Nem volt eseménytelen az idényzáró Brazil Nagydíj első edzésnapja, az eső alaposan összekuszálta a szálakat. Egyrészt szinte értékelhetetlenné tette a délelőtti szabadedzést, másfelől érthetetlen hibába hajszolt három csapatot.
Egyikük a mindkét pilótája révén vb-esélyes McLaren volt: a wokingi istálló Jo Bauer technikai ellenőr jelentése szerint a pontversenyben vezető Lewis Hamilton autójára két készlet vizes aszfaltra való abroncsot is feltett az edzés során. Mivel a Formula–1 sportszabályzatának 25.3-as pontja szerint pénteken csupán egyegy készlet vizes és extrém vizes pályára való gumit használhat egy pilóta, eljárást indítottak a McLaren ellen. Így járt a Jenson Buttonnal, illetve Szato Takumával hasonló hibát elkövető Honda, illetve Super Aguri-csapat is.„Ostoba hiba volt, Lewis első köre után bejött a boxba, ahol a szerelők egy másik készlet abroncsot tettek az autójára, amikor – több mint egy óra elteltével – újra kiment a pályára – mondta Ron Dennis, a McLaren elnöke. – Mások is elkövették ugyanezt a hibát, ami mutatja, hogy emberek vagyunk. A sportfelügyelők döntik el, mi a büntetés, és bármi is lesz, elfogadjuk, hiszen megszegtünk egy szabályt. Csak abban bízhatunk, hogy a büntetésnél figyelembe veszik, hogy ezzel a malőrrel semmit sem nyertünk.”A brazíliai sportfelügyelők a második szabadedzés után rendelték maguk elé az érintett csapatok képviselőit, akiknek magyarázatot kellett adniuk a gumicserére. Végül – bár egyesek a rajtbüntetést sem tartották lehetetlennek – 15 ezer eurós bírsággal sújtották a vb-éllovast. Hamiltonnak már a Kínai Nagydíj előtt is volt miért izgulnia: akkor a Japánban a biztonsági autó mögött végrehajtott manőverei miatt vonták kérdőre – akkor sem marasztalták el.Hamilton 10 kört tett meg az első edzésen, és az élen végző két Ferrari, valamint Heikki Kovalainen és Nico Rosberg mögött csak az ötödik lett. Fernando Alonso pedig mindössze egy kört futott az első másfél órában, amely során hol szemerkélt, hol pedig zuhogott az eső. A spanyolnak nem volt időeredménye, mint ahogy a két BMW-nek, illetve a 2003-as Brazil Nagydíjat megnyerő Giancarlo Fisichellának sem.Délutánra elállt az eső, és a száradó aszfalton sokkal jobb eredmények születtek, mint a délelőtti esőben. A McLaren ekkor már megcsillogtatta tudását: Hamilton és Alonso igazolta az előzetes szakértői jóslatokat, amelyek a McLaren fölényét ígérték a Ferrarival szemben Interlagosban.Hamilton Alonsót is megverte, ami abból kiindulva, hogy az idén az eddigi öt, számára teljesen ismeretlen pályából négyen a pole pozícióból rajtolt, nem meglepő. Ugyanakkor újabb bizonyíték az újonc mentális erejére, hogy mindezt abban a tudatban produkálta, hogy a száguldás után a sportfelügyelők előtt volt jelenése.A két McLaren-Mercedes délután végig erősnek tűnt, csupán Robert Kubica és Felipe Massa tudott egy időre Hamilton és Alonso elé kerülni. A Ferrarik azonban visszaestek, öt perccel az edzés vége előtt Massa a 8., a délelőtti edzést megnyerő Kimi Räikkönen pedig a 15. helyen szerénykedett. Aztán a szuperlágy abroncsokon a vörös autók is felgyorsultak, és Massa, Räikkönen sorrendben bejöttek az „ezüstnyilak” mögé.