Räikkönené a pole, de Alonso a nap hőse

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2008.04.27. 01:13
Címkék
Kimi Räikkönen megszerezte idei első, pályafutása 15. rajtelsőségét, miután hajszállal megelőzte a nap meglepetésemberét, Fernando Alonsót. A Renault a 2006-os Kínai GP óta először került az első sorba, de ennek stratégiai oka is van.

„Botorság lenne tagadni, hogy stratégiai háttere van Fernando jó eredményének, és nem hiszem, hogy bárkinek kétsége lenne afelől, hogy a két pilótánk más-más taktikával vág neki a versenynek” – az F1-ben ritka őszinteséggel össze gezte a Re nault időmérőn látott teljesítményét Pat Symonds, az istálló műszaki vezetője. Ezzel megerősítette azt, amire mindenki gyanakodott, hogy Fernando Alonso a szokásosnál kevesebb üzemanyaggal vágott neki a kvalifikáció harmadik fázisának, amely után a rajtig nem lehet tankolni.

A spanyol pilóta hazai versenyének időmérő edzésén képes volt befurakodni a toronymagas esélyes Ferrari pilótái közé, mi több, egy tized sem volt a Renaultja és a rajtelsőséget megkaparintó Kimi Räikkönen Ferrarija között (a finn a negyedik versenyen a negyedik pole-os). Ahhoz, hogy az első sorba kerüljön, Fe lipe Massa hibája is kellett, a bra zil az utolsó mért körében kétszer rontott, a célegyenesre fordító ka -nyar végén kigyorsításkor kipörgette a kerekeit – akárhogy is tagadja, újabb bizonyítékot láttunk rá, hogy a kipörgésgátló betiltása az élme zőny tagjai közül neki okozza a legnagyobb gondot.

Visszatérve Alonsóra, a spanyolt és csapatát a kevés üzemanyag ellenére dicséret illeti, hiszen nem mindegyik autóval lehetett volna megtenni ugyanezt, és vélhetően a mezőnyben rajta kívül alig akad versenyző, aki képes lenne rá, hogy ilyen kört kihozzon ebből a kocsiból. A Renault 2003-ban, az úgynevezett egykörös kvalifikáció idejében – amikor először tiltották be a tankolást az időmérő és a verseny között – meghonosította azt a szokást, hogy a jó rajthely elérése érdekében a lehető legkevesebb üzemanyagot töltötte az autókba, és így a lehető legrövidebb első szakaszt produkálta a versenyeken.

Akkor Malajziában el foglalta az első rajtsort, és Alonso a verseny után do bogóra állt.

Most hasonlóval próbálkozik, kérdés, mennyire jár szerencsével. Symonds a múlt heti barcelonai teszten kipróbált aerodinamikai cso mag méltatása mellett azt is elárulta, hogy Alonso, valamint az időmérő harmadik fázisába először bekerülő Nel sinho Piquet – aki a tizedik lett –teljesen más stratégiával vág neki a futamnak, hátha valamelyik eredménnyel jár. Az igazi persze az lenne, ha a brazillal is meg tudnák játszani, amit Alonsóval, de Symonds szerint ez még korai Piquet-nek.

Ugyanakkor mondjuk a BMW-től elvárható lenne az ilyen próba, hiszen Robert Kubica és Nick Heidfeld a tavaly óta fel gyorsult BMW-t kevéssé megtankolva könnyebben kisajátíthatná az első sort. Ha jó rajt után el tudnák érni, hogy amíg az első elhúz, a második feltartja az üldözőket, még az öt-hat kör elle nére, amennyivel korábban kimennek tankolni, is lenne esélye az első hely megszerzésére a kedvezményezettnek. A Renault legutóbb a 2005-ös Kínai Nagy díjon csinálta meg ezt, Alonsónak Giancarlo Fisichella játszott hátvédet a McLaren-Merce desekkel szemben rendkívüli sikerrel. Persze ez a taktika a rajttól kezdve az előzési kísérletek hatékony vissza verésén át számos buktatón megakadhat.

Alonso első soros indulása használhat és árthat is a Ferrarinak, ha a spanyol lerajtolja Räikkönenéket, felsorakozhatnak mögéjük az üldözők, de ha a két vörös gép megelőzi, akkor a mclarenesek és a BMW-sek foghatják a fejüket. Sőt az sincs kizárva, hogy Alonso, amíg ki nem megy a boxba, tud olyan gyors lenni, mint a többiek.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik