A Le Mans Seriest 2004-ben hozták létre, elsősorban az Egyesült Államokban 1999 óta máig sikerrel működő, népszerű American Le Mans Series (ALMS) példájára, hogy további versenyzési lehetőséget biztosítsanak a Le Mans-i 24 óráson induló csapatoknak, s így a drága, technikailag kifinomult prototípusokat ne csupán évente egyetlen futam kedvéért kelljen fejleszteniük. (Már 2001-ben is megrendezték a „European Le Mans Seriest”, amely azonban egyszeri eset maradt, nem lett közvetlen folytatása.) A Le Mans-i 24 órást is szervező francia Automobile Club de l'Ouest (ACO) eredetileg „Le Mans Endurance Series” néven indította el a bajnokságot, amelyet 2006-ban kereszteltek át a jelenleg is használatos, frappánsabb „Le Mans Series”-re.
A Michelin négy éve írja ki külön pontversenyét, amelyben az energiagazdálkodási hatékonyság szerint rangsorolják a csapatokat, a sorrendet az úgynevezett „Energiahatékonysági Mutató" (EEI) alapján határozva meg. Ez az autók verseny közbeni, joule-ban mért fogyasztásának és átlagsebességének függvénye. Ennek a küzdelemnek a győztese szintén indulási jogot kap a következő év Le Mans-i 24 órásán. Jelenleg az LM P2-es Oak Racing áll az élen, de szorosan követi őket a szintén az LM P2-ben szereplő RML. |
Kezdettől fogva a koncepció része volt, hogy a helyszíneket a jórészt európai bázisú istállók logisztikai költségeinek kímélése érdekében az öreg kontinensen tartsák, bár egy alkalommal, 2007-ben egy gazdag hagyományokkal büszkélkedő, 1000 km-es brazíliai verseny, a Mil Milhas Brasil is szerepelt az állomások között, az azt megelőző két évben pedig Isztambulba is ellátogatott a mezőny. Az LMS szezonja jellemzően öt fordulóból áll. Így van ez idén is, amikor április 11-én a franciaországi Paul Ricard-pályán vette kezdetét, majd a belgiumi Spa-Francorchamps-ban és a portugáliai Algarvében folytatódott, mielőtt most – története során először – a Hungaroringre érkezik. Végül szeptember 12-én Silverstone-ban ér majd véget. A versenyek általában 1000 km-esek, bár a Le Castellet-i idénynyitó 8 órás volt. A győztes gyári Audi ezalatt 1540 km-t tett meg.
Az LMS mindig is vonzotta a nagy csapatokat, amelyek elsősorban a Le Mans-i 24 órásra való felkészülés lehetőségét látták a szériában, ezért szívesen neveztek a versenyekre. Korántsem véletlen, hogy az összetett bajnoki címet az évek során olyanok vágták zsebre, mint az Audi, a Pescarolo Sport, a Peugeot vagy az Aston Martin, és a győztes versenyzőket végigzongorázva szintén nagy neveket találunk, köztük Johnny Herbertet, Jean-Cristophe Boulliont, Emmanuel Collard-t, Stéphane Sarrazint, Pedro Lamyt, Mike Rockenfellert vagy Tomás Engét. Az ACO a szabályok kialakításánál mindemellett arra is igyekezett figyelmet fordítani, hogy az LMS-ben a kisebb, magánkézben lévő csapatoknak is legyen keresnivalójuk. S nem utolsósorban a tét sem kicsi: a bajnokság kategóriánkénti első két helyezettje automatikusan megkapja a nevezési jogot a következő évi Le Mans-i 24 órásra.
A Le Mans Seriesnek hagyományosan a Classic Endurance Racing, Porsche Carrera-kupa és a Radical Masters a betétfutama, de ezek közül csak az utóbbi jön a Hungaroringre. Bemutatkozik viszont, mégpedig az LMS története során is először, a Lamborghini Blancpain Super Trofeo, két magyar versenyzővel a volánnál. Az 570 lóerős, összkerékhajtású Gallardo LP 560-4-esek márkakupája mindenképpen izgalmas látványosságot ígér a nézők számára, így azonban, hogy Michelisz Norbert és Walter Csaba is rajthoz áll az összesen három versenyen, különösen érdekessé válik. Michelisz a Lamborghini hivatalos tesztpilótájával, Giorgio Sannával osztozik az 1-es rajtszámú VIP-autón, míg Walter azzal a Stéphane Lémeret-vel felváltva fogja vezetni a 2-es rajtszámút, aki ellen idén az FIA GT3-ban is versenyzett. |
Aligha csoda, hogy a rajtrácsra általában több mint 30 autó sorakozik fel. Az idei legnépszerűbb versenyre, a spái 1000 km-esre 50-en neveztek, de a hungaroringi 1000 km-es mezőnye is 39 tagú lesz, ami 6-tal több az algarvei futaménál, s mindössze 2-vel kevesebb annál, amennyien a Paul Ricard-i idénynyitón elindultak. A már fent is említett okokból, vagyis hogy a nagy csapatok elsősorban gyakorlásként fogják fel az LMS-t, a két titán, az Audi és a Peugeot csak az idei Le Mans-i 24 órás előtt rendezendő két fordulón állt rajthoz, ez azonban nem von le a magyarországi esemény értékéből – már csak azért sem, mert a Team Oreca Matmut Peugeot 908 HDi FAP-ja eljön hozzánk.
Az LMS versenyein a Le Mans-i 24 órásról ismert négy kategória – az LM P1, az LM P2, az LM GT1 és az LM GT2 – autói együtt indulnak, s egy-egy autón a hosszútávú versenyzésben megszokott rendszer szerint több pilóta osztozik. Mindegyikük csak meghatározott ideig vezethet. Hogy pontosan meddig, az kategóriánként változó. Mivel az üzemanyagtank mérete viszonylag csekély, az autóknak sűrűn kell kiállniuk tankolni, ami egyben azt is jelenti, hogy a stratégiának különösen hangsúlyos szerep jut.
A szombati és vasárnapi tribünjegyek 2900 forintba kerülnek, 5800 forintért pedig a paddockba is bebocsátást nyernek az érdeklődők. A boxutca-látogatást is magában foglaló kétnapos bérlethez 10 150 forintért lehet hozzájutni a jegyirodákban. A belépés 10 éven aluliak számára ingyenes.
LM P1 Lökettérfogat: 6.0 liter (benzines szívó) / 4.0 liter (benzines turbó) / 5.5 liter (turbódízel) Hossz: 4650 mm Minimális tömeg: 900 kg (benzines) / 930 kg (dízel) Üzemanyagtank térfogata: 90 liter (benzines) / 81 liter (dízel) Nevezett autók száma: 5
A legnagyobb, legfejlettebb és leggyorsabb prototípusok versenyosztályában igazi ragadozók küzdenek meg egymással. Noha ezeknek az autóknak, mint az idei Le Mans-i 24 óráson, akár 5000 km-t is képesnek kell megtenniük műszaki hiba nélkül, nem mondhatjuk, hogy a megbízhatóságuk a tempó rovására megy: a gyári Peugeot a 7004 méter hosszú Spában például 1:57.884-es körrel szerezte meg a pole pozíciót. Ez 213.891 km/órás átlagsebességet jelent, és mindössze 13 másodperccel marad el Jarno Trulli tavalyi legjobbjától a Formula-1-es Belga Nagydíj hétvégéjén. Bár ez pályánként változó, az LM P1-es autók teljesítményéről mindent elárul, hogy gyorsaság terén a GP2-es formaautókkal állnak hasonló szinten (a GP2-ben egy évvel ezelőtt 1:54.970 volt a legjobb kör Spában). Az LM P1 mezőnye dúskál a hírességekben. A Team Oreca Matmut volánjánál ott találjuk majd a Formula–1-ben is futamgyőztes Olivier Panist, a makaói F–3-as viadalt 2003-ban megnyerő Nicolas Lapierre-t, valamint Stéphane Sarrazint, aki jelenleg egyedül vezeti az egyéni bajnokságot, mivel az első két viadalon még a gyári Peugeot-ban ült. Itt lesz Nigel Mansell csapata, a Beechdean Mansell Team is 1992 F1-es világbajnokának fiaival, Greggel és Leóval, de a Rebellion Racing egyik Lola B10/60 Coupéjával Alain Prost fia, Nicolas ugyancsak rajthoz áll majd.
LM P2 Lökettérfogat: 3.4 liter (benzines szívó, 8 hengeres) / 2.0 liter (benzines turbó, 6 hengeres) / 4.5 liter (sorozatgyártott benzines szívó), 4.4 liter (dízel) Hossz: 4650 mm Minimális tömeg: 825 kg Üzemanyagtank térfogata: 80 liter Nevezett autók száma: 19
Az LM P2 a legnépesebb kategória, 19 autó szerepel a hungaroringi 1000 km-es nevezési listáján. Van köztük Pescarolo-Judd, Lola HPD Coupé, Courage-Oreca LC75, Ginetta Zytek 09S és Radical SR9 is. A neveket végigböngészve olyanokra bukkanhatunk, mint az F1-es múlttal is rendelkező Noda Hideki. A pontversenyt a Ray Mallock párosa, Tommy Erdos és Mike Newton vezetik, mögöttük szoros küzdelem zajlik az Oak Racing két Pescarolója és a Strakka Racing HPD-je között. Az LM P2-n belül van egy külön versenyosztály, a "Formula Le Mans", amely tulajdonképpen egy márkakupa, mert az Oreca LC75 leegyszerűsített, homologizált változata számára írják ki. Ebben a Hungaroringen 7 autó indul, az összetett élén az Andrea Barlesi, Gary Chalandon duó áll.
LM GT1 Lökettérfogat: minimum 5.0 liter (benzines szívó) / 3.0 liter (benzines turbó) Hossz: Eredeti Minimális tömeg: 1200 / 1250 kg Üzemanyagtank térfogata: 90 liter Nevezett autók száma: 2
Mindkét GT-osztályban kizárólag olyan autók versenyváltozatai indulhatnak, amelyekből legalább 100 (kis gyártók esetében 25) darabot értékesítettek közúti célra. Mivel a GT1 az év végén megszűnik, a mezőnye nem népes: a Hungaroringen két Saleen S7-R fogja alkotni. A Larbre Competition fölényesen vezeti a bajnokságot, az LMS-be idén először nevező Atlas FX-Team FS-nek alig feleannyi pontja van, mint nekik.
LM GT2 Lökettérfogat: 5.5 liter (benzines szívó) / 3.2 liter (benzines turbó) Hossz: Eredeti Minimális tömeg: 1145 kg Üzemanyagtank térfogata: 90 liter Nevezett autók száma: 13
Hiába az LM P1 vonultatja fel a technológiailag legfejlettebb autócsodákat, sokak figyelmének alighanem mégiscsak az LM GT2 áll majd a középpontjában – köszönhetően annak, hogy a mezőnyében híres versenyzőket találunk. Nem túl merész a feltételezés, hogy az autogram-vadászok fő célpontja Jean Alesi és Giancarlo Fisichella lesznek, akik Kimi Räikkönen barátjával, Toni Vilanderrel hármasban vezetik az AF Corse egyik Ferrari F430 GT-jét. Ráadásul harcban állnak a bajnoki győzelemért is: noha a címvédő Team Felbermayr Proton Porsche 997 GT3 RSR-jének pilótafülkéjében zsonglőrködő Marc Lieb, Richard Lietz duó még vezeti a tabellát, az előnyük mindössze 10 pont. Az öt Porsche és hat Ferrari mellett tiszteletét teszi a Hungaroringen egy gyári Spyker C8 Laviolette GT2-R és egy Aston Martin V8 Vantage is. A nagy nevek sora pedig nem ér véget az ex-F–1-es versenyzőkénél, hiszen Tom Coronelt, Peter Dumbrecket, Richard Westbrookot, vagy épp a McLaren egykori tesztpilótáját, Darren Turnert nyilván senkinek sem kell bemutatni. |