Felipe Massa volt a leggyorsabb a Japán Nagydíj időmérő edzésén, mégsem ő indulhat az első rajtkockából. A Ferrari brazil pilótája ugyanis csak részsikert aratott a tréning második szakaszában, amikor azonban a legjobban számított, nem tudta gyorsan megtenni a körét, és csak az ötödik pozíciót szerezte meg. A vb-pontversenyben hétpontos hátránnyal álló brazil helyzetét tovább nehezíti, hogy a pole a riválisé, Lewis Hamiltoné lett. A brit, akárcsak Massa Szingapúrban, a legfontosabb pillanatban teljesítette szinte hibátlan körét, és remek helyzetbe hozta magát a futam előtt.
Massa két hete csapata boxutcai bonyodalmai után nem ment sokra, Hamilton viszont többet remél. A mclarenes a legutóbbi négy pole-jából csak egyet, a hockenheimit váltotta győzelemre – Kanadában nekiment Kimi Räikkönennek; Magyarországon Massa lerajtolta, majd defekt miatt csak ötödik lett; Belgiumban pedig megbüntették, és az elsőről visszaesett a harmadik helyre. Tavaly viszont Fudzsiban nyerni tudott az első rajtkockából, megelőzve Heikki Kovalainent és Kimi Räikkönent.
A két finn ezúttal is remekül szerepel a Japán GP-n, a címvédő ferraris a júniusi Francia Nagydíj óta először került az első rajtsorba, az idén csupán negyedszer (összességében ötödször, de Silverstone-ban Massának egy boxutcai malőr miatt gondjai voltak az időzítéssel) előzte meg tiszta csatában Massát az időmérőn. A Ferrari benne bízhat, ha lerajtolja Hamiltont, feltarthatja annyira, hogy Massa a nyomukban maradjon.
Kovalainen tavaly a Renaultval lett második a csapat az évi legjobb eredményét elérve, most viszont már a McLarenMercedes kormányát tekeri, és ugyanaz a feladata, mint Räikkönennek: szerezzen minél több pontot a csapatnak, de közben arra sem árt figyelnie, hogy Hamilton és Massa között maradjon, persze csak akkor, ha társa van elöl.
A verseny rendkívül izgalmasnak ígérkezik – elsősorban Massa rajthelye miatt. A brazil képes remek előzésekre, és lesz is rá lehetősége a másfél kilométeres célegyenesben, amely hosszában a 4563 méteres pálya egyharmadát teszi ki (körülbelül húsz másodpercet, azaz a teljes köridő egynegyedét töltik az utolsó és az első kanyar között), és a végén elég éles kanyar van ahhoz, hogy féktávon be lehessen bújni az üldözött mellé. Már maga a rajt is érdekes lesz, Massa agresszív stílusának és a Ferrari jó gyorsulásának köszönhetően az első kanyar előtt több pozíciót nyerhet, és üldözőbe veheti Hamiltont, aki viszont nem fogja könynyen adni a bőrét.