Miközben a Formula–1-es világ bajnokságtól visszalépő Super Aguri ellen megindult a csődeljárás, a többi istálló felkészült a hét végi Török Nagydíjra. Negyedszer gyűlik össze a mezőny az Isztambul kisázsiai külvárosában fekvő versenypályán, és nem jó hír a Ferrari ellenfeleinek, hogy eddig csak Kimi Räikkönen és Felipe Massa nyert itt. Az első versenyen, 2005-ben a finn még McLarenMercedesszel diadalmaskodott, tavalyelőtt és 2007-ben pedig Massa örülhetett. A brazil pilóta különösen kedveli Törökországot és a pályát, hiszen élete első F1-es győzelmét itt aratta, és az évek során nagyon jó barátságba került a Törökországban légióskodó brazil labdarúgókkal.
„A Sao Paulo mellett a Fenerbahce a kedvenc csapatom, ez a brazil klub Törökországban – mondta tavaly. – Edzője, Zico gyerekkori bálványom volt, Roberto Carlos pedig a legnagyobb cimborám.”
A Ferrarikon ezúttal nem lesz lyukas orrkúp, a csapat mérnökei ugyanis úgy döntöttek, hogy a gyors isztambuli pályán nincs szükség arra a plusz leszorítóerőre, amelyet a Barcelonában bevetett újítás generál.
„Nagyon jól működött a új elem, de már a kifejlesztésekor tudtuk, hogy csak azokon a pályákon van értelme használni, amelyeken közepes vagy nagy leszorítóerőre van szükség. A török pálya kisebb aerodinamikai terhelést követel meg, ezért itt ésszerűbb a hagyományos orrkúp használata” – mondta Luca Baldisseri, a Ferrari csapatmenedzsere.
A maranellóiakat nehéz lesz legyőzni, ha valakinek lehet erre esélye, az a McLaren és a BMW. A tavalyi formájukat eddig csupán kereső wokingiak csak csütörtökön tudták véglegesíteni nevezésüket a viadalra, Heikki Kovalainennek ugyanis át kellett esnie a barcelonai balesete után előírt orvosi vizsgálaton. A Spanyolországban agyrázkódást szenvedő finn pilóta – akit a baleset utáni éjszakára megfigyelésre benn tartottak egy helyi kórházban – a múlt hét közepére kipihente magát, és néhány napja teljes erőbedobással edz.
„Eszembe se jutott, hogy időt kérjek, és remélem, a tudatalattimban sem motoszkál már a baleset – mondta Kovalainen. – Már vasárnap délután az járt a fejemben, hogy a lehető leghamarabb autóba akarok ülni. A Formula–1-ben van kockázat, de a pilóták erre nem gondolnak, különben elveszíthetik a koncentrációjukat. A balesetem hatalmas volt, főleg kívülről nézve, de annyira biztonságosak az autók és a pályák, hogy karcolás nélkül megúsztam.”
Közben a McLaren-istálló közleményt adott ki arról, hogy a bal első felni gyártási hibája okozta Kovalainen defektjét, amely miatt nagy sebességnél kisodródott az egyik leggyorsabb barcelonai kanyarban.
Amennyire szereti Massa, annyira utálja Robert Kubica a törökországi F1-es pályát. Az okokat, akárcsak a brazil esetében, a lengyelnél is az eddigi eredményekben érdemes keresni. A BMW pilótája tavalyelőtt a 12., tavaly a 8. helyen zárta az isztambuli futamot, de elhatározta, hogy az idén nagyot alakít.
„Isztambult nem sorolom a kedvenc pályáim közé, nem szokott szerencsém lenni – mondta Kubica. – Ám az idei autó sokkal jobban kíméli a gumikat, mint a korábbiak, könnyebb vezetni is, ami alapvetően szükséges ebben a kiegyenlített mezőnyben.”
Willy Rampf, a BMW technikai igazgatója úgy véli, a legutóbbi versenyeken tapasztalt Ferrari-fölény a két rivális valamelyikének egyetlen jó döntésével köddé válhat.
„Barcelona tiszta képet mutatott, a Ferrari volt a legjobb, de a McLaren és a BMW szorosan mögötte halad. Ez azt jelenti, hogy ha valamelyikünk akárcsak nüansznyi módosítást talál, amely jobbá teszi az autót, felborulhat a sorrend. Ez a színfalak mögött rendkívül feszültté és érdekessé teszi a csatát, bízunk benne, hogy tartani tudjuk a lépést a fejlesztési fronton, ezért Törökországba is hoztunk újdonságokat” – mondta Rampf, akinek utolsó mondata a Ferrari és a McLaren műszaki vezetője szájából is hitelesen hangzott volna.
Már csak a pályán kellene igazán élvezeteset produkálni…