Sebastian Vettel az F1-es idény legnagyobb meglepetését szerezte azzal, hogy megnyerte az Olasz Nagydíjat, de éppen monzai sikere miatt kezdtek el aggódni a Red Bull-istállónál: a télen a Toro Rossótól átülő németnek 2009-ben bizonyítania kell, hogy a Renault motoros autóval is képes olyan teljesítményre, mint amilyet az idén mutatott a Ferrari V8-asával hajtott négykerekűben. Különben megerősödik a nézet, hogy a Red Bull-konszern B-csapata a jobb.
A barcelonai tesztelésen kissé megnyugodhattak a Milton Keynes-i bennfentesek, Vettel ugyanis kedd után szerdán is a nap legjobbja volt a Red Bull-Renault volánjánál. Vettel mögött korábbi csapata lehetséges pilótái végeztek, kedden Szato Takuma, Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi, szerdán Bourdais, Buemi sorrendben. A svájci, aki eddig tesztpilótaként dolgozott a Red Bullnál, úgy véli, a következő két hétben eldől a két versenyzői állás sorsa – az eredmények nem neki kedveznek.
Az időlista alapján legfeljebb a Toro Rossón belül érdemes az erőviszonyokat latolgatni, hiszen a többieknél nemcsak hogy istállónként, csapaton belül is másféle alapbeállításokkal, gumikkal és program szerint köröztek a pilóták. A Honda is versenyzőket válogat, kedden Lucas Di Grassi, szerdán Bruno Senna száguldozott, és bár Senna hat tizeddel ment jobbat, mint honfitársa egy nappal korábban, ez akár a napsütésnek és a keddihez képest tíz fokkal melegebb aszfaltnak is betudható.
Bár a spanyol sajtó szerint a Force India szerződtette Pedro de la Rosát a McLarentől, a spanyol tesztpilóta igazából csak keddre és szerdára szegődött át a következő évtől Mercedes motort használó istállóhoz. A Force India idei utolsó gyakorlásán a spanyol rutinjával próbált meg segíteni a McLarennel ezentúl szorosan együttműködő csapaton.
Bernie Ecclestone közben azzal az ötlettel állt elő, hogy 2009től megszüntetné az F1 egyéni világbajnokságának pontrendszerét, és a legtöbb győzelmet elérő versenyzőt hirdetné ki bajnoknak (ha ketten azonos győzelemszámmal végeznek, a több második helyet begyűjtő pilóta lenne a bajnok és így tovább). Ecclestone szerint sokaknak tetszik az ötlete (Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, egyben a csapatokat tömörítő érdekvédelmi szervezet, a FOTA első embere korábban szintén azt hangsúlyozta, annak kellene megnyernie a vb-címet, aki a legtöbb futamgyőzelmet szerzi), és 2009-ben már be is lehetne vezetni – igaz, hivatalosan még nem vetődött fel a pontrendszer módosítása. A konstruktőrök pontozási szisztémáját nem módosítanák.