Közeledik a döntés pillanata, e hét végén Brazíliában véget ér a 2008-as Formula–1-es idény, amelyen új bajnokot avatnak. A nagy kérdés, hogy Lewis Hamilton és Felipe Massa közül melyik pilóta csatlakozik a másik két aktív világbajnokhoz, Fernando Alonsóhoz és Kimi Räikkönenhez, s válik a Formula–1 történetének harmincadik világbajnokává?
Hamilton hét ponttal vezet Massa előtt, azaz még dobogón sem kell végeznie ahhoz, hogy világbajnok legyen. Szakértők szerint éppen ez az, ami növelheti Massa esélyeit: a brazilnak nincs választása, a rajttól kezdve keményen nyomnia kell a gázt, míg Hamiltonnak „meg kell erőszakolnia magát”, és ahelyett, hogy a szokásos ritmusban, a lehető legjobb eredményért hajtana, vissza kell vennie.
„A sportolók nagy része a tökéletességre törekszik, és Hamilton sem kivétel – mondta Andrea Firth-Clark sportpszichológus az Autosport-magazinnak. – Ez alapvetően erény, de átok is lehet, hiszen nehezen tudja feldolgozni, hogy a legkiélezettebb helyzetben hasznosabb, ha nem a tökéletesség a célja. Ez a kettősség sokszor hibába kényszeríti, amit láthattunk tavaly és az idén is. Amióta versenyez, a győzelemre törekszik, és ennek érdekében gyakran kockáztatnia kell. Ám amikor kiélezetté válik a viadal, és Hamiltonnak van mit veszítenie, fokozódik a saját elméje által diktált kockázatvállalási kényszer, és ez szükségtelen, kívülről butának tűnő húzásokba hajtja.”
Firth-Clark kiemelte: Hamilton legfőbb gyengéje ebben az esetben, hogy a szenvedély vezérli, és az elméje nehezen kontrollál. A helyzetét pedig még inkább rontja, hogy a Formula–1 ultragyors, pillanatok alatt kell döntéseket hozni, nincs idő a mérlegelésre, az agya nem tud felülkerekedni a tökéletességre törekvő szellemiségén. Éppen ezért hiába a hangzatos nyilatkozatok a higgadtságról, hiába a McLaren versenyértekezletein alaposan átbeszélt stratégia, a kiélezett helyzetben Hamilton ösztönei diktálnak.
A hétvégéig ugyanakkor csak beszélni lehet, ezért lássuk, hogyan várja Hamilton a Brazil Grand Prix-t.
„Ez a verseny értelemszerűen más hozzáállást követel, mint a többi, nem kell ugyanis nyernem – mondta Hamilton. – Persze ez nem jelenti azt, hogy hátradőlünk, mindent megteszünk azért, hogy versenyképesek legyünk. Jó lenne a kínai példát követni, ott sem a győzelem volt a fő cél, de pénteken minden remekül ment, és vissza sem néztünk. Nem akartunk kockázatot vállalni, de valamiért sokkal jobb helyzetbe kerültünk riválisainknál. Ez lenne az ideális ezen a hétvégén is, csakis a vezetésre figyelni.”
Bár Ron Dennis, a McLaren elnöke közvetlenül a Kínai Nagydíj után azt mondta, hogy a Ferrari verhetetlen lesz Brazíliában, már változott a csapat vezetőségének véleménye. Az ok, hogy a korai előrejelzések szerint alig megy húsz fok fölé a hőmérséklet, és ha nem is esik, felhős lesz az idő. Ez pedig a McLarennek kedvez. A wokingiak ráadásul új hátsó légterelővel is készültek, a jövő évi szabálymódosítások miatt ezen az egyetlen hétvégén tehetik fel az autóikra.
Hamilton ugyanakkor a második versenyén használja motorját, míg Massa újat kap. A brazil 2006-ban került a Ferrarihoz, első Brazil Nagydíját magabiztosan megnyerte a Scuderiával, tavaly át kellett engednie a győzelmet Kimi Räikkönennek. A finn Kínában visszaadta a kölcsönt, de ezt Brazíliában is meg kell tennie, ha folytatódik tendencia, és a finn erősebb lesz társánál.
„Nehezebb helyzetben vagyok, mint Lewis, de legalább pontosan tudom, mit kell tennem – mondta Massa arra utalva, hogy neki szinte csak győzelemmel van esélye. – Kettős sikert kell aratnunk, többet nem tehetünk, minden más a szerencsén múlik. A nyomás Lewison van, nekem nincs vesztenivalóm, a közönség is mögöttem áll, és tavaly láttuk, mi tud történni egy ilyen futamon.”
Szóban mindketten felkészültek, elméletből eddig jeles a produkció, a gyakorlati vizsga azonban még hátravan.