– Jó kis pálya ez, hatvanöt méter a szintkülönbség – mondja Besenyei Péter, miközben végignéz a Red Bull Ringen kijelölt pályavonalon, a felfújt kapuk között.
– Mi a titka itt a sikernek?
– Repülni kell... Méghozzá gyorsan – jön a válasz.
Ennyire egyszerű lenne? Biztosan nem. És ez néhány órával később be is bizonyosodik, amikor a Formula–1-be idén visszatérő osztrák versenypálya fölött elkezdődik a Red Bull Air Race idei utolsó időmérő edzése. Nem csupán a pilóták tartják vissza a lélegzetüket, amikor az első versenyző átrepül a rajtkapun, s elkezdi a manővereket a dombok között. A pálya közepe táján 5.5 G-s erőhatás nehezedik rájuk – nemcsak a környezet, az érzés is F1-es.
Még észbe sem kapunk, amikor a soron következő pilóta (éppen Besenyei) már fordul is visszafelé, és a szárnya majdnem súrolja a fákat, ahogy elkezdi a második kört. A majdnem persze relatív, hiszen ezek a férfiak kis túlzással centire pontosan ki tudják számolni, hogy hol repülnek, a méterekben mérhető távolság számukra óriási.
Ezúttal sajnos a különbség is az Besenyei, és a hazai „pályán” (pontosabban légtérben) száguldó, a kvalifikációt simán megnyerő Hannes Arch között. Az osztrák a világbajnoki címre hajt (öt pont a hátránya), a magyar kis túlzással a túlélésre. Technikai sportot űzni ugyanis elég nehéz megfelelő technikai háttér nélkül – márpedig Péternek új, magyar fejlesztésű gépe van, amelynek még vannak gyerekbetegségei.
„Szeretem ezt a gépet, jó vele repülni, de a keskeny szárnya és a súlypontja miatt a szűk fordulókat nem bírja, minden egyes ilyen manővernél vesztek másfél másodpercet, amit a pálya többi részén képtelenség ledolgozni. Mind a két körben hiba nélkül repültem, amit ki lehet hozni a gépből, kihoztam” – mondja Besenyei, majd még hozzáteszi, nehéz lesz a verseny, hiszen Arch lesz az ellenfele az egyenes kieséses párharcban… És tehet ő bármit, sőt mindent – attól a gépe még egyik pillanatról a másikra nem lesz gyorsabb.
Érdekesség egyébként, hogy Hannes Archnak mindenképpen nyernie kell vasárnap ahhoz, hogy esélye legyen a világbajnoki cím megszerzésére, hiszen a győztes három ponttal szerez többet a másodiknál, és neki öt pont a hátránya Nigel Lambbel szemben.
„Nagyon nagy a nyomás rajtam, és engem is meglep, hogy milyen jól tudom kezelni. Rengeteg pozitív energiát ad nekem a hazai közönség, jó érzés, hogy itthon vagyok, hogy itt kell megvívnom a legnagyobb csatát. Úgy érzem, nincs veszítenivalóm, csak nyerhetek. Felkészültem, de itt apróságokon múlik a győzelem” – állapítja meg Arch, aki a második leggyorsabb Matthias Dolderernél is egy másodperccel volt gyorsabb, Lambnél pedig majdnem másféllel.
„Van mit átgondolni az éjszaka. Csalódott vagyok, kár lenne tagadni, de holnap új nap lesz, megváltoztattunk néhány dolgot a gépen, és én megpróbálom legyőzni azokat, akik ma gyorsabbak voltak nálam” – teszi hozzá a folytatást a negyedik helyről váró Lamb.
Hogy sikerül-e neki, azt nehéz lenne megmondani.
De a választ minimum 33 ezer néző (ennyi jegyet adtak el eddig) várja majd epedve a helyszínen, és persze jóval több a tévéképernyők előtt.
RED BULL AIR RACE, A VB 8. FUTAMA, RED BULL RING
Időmérő edzés: 1. Hannes Arch (osztrák) 55.545, 2. Dolderer (német) 56.509, 3. Sonka (cseh) 56.876, ...12. Besenyei Péter (magyar) 59.192