Éjjel egy órakor lépett ki a Nacional egyesület székházából Abdón Porte, hátrahagyva a Charley FC elleni 3:1-es győzelmet ünneplő csapattársakat, felszállt a villamosra, besétált az üresen sötétlő Estadio Gran Parque Central gyepére, és a kezdőkörben főbe lőtte magát.
Másnap reggel egy kutya talált a 25 éves fedezet holttestére. Zsebében szűkszavú búcsúlevélre leltek, a Nacional elnökének címezve: „Kedves doktor José Maria Delgado, megkérem önt és a vezetőség többi tagját, hogy helyettem is gondoskodjon családomról és édesanyámról. Viszontlátásra, szíves jó barát!”
A montevideói klub szeretett játékosának 1918. március 5-i tragédiája megdöbbentette az uruguayi sportközönséget, a klub elöljárója, Numa Pesquera így siratta az elveszített fiatalembert: „A Nacional volt Porte mindene, úgy ragaszkodott a klubhoz, ahogyan vallásos ember a hitéhez, ahogyan hazafi a nemzeti zászlóhoz.” Az igaz hazafinak pedig a legsúlyosabb csapás, ha nem indulhat harcba övéivel: a korábbi években oszlopos tagnak számító csapatkapitányt, a klub színeiben tizenkilenc különféle trófeát nyerő alapembert az 1918-as idény elején gyenge formája miatt a cserék közé száműzték…
Megalkuvásra képtelen személyisége, szélsőséges áldozata azóta is az elkötelezettség szimbóluma Uruguayban, nevével postabélyeget adtak ki, a Nacional-stadion egyik fő lelátórészét róla nevezték el, legendája az uruguayi kultúrában is tovább él. Horacio Quiroga (1878–1937), a nagy hatású uruguayi költő, az önmagát ciánnal megmérgező novellista már 1918-ban elbeszélést szentelt a futballistának az Atlántida folyóiratban, de a játékos sorsa a későbbi írók közül Xosé de Enríquezt és a kortárs uruguayi futballirodalom legismertebb szerzőjét, Eduardo Galeanót is megihlette.
1. rész: Cipőpucoló fiúcskából fényűző életet élő csillag – a futball első legendája |
2. rész: Brazília Hirosimája és az uruguayi, aki olyan lett, mint a pápa |
Ha a sport és irodalom kapcsolatát firtatjuk Uruguayban, illik vele kezdenünk a sort: a 2015-ben, 74 évesen elhunyt szerző angolul is megjelent, El fútbol a sol y sombra (Futball napon és árnyékban) című, 1995-ös könyve nemzetközi szinten is kiemelkedik a labdarúgással foglalkozó szépirodalmi művek közül, egyetérthetünk a Los Angeles Times jellemzésével: „Benne van minden, amit tudni kell a futballról.” A játék története, fejlődése, lélektana, szereplői, egyéniségei és kulcsmozzanatai, számos magyar részlettel. Galeano humanista futballértelmezéséről, piacosodás elleni tiltakozásáról sokat elmond a kivonatolt idézet a könyv első fejezetéből (szabad fordításban): „A futball története szomorú utazás a szépségtől a kötelességig. Mihelyst a sport iparággá lett, a játék öröméből fakadó szépséget eltépték gyökereitől. Manapság a professzionális futballban minden elítélendő, ami felesleges, feleslegesnek pedig az számít, ami nem hajt hasznot. Senki sem keres azon, ha a felnőtt embert egy-egy pillanatra magával ragadja valami különös érzés, a labdát önfeledten kergető gyermeké, a fonállal játszó macskáé, a légiesen táncoló balerináé, a játék – a céltalan, időtlen, bíró nélküli játék – őszinte öröme. A mérkőzés szórakoztatási eszköz lett, a világ egyik legzsírosabb üzlete, amely már nem segíteni, hanem akadályozni akarja a játékot. Az élsport technokrata szelleme a futballt villámsebes és brutálisan erőteljes sporttá változtatta, háttérbe szorítva a játék élvezetét, kiölve az ötletességet és megbüntetve a merészséget. Szerencsére azért időről időre felbukkan még a pályán egy-egy pimasz gazember, aki félredobja a forgatókönyvet, és minden utasítással dacolva elindul, hogy kicselezze az ellenfelet, a játékvezetőt, a közönséget, pusztán azért az érzéki gyönyörűségért, amelyet a szabadság tiltott kalandja kínál.”
A közvetítésről utóbb bevallotta a montevideói riporter a mexikói Juan Villoro írónak (az ő Gólöröm című könyvéből vettük a közvetítés fordítását), hogy utólag visszahallgatva szinte szégyellte a lelkesedését: „Ha a barátaim lejátsszák nekem, belepirulok. Olyan, mintha meztelenül szaladgálnék a Corrientes úton.”
Repüljünk kissé vissza az időben, hiszen az uruguayi futballírók között muszáj megemlíteni Julio César Puppót (álnevén El Hacherót), aki Viejas emociones (Régi érzelmek) című könyvében a hazai győzelemmel záruló 1930-as uruguayi vb lelki hozadékát foglalta szavakba, rávilágítva a nemzeti öntudat futballban megélt erejére. Magyar olvasóknak az uruguayi szépirodalom és a sportág ismert metszete lehet Nilo J. Suburú A labdarúgás, a világ szenvedélye című 1972-es könyve (Radnóti István fordításában, Peterdi Pál szerkesztésében). Az Endrődi István karikatúráival illusztrált kiadvány könnyed stílusban kalauzol a futball ellentmondásos világában, és többször elkalandozik a pályáktól a hálószobák felé. Egy helyütt például R. W. Pickford angol tudós gondolataival száll vitába: „Merész állítással fejezi be elmélkedéseit: »Még a gólnak is lehet nemi jelentősége.« A rendkívüli öröm, amelyet a gól az eredményes játékosnak teremt, csakis ahhoz a boldogsághoz hasonlítható, amelyet a női ellenállás legyőzésének pillanatában érez. Egyszerűen képtelen vagyok megállni, hogy egy kicsikét el ne szórakozzam a pickfordi teória némely sületlenségével. Hát tessék. Ha a gólokat azonosítani lehetne a nemi aktussal, akkor a kapusok erkölcsére többé egyetlen jó szót se pazarolhatnánk. A góllövőlista ebben az esetben vérbő Don Juanok statisztikájává süllyedne, s a gólkirályt afféle szerelmi akrobatának lehetne tekinteni.”
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2019. október 19-i lapszámában jelent meg.)
A magyar futballtudás egykori globális vonzerejéről sokat elmond, hogy Uruguayban a két legnagyobb klub, a nemzeti hagyományokra építő Nacional és a világra nyitott szemléletet hirdető Penarol a hatvanas évekig csak uruguayi, skót és magyar edzőket alkalmazott. Ki kell emelni közülük a Nacionalt 1934-ben bajnoki címig segítő Szigeti Imrét, a Penarollal 1949-ben és 1951-ben egyaránt bajnok Hirschl Imrét (1933-ban rövid ideig Rottmann József is ült a Penarol kispadján). Magyarország legnevesebb képviselője azonban Uruguayban kétségtelenül a Benficával nyert második BEK-győzelme után, 1962 nyarán a Penarol szolgálatába szegődő Guttmann Béla volt. A világhírű tréner kissé zaklatott, ám igen emlékezetes uruguayi időszakának cikket szentelő Martin da Cruz hangsúlyozza, a taktikai forradalmár hírében álló szakembert erős bizalmatlansággal fogadta az akkoriban igen konzervatív, a védekező szellemhez ragaszkodó montevideói futballtársadalom. Pedig bemutatkozó sajtótájékoztatóján udvarias bókkal nyitott, korábbi AC Milan-játékosát dicsérve: „A legjobb futballista, akit valaha láttam, uruguayi – Juan Alberto Schiaffino.” Utóbb éles szócsatákat vívott a helyi sajtó képviselőivel („Én csak Istentől félek!” – harsogta egyszer, az újságírói hatalom ellen kikelve), a pályán elért eredmények viszont őt igazolták, a Penarol szépen haladt sorozatban ötödik bajnoki győzelme felé. A nagy próbatételt a Santos elleni Libertadores-kupa-döntő jelentette. Montevideóban a sérült Pelé nélkül felálló brazil csapat nyert 2:1-re, a Santosban rendezett visszavágó azonban botrányba fulladt, a brazíliai katlanban a szurkolók folyamatosan dobálóztak, és egy berepülő üveg a chilei bírót is eltalálta, Carlos Robles eszméletét vesztette. Magához térve le akarta fújni a meccset, végül azonban a kontinensszövetség elnökével titokban megbeszélte a helyszínen, hogy a meccset az aktuális állás szerint 3:2-es Penarol-győzelemmel könyveli majd el, a tömeg megnyugtatására azonban a maradék 38 percet is lejátsszák a csapatok, valójában tét nélkül. Amikor a folytatás során Guttmann rájött a furcsa megoldásra, fogta magát, otthagyta javában futballozó csapatát, és visszatért szállodájába. Közben a Santos kiegyenlített, képzelhetjük, a 3:3-as döntetlen után miként fogadták a brazilok a hírt a játékvezető sajátos kelepcéjéről. A mindent eldöntő, harmadik mérkőzést semleges helyszínen, a River Plate stadionjában, a Monumentalban rendezték, az időközben felépült Pelével kiegészülő Santos könnyedén, 3:0-ra győzött. Guttmann néhány héttel később egészségügyi okokra hivatkozva visszatért Európába (a bajnoki győzelmet már a helyét elfoglaló Juan Pelegrín Anselmóval érte el a csapat decemberben), és bár a következő évben még visszacsábították a Penarol kispadjára a Libertadores-kupa megnyerésében bízó klubvezetők, a csapat az elődöntőben alulmaradt az argentin Boca Juniorsszal szemben, a magyar edző pedig végleg hátat fordított Dél-Amerikának. |