viszszamegy a Távol-Keletre, Ecclestone meggondolta magát, és végül Briatore sem csatlakozott a Renault-hoz.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik