Lewis Hamilton világbajnok le het Kínában, még akkor is, ha egyre kevésbé hisznek benne az emberek. Óriási tévedés a versenyzőket a legutóbbi viadalon mutatott produkciójuk alapján megítélni, sokan mégis úgy érzik, Lewis Hamilton el fogja követni ugyanazokat a hibákat, mint tavaly, amikor óriási előnyről bukta el a bajnokságot. Éppen Kínában került gödörbe, a Japán Nagydíj megnyerése után Sanghajban is az első rajtkockából indult, és sokáig vezetett is. Ám a csapat, akárcsak az idén Monzában, elszámította az időjárást. Az aszfalt felszáradása után az újabb esőre várva kint tartották Hamiltont a lekopott esőgumijain, de mivel nem jött a csapadék, a brit még jobban tönkretette abroncsait. Először Kimi Räikkönen érte utol és előzte meg könnyedén a csúszkáló McLaren-Mercedest, majd amikor a boxutcában belátták, hogy ez nem mehet így tovább, Hamiltont sürgősen berendelték kerékcserére. Csakhogy a nagy sietség következtében a brit pilóta megcsúszott a még vizes boxbejáratnál, és a kavicságyban rekedt.
Ha végigmegy, talán harmadikként ér célba, Räikkönen pedig győzelme ellenére elveszíti vb-esélyeit. De Hamilton és a McLaren nem a pontszerzésre, hanem a győzelemre hajtott, és ez lett a veszte. Az idén más a hozzáállás, legalábbis az elmúlt hetekben a versenyző és a csapatvezetőség is rendre azt hangoztatta, hogy nem szabad fölösleges kockázatot vállalni. Ehhez képest Hamilton Belgiumban és Fudzsiban is olyan előzésbe ment bele Räikkönennel szemben, amire nem lett volna szükség. Most pedig hirtelen a McLarennél is szimpatikus lett pilótája merész hozzáállása, amely miatt tavaly elúszott a vb.
„Hogy mit tanácsolunk Lewisnak, és ő mit tesz, két különböző dolog – mondta Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója. – Felnőtt ember, akivel megbeszéljük a lehetséges verziókat, de nem büntetjük meg, ha mást tesz. Ez nem óvoda. Fudzsiban növelhettük volna előnyünket, de nem tragédia, hogy ez meghiúsult. Egy ezredmásodpercnyi rövidzárlat mindenkinél előfordulhat, ezt Massánál is láthattuk. Egyébként a vele történt ütközésen úszott el Lewis versenye, nem a büntetés miatt.”
Haug szeretné, ha mindenki hamar elfelejtené a Japán GP-t, és bízik benne, hogy végre Hamilton számára is jól alakul egy verseny. A vb-éllovas az elmúlt három futamon csak nyolc pontot szerzett, ám még ez is több mint Felipe Massa ötje.
A brazil tavaly Sanghajban már a világbajnoki címre esélytelenül állt rajthoz, csendes versenyzést mutatott be, és harmadik lett. Dobogós helyéhez kellett Hamilton és Robert Kubica kiesése is. A többséggel szemben egy boxkiállást tervező lengyel Mark Webbert és Massát is megelőzte, majd az élre állt, és a győzelem felé száguldott, amikor BMW-jének műszaki hibája miatt kiesett.
Kubica 14 pontot szerzett a legutóbbi három viadalon, és annak ellenére reménykedhet még a vb-cím megszerzésében, hogy csapata, a BMW kissé leeresztett a Kanadai Nagydíjon aratott kettős győzelme után.
Mario Theissen csapatfőnök időközben a 2009-es szerződése előtt álló Nick Heidfeld alkalmasságát is vizsgálta, és Kubica a háttérbe szorult, szóvá is téve olykor, hogy nem áll mögötte a csapat. Az, hogy 12 pontra van Hamiltontól és hétre Massától, elsősorban a két vetélytárs gyengélkedésének köszönhető.
„Tavaly láttuk, mi történhet az idény végén – mondta a csapatfőnök. – Ha megint ez lesz a helyzet, ott leszünk, és lecsapunk a lehetőségre. Mi csak üldözők vagyunk, de meglehetősen jól játszszuk ezt a szerepet. Nem sokat tehetünk már az autó javítása érdekében, a mi sorsunk elsősorban a szerencsén múlik.”