– A világ elképesztően gyorsan változik, a közösségi média nagyjából tíz éve robbant be, azóta pedig már olyan szakmák is megjelentek, mint például a social media menedzser. Hogyan képzeljük el a médiastábot a Mainznál?
– A közösségi média térhódítása a mi futballklubunkra is közvetlen hatást gyakorol. Amikor 2011 májusában elkezdtem itt a munkát, hárman voltunk médiaszakemberek, és én voltam az egyetlen, aki az úgynevezett új médiumokért felelt. Aztán az évek során nemcsak új platformok jelentek meg, a mi csapatunk is bővült, idén nyáron váltunk szét. Most hárman foglalkoznak a klasszikus dolgokkal, mint például interjúkészítéssel, aztán van az a részleg, amit én vezetek. Mi öten vagyunk, videókat gyártunk, az összes közösségi oldalunkat szerkesztjük, gondoskodunk a hírlevelekről és a weboldalunk tartalmáról.
– Mit gondol, mik a tapasztalatok, mennyit távolodott az utóbbi néhány évben egy klub weboldala, illetve közösségi oldalai?
– A stílus és a tartalom szempontjából sokat változott a közösségi média az utóbbi időben. Amikor én belevágtam, híreket gyártottunk a sajtóközleményekből, tulajdonképpen egy az egyben ezeket posztoltuk a Facebookra. A hírfaktort aztán egyre inkább felváltották a szórakoztató tartalmak, amelyekre mi is kiemelt figyelmet fordítunk. Ennek a jele például, hogy jó néhány klub miként jelentette be a nyári átigazolását. Mi még nem tartunk ott, ahol az AS Monaco, a Borussia Dortmund vagy az AS Roma. Utóbbinál például egy svéd játékos érkezését egy IKEA-útmutatóval jelentették be. Egy titkot azonban elárulhatok, már készülünk az átigazolási szezonra.
– Mi a célja egy közösségi oldalnak úgy általában? Szórakoztatás, információáramlás, termékeladás? Mikkel készülnek az ünnepi időszakban?
– Nekünk a szórakoztatás, a szurkolók, és az információk a legfontosabbak. Emellett természetesen figyelembe kell vennünk a jegyeladásokat és a különböző bevételszerzéseket. Az online adventi kalendáriumunk egyik fő eleme az értékesítés. Az ünnepek idején klasszikus üdvözlő üzenetekkel, visszatekintéssel és néhány jópofa tartalommal készülünk. Ebben az időszakban azonban mi sem vagyunk annyira aktívak és jelentősen kevesebbet posztolunk.
– Minden közösségi médiával foglalkozó menedzsernek az a legfontosabb, hogy a tartalom mindig a célcsoporthoz legyen szabva. Annak az időnek, amikor minden platformra ugyanazt lehetett közzétenni, vége van. A jövő nagy kihívása, hogy kitaláljuk, mivel lehet majd elérni a legfiatalabb célcsoportot.
– Ha már itt tartunk, kis apró dolgokkal mindig lehet újat húzni, de mi lehet a következő nagy robbanás a közösségi médiában, ami a kluboknak is kedvez?
– Nehéz kérdés. Az eSport egy ilyen lehetőség. De a TikTok (egy zenei alkalmazás, tátogni, táncolni lehet egy adott zeneszámra – a szerk.) rám még nagyobb benyomást tett. Számunkra is hasznos lehet, hogy egy fiatalabb célcsoportot szólítsunk meg. Ám vajon hogyan tudnánk úgy bevonni a játékosokat, hogy közben ne tegyük őket nevetségessé... Amúgy is emberpróbáló feladat, ha valaki virális tartalmat szeretne létrehozni.
– Hogyan kell elképzelni egy médiaszakember átlagos munkanapját egy profi sportklubnál?
– A mérkőzés napja rutin. Az első posztok reggelre már be vannak készítve, automatikusan élesednek. Gyakran használunk kezdésnek például egy karikatúrát. A tényleges munkanap tulajdonképpen a stadionban kezdődik, nagyjából két és fél órával a kezdő sípszó előtt. Ilyenkor jönnek a képek az öltözőről és az arénából. Majd mikor megérkezik a csapat, mehet is egy Insta-sztori. Az együttes felállását grafikusan oldjuk meg, aztán a meccsen többet nézi a laptopját és a mobilját az ember, mint a pályán történteket. A meccs után irány a vegyes zóna, az ott készült tartalmakat pedig máris osztjuk minden létező csatornánkon, csakúgy, mint fotókat és különböző statisztikákat.
A meccs nélküli napok már kevésbé hektikusak. Amellett, hogy ellátogatunk az edzésre, ahol képeket és videókat, a játékosokkal interjút készítünk, én még megbeszélésekre is járok. Összhangban kell lennünk a marketinggel, a szurkolókért felelős részleggel és a szponzorokkal is. Egyre többen figyelnek a médiára, nekünk pedig gondolkodnunk kell, hogy hogyan tudjuk kreatívan beépíteni a különböző kéréseket a kommunikációba.
– A német klubok Twitter-oldalain gyakori a humor, ez általában jól is szokott elsülni. Kijelenthető, hogy a könnyedebb témákra jobban harapnak az emberek?
– Bár a Twitter-csatornánkat elsősorban objektíven, informatívan működtetjük, a vicces tartalmakat is szeretik a követőink, jó tapasztalataink vannak a humorral kapcsolatban is. Legutóbb például – a Mersey-parti derbi után – Kloppról tettünk ki egy videót (amikor még a Mainz edzője volt), amelyen úgy örült akkor, hogy megbotlott a nagy rohanás közben. Imádták a szurkolók.
– Reprezentálja-e egy poszt a klub álláspontját? Mennyire kell vigyázni az ilyesmikkel? A sajtó szinte minden esetben úgy fogalmaz, hogy a közösségi oldalakon megjelentek tulajdonképpen az egyesület üzenetei.
– Valójában igen, a posztok a klub álláspontját is reprezentálják. Természetesen azért óvatosak vagyunk, de már elég jól tudjuk, hogy mik azok a dolgok, amik illenek hozzánk, és mik azok, amik nem. Vannak, amiket bátran ki kell próbálni, persze, ez balul is elsülhet.
– Ön szerint mi kell ahhoz, hogy jól működjön egy klub közösségi oldala?
– Közel kell lenni a csapathoz. Ehhez fontos, hogy meglegyen a hajlandóság az edző és a klubvezetőség részéről is. Csak így tud az ember olyan tartalmakat készíteni, amelyeket más médiumok nem tudnak.
– Németországon kívül a világ mely területeire érdemes figyelniük még, és miért?
– Én kifejezetten érdeklődöm az amerikai sportcsapatok tevékenységei iránt. Ott érdekes inspirációkkal lehet találkozni. Emellett figyelem, hogy mit csinálnak az európai futballklubok, a magyar szövetség, a csapatok, és egyéb médiumokat is figyelemmel követek. A Trollfoci is nyújthat inspirációt, még akkor is, ha adott esetben egy ottani poszt nem feltétlenül állná meg a helyét egy az egyben egy profi klub csatornáján.
– A játékosok is előszeretettel használnak különböző közösségi oldalakat. Ők mennyire használják tudatosan a közösségi médiát?
– A Mainznál a Twittert és a Facebookot alig-alig használják, szinte minden játékos az Instagramon a legaktívabb. Biztosítjuk nekik a fotókat és a videókat, és különböző tippekkel is segítjük őket. A következő edzőtáborban már egy képzést is tartunk ezzel kapcsolatban a játékosainknak.