Selyemút-rali: rázós szakasz - de szó szerint

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2012.07.11. 18:37
Címkék
Szó szerint rázós, nehéz szakaszon van túl a Selyemút-rali mezőnye, a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős azonban megtartotta hatodik helyét összetettben.

 

Liszi László és Sin Zoltán még helyi idő szerint este kilenckor is szerelt
Liszi László és Sin Zoltán még helyi idő szerint este kilenckor is szerelt
TÖRÖLTÉK AZ UTOLSÓ SZAKASZT!

A heves esőzések és áradások miatt a Selyemút-rali szervezői úgy döntöttek, módosítják az útvonalat. A verseny a tervezettnél egy nappal korábban, július 12-én Majkopban ér véget, vagyis a mezőny nem megy el az árvíz által leginkább sújtott településre, Gelendzsikbe. A díjkiosztót a majkopi táborban tartják meg, de a szolidaritás jegyében nem lesz záróünnepség. A rendezők pénzzel és élelmiszerrel is támogatják a természeti katasztrófa áldozatait.

Buddha templomában színes forgatag – valamivel színesebb a szokásosnál, ugyanis a Selyemút-rali résztvevői közül azok, akik a táborban maradtak (szervizesek, a technikai személyzet) nyilván Eliszta egyik legnagyobb látványossága, Európa egyetlen buddhista temploma felé vették az irányt.

Áldást kértek, és kaptak.

Na mondjuk az a versenyzőkre is ráfért volna, mert pokoli éjszaka után (egész éjjel dörgött, villámlott, ömlött az eső, úgyhogy örült, aki megúszta anélkül, hogy beázott volna a sátra) rettenetesen nehéz nap következett. Noha a szelektív szakaszt 380 kilométeresre rövidítették (azt már nem vállalták be, hogy egy megáradt patakon átengedjék a mezőnyt), autóztak sárban, homokon, vizes homokon – szóval volt itt minden.

Szalay Balázs és Bunkoczi László egyetértett abban – ez a nap megfelelt egy nehezebb mauritániai pályának a Dakaron…

Az Opel Dakar Team párosa jó néhány kalandot megélt szerdán is, ám mindezek ellenére kilencedik lett a szakaszon és megtartotta hatodik helyét az összetettben.

„Fárasztó volt. És nem a hossza miatt, hanem azért, mert az eleje olyan volt, mint amikor Afrikában tevefüvön kellett autózni, óriási huppanókon mentünk keresztül, amelyek össze-vissza dobálták az autót, ez pedig eléggé megviselte a hátunkat. Amúgy ezen a napon sokkal több dűnén kellett átmennünk, mint eddig bármikor, s számunka az eső is csak körülbelül öt kilométerig okozott gondot. Akkor viszont annyira szakadt, hogy semmit sem láttunk, el is keveredtünk egy kicsit. Szerencsére csak tíz perc volt az egész, a homoknak csak a teteje lett vizes” – mondta Szalay Balázs, akinek navigátora, Bunkoczi László hozzátette, neki annyiból volt nehezebb dolga, hogy az oldalsó kis ablakát nem lehetett becsukni, így rá onnan is ömlött a víz. Nem elég tehát, hogy a szélvédőn nem lehetett kilátni, még a szemüvegén sem.

„Rázós szakasz volt – amiből mi ezen a napon ennyit tudtunk kihozni. Igazság szerint a mi Antaránknak nem nagyon fekszenek ezek a dobálós részek” – mondta Bunkoczi.

„Be kell vallanom, hetven kilométernél mélypontra kerültem – folytatta Szalay. – Gadaszin utolért, megelőzött, s bár próbáltam menni utána, csak estünk-keltünk, mert az nem a mi ritmusunk volt, amit ő diktált. El is engedtem, de utána még százötven kilométerig nem találtam magamra. A vége már rendben volt, s szerencsére tartani tudtuk az összetettbeli pozíciónkat is. Azért jó lenne még egy helyet előre jönni…” – mosolygott Szalay, aki utóbb azt is elárulta, fogadást kötött a verseny igazgatójával, Szemen Jakubovval, hogy benne lesz a legjobb ötben.

A többi magyar közül a Fazekas Károly, Horn Albert duó szerdán már nem vágott neki a versenytávnak. Előző nap ugyanis olyan technikai gondja akadt, amit a csapat nem tudott megoldani. A motor túlságosan is felmelegedett, ha nem akarták megfőzni, lassan kellett kijönniük a pályáról kedden. De ez sem segített, így sem tudták folytatni a viadalt. Fazekas azonban nem szomorodott el túlságosan, hiszen ez volt az első sivatagi versenye – tanulni jött ide. Tapasztalatokban pedig nem volt hiány az utóbbi napokban.

Liszi László és Sin Zoltán is gazdagodott néhánnyal – ami azt illeti. Először ugye a motorgond hétfőn, majd a remek részeredmény kedden, majd szerdán egy újabb probléma, ezúttal a turbóval. A Mitsubishi-páros hetven kilométerrel a szakasz célja előtt vesztegelt – és szerelt még helyi idő szerint este kilenckor is, próbálva kijavítani a problémát.

A szakaszt amúgy az orosz Vlagyimir Vasziljev nyerte meg, aki nagyon felgyorsult az utóbbi napokban, ám egy verseny eleji technikai gond miatt esélye sincs, hogy beleszóljon az éllovasok játékába – az összetettben továbbra is Christian Lavieille vezet.

A kamionosoknál Ales Loprais hiába nyerte meg a szerdai szakaszt, még mindig majd’ kilenc perc a hátránya az éllovas Eduard Nyikolajevvel szemben, aki teljesen békésen elszáguldozik a kék Kamazzal – főleg, hogy már csak egy szakaszon kell egérnek lennie ebben a furcsa macska-egér üldözősdiben.

Ha már kamionok: a Kovács Miklós, Tóth Tamás, Tóth György trió egyre jobban érzi az új Scaniát – legalábbis ezt bizonyítja, hogy minden nap remek részeredményeket produkál. A pilóta arról már a verseny elején (az első technikai gyerekbetegség kialakulásakor) lemondhatott, hogy az összetettben villantson, úgyhogy azóta egyrészt minden rászorulónak megáll segíteni – aki bajban van, ő kihúzza belőle –, másrészt meg élvezi a száguldást. Látszik is azon, ahogy közlekedik.

SELYEMÚT-RALI
4. SZAKASZ, ELISZTA–ELISZTA (ÖSSZTÁV: 665.5 KM, EBBŐL SZELEKTÍV SZAKASZ: 380 KM)
Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Vitalij Jevtyekov (orosz, G-Force Proto) 4:47:10, 2. Alvarez, Graue (argentin, Toyota Hilux) 1:29 perc hátrány, 3. Lavieille, Larroque (francia, Dessoude Proto) 7:21 p h., …9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara RR) 24:10 p h.
Kamionosok: 1. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Frank Deenen (cseh, belga, belga, MAN) 5:00:29, 2. Nyikolajev, Szavosztyin, Ribakov (orosz, Kamaz) 4:06 p h., 3. Versluis, Damen, Schuurmans (holland, MAN) 6:53 p h., …15. Kovács Miklós, Tóth Tamás, Tóth György (magyar, Scania) 2:17:02 ó h.
AZ ÖSSZETETTBEN
Autósok: 1. Christian Lavieille, Pascal Larroque 15:08:32, 2. Pelichet, Panseri (francia, Toyota Hilux) 12:34 p h., 3. Gadaszin, Sjemel (orosz, G-Force Proto) 15:38 p h., …6. Szalay, Bunkoczi 45:28 p h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Szergej Szavosztyin, Vlagyimir Ribakov 15:10:16, 2. Loprais, Bruynkens, Deenen 8:45 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Mirnij (orosz, Kamaz) 44:13 p h., …15. Kovács, Tóth T., Tóth Gy. 147:49:44 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik