Cirkusz, valódi artisták nélkül

VOLESZÁK GÁBORVOLESZÁK GÁBOR
Vágólapra másolva!
2008.07.12. 00:31
Címkék
Több mint százmillió forintot nyert a kupagyőztes DVSCTEVA a kameruni támadó, Dorge Rostand Kouemaha eladásából. A tudatosan megtervezett pénzügyi manőver arra a honi jelenségre világít rá, hogy a klubok csapatépítés helyett pillanatnyi üzleti érdekeiket tartják szem előtt. Míg nyugaton futballt „csinálnak”, nálunk ad hoc jelleggel állítanak össze együtteseket, hogy aztán nyugati léptékkel mérve kedvezőtlen feltételekkel megváljanak értékeiktől.

Elégedetten dörzsölhetik a tenyerüket a debreceni vezetők, hiszen kiváló érzékük van az üzlethez. A Tatabányáról 60 millió forintért (akkor még nem is sejtettük, hogy szinte „diszkontáron”) szerződtetett kameruni támadót, Dorge Rostand Kouemahát sikerült 750 ezer euróért, azaz mintegy 173 millió forintért továbbpasszolniuk a német másodosztályú Duisburgnak. A játékosba fektetett pénz nemcsak megtérült, hanem jókora hasznot is hozott a debrecenieknek – 113 millió forintot.

Azonban a kiváló felépítésű, gólerős labdarúgó „hazai ténykedésével” nem csupán a piros-fehérek jártak jól. Emlékezzünk csak, egy bőrt már Tatabányán is lehúztak a görög Arisz Szalonikitől elcsábított kameruniról. Az értékesítéséből származó bevétel nagyon jót tett a klub költségvetésének – hogy mást ne mondjunk, a túlélést jelentette.

Ahogy azt lapunkban írtuk: cseppet sem meglepő, hogy a kupagyőztes DVSC-TEVA eladta Dorge Rostand Kouemahát. Amikor egy esztendővel ezelőtt a városba került a játékos, már tudni lehetett, hogy a Loki menedzsmentje az erősítés mellett (vagy éppen előtt?) határozott üzleti céllal fizetett ki érte annyit, amennyit.

Volt már ilyenre példa a honi labdarúgásban – és gyanítjuk, lesz is még.

A magyar klubvezetők jelszava lett ugyanis az „Exportálj!”

Néhány hónapja jelent meg Krausz Tamás és Mitrovits Miklós szerkesztésében A játék hatalma: Futball – pénz – politika című esszégyűjtemény. A társszerkesztő, Krausz Tamás történész így magyarázza a jelenséget: „A magyar labdarúgás mozgatórugója az üzleti túlélés, ezért az értékhierarchia első helyét foglalja el. Nem számít a játék színvonala vagy a játék szépsége, illetve az, hogy a közönség élvezi-e egyáltalán azt, amit kap.”

A világpiacra nyitás jegyében a honi bajnokság nemcsak az elmúlt évtizedekben szenvedett vérveszteséget, a kiárusítás – ahogy azt tapasztalhatjuk – ma is tart. Bárkit bármikor eladhatnak. A hazai klubok abból (is) tartják fenn magukat, hogy a piacképes labdarúgókat értékesítik – akár a karajt a piacon.

Míg mi minden százmilliós haszonnak örülünk, a külföldi vevő elégedetten csukja be a tárcáját, ha magyar féllel kötött üzletet. Ne legyenek ugyanis illúzióink. A sokszor (fel)emlegetett nyugati viszonyokhoz képest még most is csak kedvezőtlen feltételekkel tudunk labdarúgókat exportálni. Csak hogy érzékeltessük a különbségeket, íme, egy pénteki hír: az olasz Fiorentina nyolcmillió euróért szerződtette a montenegrói Sztevan Joveticset a szerb (tehát velünk együtt a keleti blokkhoz tartozó) Partizan Beogradtól. Ez bizony 1.8 milliárd forint! Ennyiből már futja a gyepszőnyeg korszerűsítésére – vagy éppen a játékoskeret megerősítésére. Ezzel szemben a százmilliós bevétel a Debrecen (bevallottan 800 milliós) éves költségvetéséhez képest kis tétel.

És mint ilyen, néhány hónap alatt sebesen elfolyik – erre-arra.

„Mivel a pillanatnyi üzleti szempontok a meghatározóak, nem beszélhetünk idehaza tudatos csapatépítésről” – érvelt a történész. Ezek szerint minden szezonban többnyire ad hoc jelleggel „összerakott” együtteseket láthat a pályán az egyre csökkenő létszámú közönség. Vegyük csak a nyári felkészülés kezdetét. Hány és hány ismeretlen arc rója a köröket a „kedvencekkel”, akik éppen akkor estek be a klubház ajtaján – próbajátékra érkezve. Tőlünk nyugatabbra, a fejlett országokban, ahol a labdarúgás stabil iparággá vált a tőkekoncentráció nyomán, más a helyzet. Ott labdarúgást „csinálnak”.

„Szomorú tény, de a gazdaságban és a futballban egyaránt kizárt, hogy felzárkózzunk a nyugathoz” – állítja Krausz Tamás.

Ott építkeznek – hiszen van miből.

Mi viszont előbb eladunk mindenkit – és mindvégig csak az alapoknál kapirgálunk. Ördögi kör.

Jegyezzük meg: sosem lesz jó egy cirkusz, ha unos-untalan eladja legjobb artistáit.

Kitűnő példa erre az MTK Budapest, amely vállalja, hogy nem elsősorban saját maga, hanem a nemzetközi piac számára nevel játékosokat. Olyanokat, akiket el lehet adni. Igaz is, miért lenne az utánpótlás más? Szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy a kiugróan tehetséges fiatalok nem a magyar klubcsapatokban érnek el sikereket. Bár a török Fenerbahce elleni, kevesebb mint három hét múlva esedékes BL-selejtező kapcsán felelőtlenség lenne továbbjutásról álmodozni, mindjárt más lenne a szurkolók, a sajtó hozzáállása, ha olyanok erősítenék még a kék-fehéreket, mint Balogh Béla, Juhász Roland vagy éppenséggel Németh Krisztián.

Nyugtasson meg bennünket a tudat, hogy ezek a labdarúgók – egy másik, kétségtelenül jobb futballkultúrában pallérozódva – évek múltán sikerre vezethetik a nemzeti válogatottunkat.

Ezzel együtt idehaza szembesülnünk kell azzal a ténnyel is, hogy hazánk – Krausz Tamás szavai szerint – a félperifériára szorult. A lelátókon elhatalmasodó érdektelenség arra utal, hogy kihalóban a magyar futballkultúra. Ami pedig most van, az pusztán a nagy semmi – amely saját magát tartja mozgásban.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik