Esik vagy csak ugrat?

Vágólapra másolva!
2014.02.22. 08:44
null
A D-air Ski utcai változata (Forrás Dainese)
Nem kímélik a sérülések a szocsi téli olimpia résztvevőit. Közülük akad néhány súlyosabb is, mint például az orosz síakrobatáé, az orosz Marija Komisszarováé, aki edzés közben gerincét törte. A férfiaknál a kétszeres olimpiai bajnok amerikai Shaun White el sem indult a lesikló stílus szakágban, mert túlságosan veszélyesnek tartotta a pályát. Nemrégiben egy olasz cég a Nemzetközi Síszövetséggel (FIS) együttműködve különleges légzsákot fejlesztett ki a sérülések megelőzésére.

A téli sportokban a legtöbb súlyos baleset az alpesi síhez kötődik, de a síakrobaták vagy a jégteknőben versenyzők sincsenek biztonságban. A grúz Nodar Kumaritasvili vancouveri halálos szánkóbalesete után átépítették a kanadai pályát, hogy csökkentsék a maximális sebességet – ezzel úgy tűnt, megoldást találtak a problémára.

Most azonban új lépéseket tettek annak érdekében, hogy minden versenyző biztonságát növeljék, elsősorban azokban a sportágban, amelyikben nagyobb ütközések is elfordulhatnak. Nemcsak a pályákat bővítik bizonyos biztonsági elemekkel, hanem a versenyzők testére is különös figyelmet fordítanak.

Jelenleg is sok tanulmány foglalkozik a versenyzők felszerelésével biztonsági értelemben. Már eddig is bevezettek újításokat, mint például a hódeszkások kemény sisakja, amely kötelező a számukra.

Az egyik legújabb fejlesztés az olasz Dainese és a FIS közreműködésében készült, és a D-air Ski nevet viseli. Ez egy légzsák, amely esés esetén kinyílik, és beteríti a test nagyobb részét. Elsősorban az alpesi síre fejlesztették ki, de hamarosan további sportágak is profitálhatnak belőle.

A rendszer az ütközést követően egytized másodperc alatt működésbe lép, és beteríti a mellkast, a vállakat, a kulcscsontot, a nyakcsigolyát, és elnyeli az ütközés erejének 61 százalékát.

Persze nem mindegy, hogy mondjuk lesiklás közben a síelő vagy egy hódeszkás esik vagy csak ugrat – ezt a rendszernek tudnia kell kezelnie. Éppen ezért csak olyan sportágakban használhatják, amelyekben tisztán el lehet választani a kettőt egymástól.

A D-air Ski rendszerének kialakításánál eddig 238 lesiklást vettek figyelembe, s összesen 700 percnyi felvételt dolgoztak fel. Ezek segítettek a mérnököknek az algoritmus kialakításában, hogy a rendszer mikor lépjen működésbe, és mikor ne. A tökéletesítés fázisa még tart, további finomításokra van szükség.

A prototípus működés közben

A fejlesztésnél ügyeltek arra, hogy a védelmi rendszer, például a felfújást segítő eszközök ne okozzanak kárt a személyben, illetve viselése ne legyen zavaróan érezhető, kényelmetlen.

A rendszert szélcsatornában is tesztelték. Ennek bár nincs köze a biztonsághoz, a versenyző testére helyezett „csomag” elméletben befolyásolhatja a légellenállást, és sértheti az érvényben levő szabályokat. A vizsgálatokkal kiderült, hogy a versenyző hátára szerelt eszköz érdekben nem befolyásolja a teljesítményt, nem növeli a légellenállást.

Bár 100 százalékos védelem elképzelhetetlen a sportban, a fejlesztés alatt álló rendszer segíthet, hogy a töredékére csökkenjen a súlyos sérülések száma.

A D-air Ski egyik tesztje a motorversenyzőknél

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik