Számos Dortmund-szurkoló nem utazik el Lipcsébe, hogy ott legyen csapata soron következő bajnoki mérkőzésén – írja a The Guardian. A Gulácsi Pétert és Kalmár Zsoltot is a soraiban tudó gárda szombaton lép pályára először hazai találkozón a Bundesligában.
A mindössze hét évvel ezelőtt a Red Bull energiaital-gyártó cég által alapított egyesület elég gyorsan a német élvonalban találta magát, egyesek szerint hosszú távon a lipcsei csapat lehet az az együttes, amely felveheti a versenyt a Bayern Münchennel.
Az RB Leipzig elődje 2009-ig a német ötödosztályban szerepelt SSV Markranstädt néven. Ezután vette meg a Red Bull a csapatot, megváltoztatta a nevet, a címert, és 100 millió eurós költségvetést ígért. A németországi szabályok szerint a klub nevében nem szerepelhet a szponzor, így hivatalosan RasenBallsport Leipzig a csapat neve. A Rasen jelenti a gyepet, füvet, míg a Ballsport labdajátékot jelent.
A Német Labdarúgó Liga (DFL) szabályzata szerint a kluboknak kötelező megőrizniük többségi tulajdonrészüket, illetve szavazati többséggel kell rendelkezniük. Így a befektetők nem vehetik át az irányítást, a német klubok nem kerülnek külföldi tulajdonos kezébe. Egyéb esetben csak az rendelkezhet többségi tulajdonjoggal (50% +1-es szabály), aki legalább már húsz éve a csapat befektetője. Matthias Kiessling szerint – aki blogot ír a lipcsei csapatról –, itt az ideje, hogy megreformálják ezt a szabályt.
A Borussia Dortmundnál 139 ezer ember rendelkezik tagsággal, egyfajta „vétójoggal”. A vitás kérdésekben szavazhatnak a klubbal kapcsolatos döntésekben. Az éves tagsági díj ára 62 euró. A lipcsei csapatnál az „arany támogatói tagság” 1000 euróba kerül – és ez még mindig nem jogosítja szavazásra az embert.
Amikor az RB Leipzig Bundesliga-licencért folyamodott, a tárgyaláson a 17 üzletember többsége a Red Bull munkatársa volt. A lipcsei klub licencét elfogadták, és elvileg az 50% +1 tulajdonosi részvételt rögzítettek, ami ugyebár ellentmond a szabályban leírtaknak. A kritikusok szerint ez is rávilágít a futballban jelen lévő korrupcióra.
Rengeteg kritikusa van a csapatnak, sokak arra emlékeztetnek, hogy anno a Volkswagen a VfL Wolfsburgot, a Bayer gyógyszeriparban tevékenykedő vállalat a Bayer Leverkusent eredetileg az alkalmazottai számára alapította. Előbbi csapatot 1945-ben, utóbbit 1904-ben hívták életre.
A legnagyobb dortmundi szurkolói csoportok többek között ezért is bojkottálják az RB Leipzig–Borussia Dortmund bajnoki találkozót. A drukkereknek nem tetszik, hogy a pénznek ekkora befolyása van a német labdarúgásra.
A Dortmund-szurkolók Németország sárga-fekete szimpatizánsait a városba invitálják, hogy rádión keresztül hallgassák végig a tudósítást a találkozóról, miközben a második csapat mérkőzését nézzék végig a helyszínen, a dortmundi Rote Erde Stadionban. Mindenesetre a vendégszektorba szóló jegyek 23 perc alatt elfogytak, tehát így is lesznek olyan szurkolók, akik elutaznak Lipcsébe.
„Természetesen a Dortmundnak is célja a profit és a bevételek generálása, de mi ezt a futballunkkal érjük el. A lipcseiek pedig azért futballoznak, hogy népszerűbbé tegyenek egy terméket és egy stílust. Ez a különbség” – mondta Jan-Henrik Gruszecki, a kezdeményezés egyik ötletgazdája.
Nem olyan régen az ausztriai Red Bull Salzburg szurkolóinál is kiverte a vállalat a biztosítékot, ugyanis az osztrák klub egy év leforgása alatt 12 játékosát is eladta a „testvércsapatnak” – köztük Gulácsi Pétert.
Németországban nem ez az első eset, ahol különböző szurkolói csoportok tiltakozásukat fejezik ki az RB Leipzig felemelkedésének körülményei ellen. 2014-ben az Union Berlin elleni meccsen a fővárosi szurkolók egy része fekete esőkabátot vett fel, és a kezdőrúgás után 15 percig csendben volt.