Amíg a McLaren-istálló kitart amellett, hogy Lewis Hamiltonnak nincs szüksége külső segítségre a világbajnoki cím megszerzéséhez, Felipe Massának napról napra nő a „hátszele”. A Japán Nagydíj után Fernando Alonso, a fudzsi viadal győztese jelentette ki, hogy a brazil győzelméért szorít, és ha tud, tesz is érte.
„Ha tudok, segítek Massán, ez nem kétséges – mondta Alonso, majd kritizálta is a két vb-aspiránst. – Rengeteg pontot veszítettek el, sok a hiba az élmezőnyben. Hamilton tizenhat versenyt követően nyolcvannégy ponttal vezet, nekem két éve kilenc futam után volt ugyanennyi. Ez azt jelenti, hogy a győztes az lesz, aki kevesebb hibát követ el.”
Massa sokáig elsősorban főmérnöke, Rob Smedley támogatására támaszkodott, nyílt titok, hogy sokkal inkább ad segítője véleményére, mint a többi versenyző. Nem röstell tanulni tőle, és nemcsak elfogadja Smedley segítségét, de sok esetben függ is tőle. A szakember – aki tavaly nyár óta újszülött gyerekét gyászolta, s feleségével közösen létrehozott egy alapítványt a csecsemőhalálozás elleni küzdelem jegyében – rendszeresen beszél Massával, rendkívüli részletességgel tájékoztatja a legfontosabb eseményekről.
„Nagyon kiélezett a küzdelem a Formula–1-ben, rengeteget számíthat, ha a versenyző mögött áll egy ember, akiben százszázalékosan megbízhat. És itt a hangsúly a száz százalékon van – mondta Smedley. – Annyira nagy a verseny, hogy képtelenség egyedül viselni a terhet, meg kell osztani. Rengeteg adathoz férek hozzá, és néha meg kell győznöm arról, hogy valamit rosszul csinál. Erre jó példa az első kanyar Monacóban: hiába magyaráztam neki, hogy mehet gyorsabban, ellenkezett, és elkezdtünk veszekedni, kis híján tetlegességig fajult a dolog. Végül elfogadta, hogy igazam van, és mindenkit elkápráztatott pole-t érő körével.”
Smedley és Massa a csapaton belül is elérte, hogy legalább egy szinten kezeljék Kimi Räikkönennel, aki világbajnokként kezdte a szezont, és eleinte valóban több figyelmet kapott a brazilnál. Ám végül a számok is meggyőzték a csapatot, és hogy néhány verseny óta a finn esélytelen a vb-címre – Fudzsi óta matematikailag is –, mindenki tényként kezeli, hogy a finn segíteni fog neki.
A kívülről érkező támogatásra viszont kevesen számítottak, ezért kissé váratlan Alonso hozzáállása. A mezőny mindkét világbajnoka Massa mögött áll tehát, és sejteni lehet, hogy Alonso még lelkesebben is segítene Massának, mint Räikkönen. A finn ugyanis bizonyára nem szívesen nézné végig, hogy valaki világbajnok lesz azzal az autóval, amellyel neki nem sikerült, miközben Alonso a tavalyi balhéi után nem szeretné, ha egykori csapata és Hamilton diadalmaskodna. De ott van még például Robert Kubica is, aki a Japán Nagydíj előtt szólta meg Hamilton nem éppen tiszta vezetési módszerét („Lehet agresszívan vezetni úgy is, hogy közben nem okozol veszélyt. Csakhogy Lewis erre gyakran nem képes.”), és tudvalévő, hogy nem csak a lengyel és Alonso az, aki a versenyzők szokásos gyűlésein bírálják a mclarenest.
A wokingiaknál Hamilton a hivatalos verzió szerint nem kap segítséget Heikki Kovalainentől („Nagy fiú már, egyedül is megoldja a feladatát, én ahhoz nem kellek.”), de gyakorlatban láttuk már, hogy a finn félreállt, ha a brit közeledett. A csapat is egyértelműen Hamilton győzelmét tartja első számú céljának, de nem mindig szerencsés, hogy szentnek és sérthetetlennek nyilvánítja pilótáját. Ez ugyanis azt sugallja, hogy főnökei szerint a szabálytalanságai is beleférnek, de ez újabb vétségekhez vezet, és további szankciók következnek (még akkor is, ha a Japán GP rajtjánál történt veszélyes fékezéséhez hasonló manőver után az idénynyitón bizonyára nem kellett volna büntetésből áthajtania a boxutcán), és azok a pilóták is Hamilton ellen fordulnak majd, akik eddig nem szólaltak fel ellene.
A közvélemény pedig előbbutóbb belátja, hogy az FIA büntetései nem Hamilton-ellenesek, hanem a sportág tisztaságának megtartása érdekében születnek.