Esős futamra készülnek

SZŰCS ANDRÁSSZŰCS ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2008.03.21. 23:34
Címkék
Ha az év első futama roncsderbire hasonlított, akkor meglehet, nehéz lesz jelzőket találni a következő, Malajziai Nagydíjra. Merthogy a hétvége mindegyik napjára esőt jósolnak Sepang környékén.

Az Ausztrál Nagydíj teljes hétvé géjén egy cseppnyi csapadék sem esett, mégis csak hét autó jutott el a célig. Ezután még elképzelni is hátborzongató, mi történik majd az esetleges malajziai monszunban, főleg, hogy az idei szezontól már csökkent a technikai repertoár, ami a rizikós helyzetekben segíti a pilótákat. Az élre a kipörgésgátló hiánya kívánkozik, ehhez jön még a hatalmas hőség, amely ezen az égövön esőben sem enyhül. Felkészülve a Malajziai GP hangulatára, a közelmúltból összegyűjtöttünk néhány, izgalmat hozó esős futamot.

2001. március 17., Malajziai Nagydíj

A történelem ismételheti önmagát, elvégre a hét évvel ezelőtti futamot ugyanitt rendezték esőben. Az még hagyján, hogy Giancarlo Fisichella nem tudta pontosan elfoglalni rajtpozícióját, ami miatt csúszott a start, Juan Pablo Montoya képtelen volt elindulni a rajtrácsról, Olivier Panis pedig a legelső körben kicsúszott, méretes olajfoltot hagyva maga után az aszfalton, a harmadik körben a két Ferrari is kicsúszott a sóderágyba. Michael Schumacher és Rubens Barrichello hatalmas hátránnyal „evickélt vissza” a pályára, ezért a csapatvezetőség a teljes taktika átdolgozásán gondolkodott, miközben David Coulthard meglógott. Ám jött a biztonsági autó, majd miután elhagyta a pályát, Schumacher és Barrichello begyújtotta a rakétákat: a 10., 11. helyről átszáguldottak a mezőnyön, és a 16. körben már az élen haladtak. Végül a Ferrari kettős futamgyőzelmet aratott.

2003. április 6., Brazil Nagydíj

Annyira esett az eső, hogy el kellett halasztani a rajtot – a verseny negyedórás késéssel indult, ráadásul a Bridgestone és a Michelin két, vizes pályára alkalmas abroncsa közül a kevésbé vízelvezető típusokat hozta el, ezért is kezdődött a biztonsági autó mögött a futam. A nyolcadik kör végére felszáradt annyira a pálya, hogy a safety car kijöhetett, s elkezdődhetett az igazi verseny. Michael Schumacher egymás után futotta a leggyorsabb köröket, ám a 18. körben hárman is kicsúsztak, s újra jött a biztonsági autó. Kilenc körrel később Schumacher is megcsúszott egy vízátfolyáson, s majdnem nekiütközött két, korábban ugyanott kisodródó autót mentő darunak. Giancarlo Fisichella állt az élre, Mark Webber és Fernando Alonso azonban balesetet szenvedett, amiért a biztonsági autó ötödször is bejött, majd 15 körrel az eredeti leintés előtt leállították a futamot: Kimi Räikkönen lett az első, mert ő vezette a mezőnyt a döntés pillanatában, Fisichella autója eközben kigyulladt a boxutcában. Napokkal később megváltoztatták a végeredményt: az olaszt hirdették ki győztesnek, mondván ő a boxutcában már megkezdte azt a körét, amelyben később leintették a futamot.

2006. augusztus 6., Magyar Nagydíj

A Hungaroringen, ahol általában a hőség az úr, ezúttal az eső játszott döntő szerepet – először és mindeddig utoljára. Akadt érdekesség amúgy is: különböző szabályszegésekért a vb-címért ádáz küzdelmet folytató Fernando Alonso és Michael Schumacher is két másodperces büntetést kapott az időmérő edzésen elért eredményéhez. A futam aztán még őrültebb lett, Alonso és Schumacher hiába küzdötte fel magát az élmezőnybe, előbb a spanyol, majd a német is kiesett, aztán Vitantonio Liuzzi balesete miatt bejövő safety car újra öszszekuszálta a szálakat, s az ügyesen taktikázó s az esőben kiválóan vezető Jenson Button élete első győzelmét aratta.

2007. szeptember 30., Japán Nagydíj

A 2003-as Brazil Nagydíj óta először startolt a futam a safety car mögül. Köd volt, ömlött az eső, szóval pokoli volt a helyzet, a pilóták egytől egyig panaszkodtak, Button például azt üvöltötte a rádiójába, hogy nem lát semmit. A Ferrari a csapatok közül egyedüliként nem az extra vizes körülményekre gyártott abroncsokon indult el, holott az FIA a rajt előtt minden csapatot utasított ezek használatára. Felipe Massa már az első kanyarban ki is csúszott, így Kimi Räikkönen előtt ő is kénytelen volt kereket cserélni három körön belül. A 19. körben csodák csodájára tisztulni kezdett az ég, a biztonsági autó kiment a pályáról, Lewis Hamilton pedig meglógott. Ezután a kerékcserék miatt előbb Sebastian Vettel, majd Mark Webber is vezette a futamot, ám az ifjú német nekiment az ausztrálnak, s mindketten kiestek. Hamilton – Robert Kubicával történő koccanását követően – visszavette a vezetést, s miközben mögötte „estekkeltek”, és oda-vissza előzték egymást a többiek, megnyerte a futamot a szezonja legjobbját nyújtó Heikki Kovalainen előtt.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik