Többen is edzőnek tanulnak a Premier League jól ismert nevei közül, Ashley Cole, Carlton Cole, Frédéric Kanouté, Wayne Rooney és a többi világsztár mellett – korábban beszámoltunk róla – nemrég a korábbi 20-szoros válogatott Buzsáky Ákos is részt vett az angliai oktatáson.
„Az A-licenc megszerzése volt a cél – mondta az egykori középpályás, aki Angliában a Plymouth, a QPR, a Portsmouth és a Barnsley játékosa is volt. – Ami érdekes: nincs vizsga. Az oktatók nyilván figyelik a munkánkat, alapos és szigorú az ellenőrzés, de egy szerencsésen kihúzott tétel miatt még senki sem lesz alkalmas a feladatra, mint ahogy az lehet, noha egy kérdésre esetleg rosszul felel. Szóval, itt az számít, hogyan dolgozol, miként kommunikálsz és reagálsz a váratlan helyzetekre, és ha összességében úgy ítélik meg, megfelelsz a következő szint elvárásainak, mehetsz tovább.”
A III. Kerületnél magát edzőként kipróbáló Buzsáky Ákos a Grund FC utánpótlását segíti, minél jobb edző szeretne lenni, ehhez pedig nagyon sok segítséget adhat az angliai képzés. Az oktatás a válogatott főhadiszállásán, a Birmingham és Nottingham között fekvő FA-központban, a St. Georges's Parkban zajlott.
„Szinte mindenki játszott a Premier League-ben az oktatottak közül – mondta az MTK és az FTC korábbi játékosa. – De a futballmúlt csak egy alap, ismered a futballisták gondolkodását, az öltöző dinamikáját, de csak ettől még senki sem lesz jó edző, mint ahogy enélkül is lehet bárkiből az. Rengeteg gyakorlaton, elméleti oktatáson vettünk részt, edzéseket tartottunk, számtalan szituációban kellett feltalálnunk magunkat. Nekem persze jólesett, hogy a társak mellett az oktatók is kiemelték, külföldiként kiléptem a komfortzónámból, hogy velük tanulhassak. Öt napig karanténban kellett lennem az érkezésem után, de vállaltam a nehézségeket, ott akartam lenni. Az angol futball rengeteget változtatott az utóbbi években, az ifi vb-ken, Eb-ken egyre jobban szerepelnek, a megváltozott szemléletnek is köszönhetően rengeteg fiatal angol tehetség bukkant fel.”
A nagy kérdés persze, hogy mit takar a megváltozott szemlélet? Hogyan gondolkodnak ott, mik a fontos szempontok?
Nyilván mindezt lehetetlen két mondatban összefoglalni.
„Persze, napokig beszélhetünk a témáról – mondta Buzsáky Ákos. – A Kerület kispadján magam sem ültem sokat, az oldalvonaltól üvöltöztem befelé a pályára, mit kellene csinálni. Kint azt mondják, ha egész héten nem ment át az üzeneted, a mérkőzés közben ki van zárva, hogy a játékra összpontosító futballistád értelmezze a tanácsaidat. A gyerekeket abban kell segíteni, hogy miként hozhatnak helyes döntést az adott pillanatban, biztosan nem az a megoldás, ha beordítják neki: támadj le! Ha magától nem jut eszébe, már elkésett. A kérdés-válasz rendszerben hisznek, vagyis az edző ültesse le a tanítványát, hogy egy-egy szituációt elemezzenek. Emlékszel, honnan jött a labda, hol volt az ellenfeled, merre indultál? Mit lehetett volna másképp csinálni akkor és ott? Hasznosabb, ha a gyerek mondja ki, hogy igen, most már úgy gondolja, nem befelé, hanem kifelé kellett volna indulnia, nem jobbra, hanem balra passzolnia – a saját felismerést a jövőben inkább alkalmazza, mint ha rákiabálnak: máskor balra passzolj! Minden gyerek más, van, akinek elég elmondani, mi a feladat, másnak le kell rajzolnod, a harmadiknak meg is kell mutatnod videón. Az edzésen ki kell javítani a hibát, de az sem jó, ha folyamatosan sípolsz, hogy ez így nem jó, az meg úgy nem, percenként megállítod a játékot – ebben is meg kell találni az egyensúlyt. Összességében rendkívül hasznos volt az ott eltöltött idő, remélem, minél hamarabb visszatérhetek folytatni a tanulmányaimat, hogy minél jobb edző lehessek.”