„Fegyver” a kézben

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.12.12. 23:15
Címkék
Palik László és Darázsi Gábor vadonatúj versenygéppel áll rajthoz a Dakar-ralin: az ezüst Nissan Pick-up egy hónapja készült el a gyári csapat dél-afrikai műhelyében. Szerdán néhány kör erejéig a Nemzeti Sport is tesztelhette.

„Ez nem is versenyautó, ez már fegyver” – jegyezte meg mosolyogva a szervizcsapat egyik tagja, és mintegy végszóra, a vadonatúj Nissan Pick-up hátborzongatóan mély hangon kezdett el duruzsolni. Nemrég érkezett meg a dél-afrikai gyárból, ahol egy hónapja lett kész, „fajtája” 28. tagjaként. A Palik László, Darázsi Gábor kettős (és a Nemzeti Sport) szerda délelőtt tesztelte a Várpalota környéki lőtéren. Kezdésként tisztázzuk a szerepeket! Ha a Nissan a fegyver, Palik a kéz, amely a fegyvert – illetve a kormányt – tartja, akkor a jobb oldali ülésben utazó ember vajon micsoda? Jelen esetben alighanem csak nehezék, egészen pontosan csodálkozó szemekkel és fülig érő szájjal utazó nehezék a száguldó versenyautóban.

A terep csöppet sem hasonlít a sivatagihoz (mivel ott egész évben nincs annyi eső, mint itt egy hét alatt), így a beállításokat nem is nagyon lehet kipróbálni a Dakar-ralira készülő versenygépen, főleg nem homokra való gumival a sárban. Az autó ereje, kezelhetősége azonban így is tökéletesen megmutatkozik. Olyan ez, mint egy World Rally Car, az az érzése az embernek, hogy mindenen átmegy, mint kés a vajon. És ez a könnyedség csodaszámba megy, ha figyelembe vesszük, hogy az autó majdnem két tonna.

Kanyarból kanyarba csúszik, amely a privát csapatok számára elérhetőek közül alighanem az egyik legfejlettebb technikai hátteret jelenti. Jobbról, balról kerüljük a bokrokat, némelyiken áthajtunk – a Nissannak meg se kottyan. Pedig belülről eléggé félelmetesnek tetszik, amikor száguldva közelednek az ágak. Most mondhatnák, Palik előző autója is ugyanilyen típusú volt. Igen, de azt 1999-ben gyártották, ezt pedig 2007-ben. És nyolc év az autósportban nagyon sok idő – ennek tudható be, hogy a két kocsinak egyetlen alkatrésze, egyetlen csavarja sem azonos.

S hogy mire lehet jó ez a technika a Dakaron?

„Amikor kihirdették a Dakar részletes útvonalát, azt mondtam: térdre, imára! Nem emlékszem ugyanis, hogy valaha nyolc napot eltöltött volna a mezőny Mauritániában. Ennek tudatában azt mondom, aki elér Dakarig, annak már az eredménye sem lehet rossz” – mondta Palik

László, aki január 5-én hetedszer vág neki a világ legnehezebb terepraliversenyének.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik