4: első helyet lehet megszerezni (motoros, quados, autós és kamionos kategóriában) 9: a legtöbb eddig elért győzelem egy versenyzőtől, aki nem más, mint Stéphane Peterhansel. A francia világsztár hatszor a motoros, háromszor az autós mezőnyben bizonyult a legjobbnak. Az egy kategóriában megszerzett győzelmek rekordját az orosz Vlagyimir Csagin tartja, ő hétszer győzött a kamionosok között 14: versenynapból áll a 2012-es Dakar-rali. A rajt január 1-jén, a cél pedig január 15-én lesz Limában 27: országot érintett már a Dakar, Peru az idén első alkalommal került fel a listára 20, 3: a legfiatalabb versenyző (az argentin quados, Lucas Bonetto) életkora években és hónapokban 50: nemzet képviselteti magát a versenyen 71, 3: a legidősebb versenyző (a francia autós, Francisco Claudio Regunaschi) életkora években és hónapokban 133: francia versenyző vesz részt a Dakaron, ezzel a francia a legnagyobb létszámú nemzet a versenyen (a teljes mezőny 18%-a) 190: országban összesen 70 csatornán keresztül közvetítenek a televíziók a versenyről 210: szervezői jármű kíséri a mezőnyt (40 autó, 11 helikopter, 12 repülő, 55 kamion, 5 busz stb) 260: újságíró tudósít a helyszínről, és összesen 1800 ember dolgozik majd a médiában (technikusok, sajtófőnökök, alkalmi látogatók stb) 450: köbcentiben maximalizálták a motorok hengerűrtartalmát januártól, ez lesz az első alkalom, hogy az összes versenyzőre érvényes ez a korlátozás 742: versenyző vesz részt összesen a versenyen (pilóták, navigátorok) 980: szerelő segíti majd a versenyzőket 1200: a becsült közvetítési órák száma a televíziós csatornákon (2011-es adatok alapján) 1978: az első verseny, amely valójában december 26-án rajtolt el, de 1979-re dátumozták 8373: kilométer a távolság Mar del Plata és Lima között, és ebből a motorosoknak 4406 kilométer, az autósoknak 4191 kilométer a szelektív, vagyis mért szakaszok hossza 15 500: tonna papírnak megfelelő mennyiségű fa megmentéséhez járul hozzá a Dakar a Madre de Dios erdőirtás elleni program keretein belül, mintegy 200 ezer dollár értékben 302 703: sportbarát követi nyomon az eseményeket a hivatalos Facebook-oldalon 510 000: dollárral támogatta a Dakar az elmúlt négy évben az „Un Techo Para Mi País” szervezetet, amely Dél-Amerikában vészhelyzet esetére épít házakat bajba jutott családoknak 710 000: euróval támogatta az elmúlt hét évben az Actions Dakar a kelet-szenegáli környezetvédelmet 5 millió: szurkoló látogatott ki 2011-ben a pályák szélére Argentínában és Chilében 73.5 millió: oldalt nyitottak meg összesen a www.dakar.com honlapon 2011-ben 280 millió: dollár bevétel generálódott közvetve és közvetlenül Argentínában 2011-ben a Dakar-ralinak köszönhetően 1 milliárd: néző követte nyomon 2011-ben a televíziós közvetítéseket |
Csakhogy a Dakaron nincs más választásuk, ha versenyezni szeretnének, akkor előbb sorakozniuk kell – órákig. Ugyanis az adminisztratív és technikai ellenőrzés a Dakaron sokkal, sokkal nagyobb szabású, mint bármely más versenyen, hiszen sokkal, sokkal több sportoló rajtol itt, mint bármely más tereprali-viadalon, arról nem beszélve, hogy ezt a procedúrát mindenkinek végig kell csinálnia: versenyzőnek, újságírónak, szervizesnek, kísérőautónak – ami testvérek között is körülbelül ezer járművet jelent.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős csütörtökön késő este érkezett meg a tengerparti üdülővárosba, Mar del Platába és nem pihenhetett túl sokat, hiszen fel kellett készítenie a járműveket (az Opel Antarát, a MAN versenykamiont és a szervizkamiont) a péntek kora délutáni gépátvételre.
A fiúk dolgoztak, Szalay és Bunkoczi intézkedett, szóval minden folyt a jól megszokott medrében, mígnem délután kettőkor eljött az idő és el kellett kezdeni a pecsétek gyűjtését. Pecsét a befizetésekről, pecsét arról, hogy beszerelték az autóba a műholdas navigációt, a műholdas követőrendszert (Iritrack) az előzést segítő Sentinelt (amely olyan hangot ad, ha a hátul jövő közel ér az előtte lévőhöz, hogy beszakad az ember dobhártyája), pecsét a műholdas telefonról, az orvosi kórképről (milyen gyógyszert szedsz, van-e allergiád, kit értesítsenek, ha megsérülsz, ilyesmik...), az üzemanyagról, a biztosításról... Körültekintő rendszer – a szervezők az évek alatt a tökélyre fejlesztették, hogyan teremthetnek tiszta viszonyokat. Mert mindenkinek egyszerűbb, ha tisztáznak mindent előre, ez esetben ugyanis menet közben nem vetődhetnek fel kérdések
„A papírmunkára azt szoktuk mondani, ez a szükséges rossz. Ilyenkor a versenyzők persze már nagyon mennének, szeretnének ott lenni a rajtnál, nem is a ceremóniára gondolok itt, hanem az igazi rajtra, az első szakaszra. Persze, mindig jó túllenni az ellenőrzésen, hiszen utána az ember pihenhet egy kicsit. Erre most szükség is lesz, mert kissé elfáradtunk a hosszú úton és még nem volt időnk kialudni magunkat. Szilveszter napján biztosan későn kelek, hiszen akkor csak a versenyzői eligazításon kell részt venni, majd pedig a rajtceremónián, ami nagyszabásúnak ígérkezik, hiszen kora délután kezdődik és este tízig tart – állítólag több mint egymillió szurkolót várnak a helyszínre" – mondta Szalay Balázs, aki csapatával magyar idő szerint pénteken éjjel tizenegykor esett át az adminisztratív ellenőrzésen és utána következett még a technikai...
A másik magyar páros, Sebestyén Sándor és Bognár József már egy nappal korábban megjárta a hadak útját, igaz, nekik is elég sokáig tartott – helyi idő szerint úgy este kilenc körül végeztek, akkor állhattak be a Toyotával a parc fermébe, ahonnan majd szombaton délután állhatnak ki újra.
Akkor tartják ugyanis az ünnepélyes rajtceremóniát Mar del Platában, ahová több mint egymillió embert várnak. Nagy show készül egyébként, hiszen délután fél háromkor kezdődik el a rajtceremónia az első quadossal, az utolsó kamionos pedig a tervek szerint este tízkor gurulhat át a rajtdobogón a nézők nagy örömére.
A versenyzők ezzel az utolsó kötelező kört is lefutják (megjegyzendő: ez a ceremónia azért számukra is élvezetes lesz, hiszen ritkán találkoznak ennyire közelről a szurkolókkal, ritkán nyilvánul meg irányukban ekkora szeretet és tisztelet), s vasárnaptól egy rövid, de velős tengerparti bemelegítő szakasszal elkezdődhet a 2012-es Dakar-rali.
Adatbankunkat a versenyről itt tekintheti meg!
AZ AUTÓSOK PROGRAMJA | ||
jan. 1. | 1. szakasz | Mar del Plata–Santa Rosa de la Pampa (teljes táv: 820 km/ gyorsasági: 57 km) |
jan. 2. | 2. sz. | Santa Rosa de la Pampa–San Rafael (777/290) |
jan. 3. | 3. sz. | San Rafael–San Juan (499/208) |
jan. 4. | 4. sz. | San Juan–Chilecito (750/326) |
jan. 5. | 5. sz. | Chilecito–Fiambalá (363/177) |
jan. 6. | 6. sz. | Fiambalá–Copiapó (Chile) (641/247) |
jan. 7. | 7. sz. | Copiapó–Copiapó (573/419) |
jan. 8. | pihenőnap | |
jan. 9. | 8. sz. | Copiapó–Antofagasta (722/477) |
jan.10. | 9. sz. | Antofagasta–Iquique (565/556) |
jan.11. | 10. sz. | Iquique–Arica (694/377) |
jan.12. | 11. sz. | Arica–Arequipa (Peru) (598/478) |
jan.13. | 12. sz. | Arequipa–Nazca (657/245) |
jan.14. | 13. sz. | Nazca–Pisco (375/275) |
jan.15. | 14. sz. | Pisco–Lima (283/29) |
AZ ÖSSZTÁV | ||
motoroknak és quadoknak: 8391 km/4312 gyorsasági | ||
autóknak: 8377 km/4161 k | ||
kamionoknak: 8336 km/4120 km |
A Dakar-rali autós győztesei |
A Dakar-rali motoros győztesei |