Fotó: Mirkó István
Fotó: Mirkó István
Carlos Sainz semmit sem bízott a véletlenre. Úgy állt a gázon a 155 kilométeres szakasz elejétől a végéig, mintha odaragasztották volna a lábát, s a végén totálisan kifulladva, leizzadva várta a végkifejletet. Egészen pontosan azt, milyen időt autózik legfőbb riválisa, a tőle mindössze 18 másodperccel lemaradó Stéphane Peterhansel.
Akkor még nem tudta, hogy a kilencszeres Dakar-győztes francia rögtön a szakasz elején hibázott és mivel egy percet veszített, már nem is feszegette a határokat. Tudta ugyanis, hogy egy perc hátrányt behozni egy kétszeres ralivilágbajnokkal szemben lehetetlen küldetés. (Az történt, hogy Peterhanselnek elmondták: az előző napi szakasz lesz a program szombaton, csak éppen visszafelé. Azt azonban nem tudta, hogy módosítások is voltak, így már bekanyarodott a fák közé, mire a navigátora szólt, hogy egyenesen kellene menni. Egy perc veszteség – és akkor már tudta, odalett a verseny.)
Sainz ellenben feszülten toporgott a célba, s csak akkor engedett fel egy kicsit, amikor navigátora, Michel Perin megnyugtatta, megvan a győzelem. Akkor már mosolygott, akkor már élvezte a helyzetet, s még jobban a céldobogóról legurulván, amikor kézifékes „körzőzéssel” ralis módra szórakoztatta a balatonfüredi közönséget.
A magyaroknak ellenben nem volt kifejezetten szerencsés napjuk – sőt, úgy is mondhatjuk, hogy az éllovasaink egytől egyig pechesek voltak.
Az immár sorozatban ötödször a napi legjobb eredményt (16.) elérő Palik László hetven kilométert autózott az előtte rajtoló holland porában, s nem sokkal a cél előtt túl nagy tempóban érkezett egy jobb kanyarba, egy bakhát megdobta az autót, és az fejtetőre fordult. Palik keze beszorult a bukócső és a karosszéria közé, és bár a nézők nem sokkal később talpra állították a Nissant, a pilóta így is iszonyatos fájdalmak közepette ért be a célba.
Az összesítésben a legjobb magyar Kis Sándor lett (13.), aki a záró napot sem úszta meg kaland nélkül, a szakasz 50. kilométerénél eltört a hátsó féltengelye, úgyhogy attól kezdve már eléggé visszafogott volt. „Olyan óvatosan közlekedtem, mintha lopni mennék” – viccelődött a kétszeres magyar bajnok, aki azért így is elégedett lehetett.
Közvetlenül mögötte érkezett a célba (az összetettben is) Szalay Balázs, akivel a legrosszabb történt, ami történhetett: felrobbant az autójában a motor. A szabályok szerint motort cserélni nem lehet, de egy versenyzőtárs segíthet, úgyhogy Szalay kötélen érkezett a célhoz, ahol a lejtőn vett lendületből felgurult a dobogóra, lefelé pedig már könnyebb volt. A viadal azt a tanulságot hozta számára, hogy még így, tengernyi technikai gonddal is elérhető cél közvetlenül a gyáriak mögött végezni.
Varga Imre ezen a napon is a kormánykerékkel vívta a legnagyobb küzdelmet (nem volt szervója), végül azonban nagy nehezen célba ért, és köszönte mindenkinek a segítséget, a legjobban az egyik versenyzőtársának, aki Nagykanizsáig autózott az egyik este, hogy tartalék alkatrészt hozzon neki. Megérte az áldozatot.
A motorosoknál összetartó kis csapat gyűlt össze a pódiumon: Francisco Lopez és Alain Duclos a vállára vette a pályafutása első nemzetközi győzelmét arató David Casteu-t, aki könnyezett a meghatottságtól a rengeteg stressz után, amely az utóbbi napokban érte. Bizony nagyon izgult, hogy az utolsó napon már ne menjen semmi tönkre, hogy végre meglegyen a siker.
„Van valaki odafent, aki most nagyon boldog: Fabrizio” – mondta David Casteu a célba érkezés után. S hogy miért emlékezett meg a 2005-ös Dakar-ralin elhunyt Fabrizio Meoniról? Mert ő tanította meg a sportág és az ellenfelek tiszteletére, miatta lett profi pilóta.
A magyarok közül Nagy Péter végzett a legelőkelőbb pozícióban (30.), igaz, így a hetedik napon már kiütközött az arcán a fáradtság. A viadal vége felé már átlagosan kétszer állt meg a szakaszokon, hogy olajat töltsön a motorjába, mert az szinte zabálta. „Csoda, hogy végigbírta szegénykém” – simogatta meg a KTM-et a végén a Dakar távját egyszer már teljesítő Nagy.
KÖZÉP-EURÓPA-RALI
7. szakasz, Veszprém-Balatonfüred (össztáv: 197, ebből szelektív szakasz: 155 km) Autósok: 1. Carlos Sainz, Michel Perin (spanyol, francia, Volkswagen Race Touareg) 1:37:31, 2. Depping, Gottschalk (német, Volkswagen Touareg) 27 másodperc hátrány, 3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:14 p h., …16. Palik, Darázsi G. (Nissan Pickup) 16:47 p h., …18. Szalay, Tóth Gy. (Opel Antara RR) 22:03 p h., 19. Kis, Czeglédi (Nissan Pickup) 23:39 p h, …23. Liszi, Fenesi (Mitsubishi Pajero) 28:11 p h., …26. Gál, Oroszlán (G. Baba Proto) 32:41 p h., …27. Varga, Pocseg (Nissan Pickup) 34:34 p h., …33. Kristóf, Simon (Nissan Pickup) 36:59 p h. Motorosok: 1. Jaroslav Katrinak (szlovák, KTM) 1:46:02, 2. Lopez (chilei, KTM) 2:05 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 3:35 p h.,…30. Nagy P. (KTM) 19:39 p h., …50. Hermann (KTM) 37:31 p h., …76. Szilvási (Yamaha) 1:42:04 ó h. Kamionosok: 1. Hans Stacey, Eddy Chevaillier, Dirk der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 2:11:33, …10. Szaller, Pócsik, Csitári (MAN) 9:25 p h., …16. Darázsi, Kiss N., Bahor (MAN) 19:26 p h., …17. Kovács M., Tóth, Sipos (Scania) 24:58 p h., 19. Szobi, Jobbágy, Köhler (MAN) 28:15 p h. |
A végeredmény. Autósok: 1. Sainz, Perin 11:18:08, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 2:01 p h., 3. Depping, Gottschalk 6:34 p h., …13. Kis 1:59:18 ó h., …14. Szalay 2:11:58 ó h., …18. Varga 3:14:51, …20. Liszi 3:34:07 ó h., …22. Palik 3:56:29 ó h., …34. Gál 5:20:59 ó h., …52. Kristóf 9:51:28 ó h. Motorosok: 1. David Casteu 12:21:14, 2. Lopez (chilei, KTM) 2:58 p h., 3. Duclos (francia, KTM) 19:39 p h., …30. Nagy P. 2:13:53 ó h., …69. Hermann 4:42:30 ó h., …76. Szilvási 9:20:01 ó h. Kamionosok: 1. Hans Stacey, Eddy Chevaillier, Dirk der Kinderen 11:43:20, …9. Szaller 1:51:17 ó h.,…10. Darázsi 2:05:34 ó h., …17. Kovács M. 3:01:49 ó h., …19. Szobi 3:50:52 ó h. |