A Formula–1-es Csapatok Szövetsége (FOTA) aggályosnak találja a Nemzetközi Automobil-szövetség által kedden kihirdetett szabálymódosításokat, pontosabban a 30 millió fontos költségvetési sapka felajánlását. Ennek lényege, hogy a 2010-es világbajnokságra nevező csapatoknak választaniuk kell a korlátlan költségek, de szigorúan megszabott technikai lehetőségek, illetve a kötségplafon és a nagyobb szabadság között – a két módszerrel készült autók közötti egyenlőséget külön szabályrendszerrel garantálnák.
„A kétezer-tízben bevezetendő új szabállyal az FIA azt kockáztatja, hogy szembeszáll a Formula–1-et mozgató elvekkel, és a feje tetejére állítja a sportágat” – mondta Luca di Montezemolo, a FOTA elnöke. Hozzátette, szerinte átgondolatlanul intézkedett az FIA, amely ahelyett, hogy lépésről lépésre, a stabilitást is szem előtt tartva cselekedne, mindent egy csapásra akar megoldani, amivel nemcsak a csapatokat és az autógyárakat hozza kellemetlen helyzetbe, hanem a szurkolókat és a szponzorokat is.
Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke Montezemolo szavait visszhangozta, szerinte sokkoló az FIA költségvetési javaslata. Briatore, a FOTA gazdasági ügyekben felelős alelnöke szerint a csapatok a legutóbbi, genfi ülésükön ésszerűbb javaslatokat tettek, de az FIA keddi döntésével csak azt jelezte, hogy nem hajlandó együttműködni a FOTA-val.
„A gazdasági helyzet mindenkit aggaszt, mi is úgy véljük, hogy takarékoskodni kell, de néhány mondat elszomorít minket. Együtt kellene dolgoznunk, és nem két csoportra osztani a mezőnyt, márpedig az új szabályok miatt ez történik. Mindenkinek azonos szabályok szerint kellene versenyeznie, azonos szabályok szerint megépített autókkal” – mondta Briatore.
A Renault csapatfőnökének az idei világbajnoki cím eldöntésére vonatkozó határozat tetszik, azaz támogatja, hogy az legyen a világbajnok, aki a legtöbb győzelmet aratja.
„Nincs ezzel semmi probléma. Így csak pluszmotiváció hajtja a versenyzőt afelé, ami egyébként is a feladata, azaz hogy győzzön” – fogalmazott Briatore, akivel Eddie Jordan egykori csapatfőnök is egyetért: „Egyszerűbbé válik a helyzet, ugyanakkor szélesedik a versenystratégiák skálája, és senkinek sem lesz takargatnivalója. Sokkal izgalmasabbá válnak a versenyek, az első helyekért nagyobb csatákat láthatunk, mint valaha. Senki sem elégedhet meg a második hellyel, csak mert olyan vezet előtte, aki nem esélyes a vb-címre. A pontrendszer megtartása is jó döntés, így a középmezőnyben is ugyanolyan csatákat láthatunk majd, mint eddig, mert egyik középcsapatnak sem mindegy, mennyi pénzt kap a következő idény előtt.”
A pilóták közül Jenson Button érdekesnek találja az új rendszert, de attól tart, hogy a szurkolók nem fogják megbecsülni a világbajnokot, ha sokkal kevesebb pontot szerez valakinél, míg Nick Heidfeld felháborodott.
„Ízlések és pofonok, nekem speciel nem tetszik, jobban szerettem a régi rendszert, mert az összes versenyen nyújtott teljesítmény számított. Azért is tartom butaságnak, mert csak az első helyről döntenek a győzelmek, azaz nem mindenkire vonatkozik ez a szabály” – mondta Heidfeld.
Szerdán már csak két csapat tesztelt Jerezben, miután a Brawn és a Renault befejezte a felkészülést, Heikki Kovalainen és Nakadzsima Kazuki állt munkába.