Az idei Formula–1-es idényt beárnyékoló – mint később kiderült, első számú – kémügy végeredménye az lett, hogy a McLarent kizárták a konstruktőr-világbajnokságból, illetve 100 millió dollárra bírságolták, mert bebizonyosodott, hogy a csapat felhasználta a Nigel Stepney által a Ferraritól átküldött bizalmas információkat. A gárdát – amely a pályán az egyéni világbajnoki címet is elbukta – ezenfelül figyelmeztették, hogy ha a 2008-as „ezüstnyíl” tervein észrevehető, hogy használnak ferraris információkat, további büntetésre kell számítaniuk. Max Mosley, az FIA elnöke szerint ebben az esetben a legkézenfekvőbb szankció, ha a csapat és pilótái – Lewis Hamilton és még meg nem nevezett társa – mínuszpontokkal kezdik meg az évet.
A McLaren-ügy döntésére várhatóan péntekig várni kell, előtte a Renault lesz terítéken. A francia gárda amiatt kerül a világtanács elé, mert augusztus végén a McLaren feljelentette. A vád szerint a 2006 szeptemberében a McLarentől a Renault-hoz szerződő Phil Mackereth mérnök régi típusú floppy disken 780 részletes tervrajzot vitt át a Renault-hoz a 2006-os és a 2007-es McLaren-Mercedesről, és 18 mérnökkel – köztük a főtervező Tim Denshammel – tanulmányozták a dokumentumokat.
A McLaren szerint ezzel jogosulatlan előnyhöz jutott a Renault, és hasonló büntetést követel, mint amilyennel három hónapja őt sújtották.
Az FIA helyzete nem egyszerű, hiszen mostani döntését mindenképpen összevetik a McLaren kémbotrányában hozott határozatával. Ha ugyanolyan súlyos szankció születik, számos hasonló további ügyre számíthatunk, ha viszont elmarad a szigorú büntetés, a McLarennél érezhetik igazságtalannak a szövetséget.
Persze nyilvánvaló különbségek vannak a két ügy között. Ami magát a cselekményt illeti, a McLaren hónapokon át folyamatosan kapta az információkat Stepneytől, míg a Renault egyszeri adatátvételt követett el. A McLarennél a pilóták belső levelezésével bizonyították a dokumentációk felhasználását, míg a Renaultnál egyelőre nincs bizonyíték (amíg a McLarennél sem volt, semmilyen büntetést sem kaptak a wokingiak).
A másik szempont, hogy a McLarent nem érintette anynyira súlyosan a százmilliós bírság, mint elsőre gondoltuk, a gárda könnyen megbirkózott sorsával.
A Renault esetében más a helyzet, a franciák kevesebb pénzből gazdálkodnak, ráadásul amíg a McLaren a Formula–1-ért létezik, a Renault számára a száguldó cirkusz csupán kaland. Az ügy kirobbanása után a csapat szóvivője leszögezte: a McLarenéhez hasonló büntetés esetén a gyár ki is szállhat a Formula–1-ből, hiszen egy ilyen ügy sokkal többet árt a gyár megítélésének, mint amennyit a sikerek használnak.
És itt jön a képbe az Alonso-faktor. A McLarentől távozó kétszeres világbajnok még mindig nem döntötte el, hol szeretne versenyezni 2008ban. Azt azonban már tudni véli, hogy 2009-ben a Ferrarinál lesz helye, ezért most senkivel sem akar hosszabb távú szerződést kötni.
Ha a Renault súlyos büntetést kap, és emiatt vezetősége úgy dönt, hogy a 2008-as idényt ugyan még végigversenyzi a csapat, utána viszont kiszáll, Alonso lecsaphat a lehetőségre. Egy évet elautózgat 2005-ös és 2006-os világbajnoki sikerei színhelyén, és igyekszik széppé tenni a gárda F1-es búcsúját. Ha súlyos büntetést kap a Renault, de korábbi ígéreteihez híven legalább 2012-ig az F1-ben marad, Alonso jobban járhat, ha tehetősebb gárdát keres magának. Ha viszont megússzák a franciák, még a hosszabb távú szerződés is szóba jöhet.
Egy héten belül – talán – minden kiderül.
Végül egy érdekesség a spanyolról: a madridi As szerint Alonso leült tárgyalni egyéves szerződésről a McLaren vezetőivel, ám nem sokra jutottak, mert a pilóta feltételei között volt, hogy Hamiltontól függetlenül választhasson versenystratégiát, illetve hogy Ron Dennis mondjon le a csapatvezetői tisztségről. A McLarennél cáfolták, hogy tárgyaltak volna Alonsóval.