Felipe Massát az idén semmi sem tudja megtörni: a Formula–1 háromhetes szünete alatt túltette magát a Magyar Nagydíj hajrájában történt motorhibáján és kiesésén, és Valenciába tiszta fejjel érkezett. Az időmérő legvégén szenzációs kört teljesített, ezzel megszerezte idei negyedik rajtelsőségét (bár az edzést követő sajtótájékoztatón ötöt mutatott, korábban „csak” Malajziában, Törökországban és Monacóban volt ő a leggyorsabb), megelőzve a vb-éllovas Lewis Hamiltont.
A rajtelsőség a kikötői pályán fontosabb, mint ahogy előre gondolták a versenyzők. Az edzések alatt ugyanis rájöttek, hogy sokkal nehezebb az előzés az 5419 méteres aszfaltcsíkon, mint ahogy azt a pályarajzra nézve megítélték. Az egyenesek ugyanis inkább hosszú, padlógázas kanyarok, másfelől az ideális ívről letérve rendkívül csúszós az útfelület, ami kockázatossá teszi az előzési kísérleteket, mert könnyű elszállni a poros részen.
Az íven kívül eső aszfalton annyival kisebb a tapadás, hogy emiatt a rajtrácsot is módosítani kellett. A páratlan rajthelyeket eredetileg a bal oldalra tervezték, mert úgy vélték, a rajtelső a külső ívről előnyösebb helyzetben közelítheti meg az egyes kanyart. Ám mivel belül, a jobb oldalon haladnak az autók a célegyenesben, ez a rész annyival tisztább, hogy sokkal hatékonyabb rajta az autók gyorsulása, aki innen indul, több autóhossznyi előnyt szerezhet az első kanyar előtt, és ez a fór elég ahhoz, hogy a pole pozíciós még az ív előtt bevágjon a többiek elé.
Massa a Hungaroringen megmutatta, mennyire jól tud rajtolni, és ha a jobb oldal valóban akkora előnyt jelent, mint a Hungaroringen a bal (három hete Mogyoródon a poros részről induló tíz pilótából hét veszített pozíciót, míg a tizedik Adrian Sutil az utolsó helyen maradt), Hamiltonnak nincs sok esélye az előrelépésre, sőt még a harmadik Robert Kubica maga mögött tartása is nehezen megoldható feladatnak ígérkezik.
Hasonlóan rosszak az előjelek Kimi Räikkönen számára, ha a finn visszaesik a negyedik helyről, újabb hosszú, nehéz verseny vár rá, főleg mert ha nem biztos egy előzés végrehajtásában, meg sem kísérli, és az első boxkiállásokig félperces hátrányba kerülhet Massával szemben.
A szombat két meglepetésembere Jarno Trulli és Sebastian Vettel volt, az olasz az időmérő első, a német a második szakaszát nyerte meg, Vettel 1:37.842 perces idejénél senki sem tudott jobbat teljesíteni a kikötőben. A Toro Rosso sofőrje végül a hatodik, a toyotás pedig a hetedik rajtkockát szerezte meg a Magyar GP győztese, Heikki Kovalainen mögött.