Amíg a csapatok többsége azt tartotta elsődlegesnek, hogy új autóját elkészítse a januári tesztekre, a Red Bull kivárt, s a Ferrarihoz képest négy-, a többiekkel szemben háromhetes késéssel leplezte le a 2009-es vb-n induló autóját, az RB5-öst. Bár úgy tűnt, a döntés miatt az idény közbeni teszttilalom miatt lépéshátrányba kerül a Red Bull a többiekhez mérten, az első tesztet ellehetetlenítő időjárás miatt erről nem lehet szó.
A februárig tartó várakozás Adrian Newey főtervező kérése volt, a kilencvenes években a Williamsnél és a McLarennél is világbajnok autókat készítő szakember ugyanis a lehető legmélyebben akarta átgondolni az új szabályok adta lehetőségeket. Nem újdonság ez tőle, az 1998-as idény előtt ugyanis a szintén átfogó szabálymódosításokat követően ugyancsak halogatta a McLaren-Mercedes tervezését, és az eredmény a Mika Häkkinent a vb-címig repítő ezüst nyíl volt.
A Williamsnél pedig Newey tervezte az 1996-os és 1997-es világbajnok autót (igaz, utóbbi elkészítésének utolsó fázisában, az alapvető tervek megrajzolását követően már elhagyta a csapatot), az utolsó két, slick gumikon rendezett világbajnokság nyerő autóját. Azaz ha valaki, ő tudja, hogyan kell a lehető leghatékonyabbá tenni a teljesen sima felületű abroncsokat.
Az új szabályok lehetőséget adnak a középcsapatoknak a felzárkózásra, és a Red Bullnál éppen Newey rutinjától várják, hogy ez megvalósuljon, és akár a futamgyőztesek közé lépjen a gárda. A másik, amiben bízhatnak, a Renault-motor, az egyetlen V8-as, amelynek fejlesztésére lehetőséget adott az FIA, miután a francia gyár képviselői bizonyítani tudták, hogy teljesítményben elmarad a rivális erőforrásoktól.
Az FIA külön engedélyével az idén még a Toro Rossóval azonos kasztnit használó Red Bull így papíron elveszíti hátrányát a B-csapattal szemben (a Toro Rosso március első napjaiban teszteli először új autóját, amely tulajdonképpen az RB5 átfestett, Ferrari-motorral felszerelt változata lesz), és méltán várhatják el az istálló vezetői, hogy az olaszokkal tavaly futamot nyerő Sebastian Vettel az első csapatnál folytassa káprázatos fejlődését. A német pilóta Jerezben már ki is próbálta az RB5-öst, amely egyedi első légterelővel van felszerelve, és a kocsitest is eltér az eddig látottaktól.
A tavalyi Olasz GP győztese a héten már megosztja a munkát csapattársával, a novemberi lábtöréséből lassan felépülő Mark Webberrel, aki szerdán vezeti először az RB5-öst.
„Először kétségbeestem a sérülésem miatt, de aztán belegondoltam, hogy van időm felépülni, és szerencsém is volt a baleset időpontjával. Másoknak sokkal nagyobb gondjai vannak, számomra ez csak egy újabb akadály volt, amit át kellett ugranom, hogy teljesíthessem újabb küldetésemet” – mondta Webber.
A Red Bullhoz Dél-Spanyolországban csatlakozik a McLaren, a Williams, a Renault és a még a tavalyi autóját használó Toro Rosso, míg a Ferrari, a BMW és a Toyota a jobb időjárás és a hatékonyabb munka reményében Bahreinben köröz majd.