Budapestről rajtolhatna a Dakar-rali mezőnye

Vágólapra másolva!
2006.05.19. 03:08
Címkék
Két napon keresztül hazánkban tárgyalnak a Dakar-rali vezetői, méghozzá arról, hogy két vagy három év múlva esetleg Budapestről rajtolhatna a világ legnépszerűbb tereprali-viadala. A versenyigazgató Étienne Lavigne természetesen nemcsak erről, hanem a közeljövőről is beszélt a csütörtöki sajtótájékoztatón.
Étienne Lavigne (középen) a legjobban a versenyzôkkel érti meg magát ? képünkön a hazai Dakar-menôkkel
Farkas József
Étienne Lavigne (középen) a legjobban a versenyzôkkel érti meg magát ? képünkön a hazai Dakar-menôkkel
Étienne Lavigne (középen) a legjobban a versenyzôkkel érti meg magát ? képünkön a hazai Dakar-menôkkel
Farkas József
Étienne Lavigne (középen) a legjobban a versenyzôkkel érti meg magát ? képünkön a hazai Dakar-menôkkel


„A célunk az, hogy az elkövetkező két nap folyamán megvizsgáljuk, technikailag mire lenne szükség ahhoz, hogy kétezer-nyolcban vagy -kilencben Budapestről rajtolhasson a Dakar-rali mezőnye – kezdte mondandóját Étienne Lavigne, a sivatagi show versenyigazgatója. – Tárgyalunk a Nemzeti Sporthivatal elnökével, és természetesen a főpolgármesterrel is. Sok munkánk lesz, és még csak az elején tartunk, de biztatóak az előjelek.”

A Dakar-mezőny hazánkba csábítása egyfelől sportpolitikai siker lenne, másrészt pedig jó üzlet, hiszen az európai start minden évben több tízezer nézőt vonz már csak a különleges autók, motorok, kamionok miatt is – nem beszélve a világhírű versenyzőkről.

S hogy mi lenne ennek a feltétele? Nos, a korábbi tapasztalatok alapján mindenképpen kellene egy névadó szponzor, amely anyagilag támogatná a rendezvényt, és a városnak is a kezdeményezés mögé kellene állnia. Legalábbis Lisszabonban ez történt (a szerencsejátékokkal foglalkozó euromilhoes és a portugál főváros önkormányzata egyaránt támogatta a rendezést, a pletykák szerint ötmillió euró – 1 milliárd 330 millió forint – körül voltak a költségek), így fordulhat elő, hogy az idén január után jövőre is onnan startol a sivatagi verseny mezőnye.

Magyar részről Szalay Balázs tartja a kapcsolatot a rendezőkkel – a pilóta eddig nyolcszor indult a világ legnehezebb tereprali-viadalán, és négyszer ért célba, ezzel csúcstartónak számít – van tehát rálátása a versenyre. „A navigátoromnak, Bunkoczi Lászlónak jutott eszébe, hogy meg kellene szervezni a budapesti indulást – mondta Szalay. – Párizsba utaztunk, ahol beszélgettünk erről a rendezőkkel, és mostanra készen áll a terv, amelyet csak meg kellene valósítani. Egyelőre az a legfontosabb, hogy a versenyigazgató, Étienne Lavigne teljesen elképzelhetőnek tartja a budapesti rajtot.”

Ha már az aktualitásoknál tartunk, mindenképpen meg kell említenünk néhány újdonságot a 2007-es viadallal kapcsolatban. A legnagyobb változás, hogy nem az év első napján, hanem január 6-án kezdődik a verseny, méghozzá azért, mert már tavaly is rekordnevezés érkezett a viadalra, emiatt az idén már karácsonykor elkezdődnének a technikai ellenőrzések. Így azonban a versenyzők a szent ünnepet legalább otthon tölthetik, és csak utána kell elutazniuk Lisszabonba.
Érdekesség a jövő évi viadallal kapcsolatban, hogy a szervezők ezúttal is nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra (ez minden évben így van, sajnos azonban balesetek így is történnek). Ennek érdekében a szervizkamionok sebességét 90 kilométer/órában maximálták, ami azért érdekes, mert napi ezer kilométert kell megtenniük, és ez így nem lesz túl rövid idő. A versenyjárműveknek egyes falvakban az eddigi 50 helyett 30 kilométer/órára (!) kell lassítaniuk, és létrehoznak egy új kategóriát a kamionosoknak (úgynevezett szuperproduction), amelybe már beleférnek az erőgépnek titulált De Rooy és Bekx járművek is.

A mezőny a klasszikus útvonalat teljesíti: vagyis a két európai szakasz után Marokkót, Mauritániát – itt sok-sok homok várható, no és a mezőny megtizedelődése – Malit és Szenegált szeli át, hogy aztán végül megérkezzen a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóra.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik