MOTOGP
Minden gyártó és csapat rémálma, ami ma a Yamahával történt. Először Jorge Lorenzo motorja füstölt el a reggeli bemelegítő edzésen, majd ugyanez megismétlődött a versenyen is: a szenvedő fél ezúttal Valentino Rossi volt.
A „Doktor” 2008 után először kvalifikálta magát az első helyre Mugellóban, így a versenyre kilátogató 100640 néző közül nagyjából 90 ezer azért érkezett, hogy a sárga áradat részeként hősük győzelmét ünnepelje.
Ez a reményük a nyolcadik körben szállt el, amikor az olasz alatt elfogyott az erő a motorból, és sárga helyett fehér füst borította be a pályát.
Lorenzo – aki néhány métert leszámítva addig végig vezette a futamot – nem engedhetett ki legnagyobb ellenfele kiesése után, hiszen Marc Márquez négy körrel később megérkezett honfitársa nyakára.
Három körrel a viadal vége előtt a hondás megindította első támadását, de kisodródott. Ez két körrel később újra megismétlődött.
Az utolsó körben sikerült az előzés, ám Lorenzo sem hagyta magát, két kanyarral a leintés előtt váratlan helyen mégis előzött, ám ezúttal neki lett sok, így Márquez a sikán második kanyarjában visszavette a vezetést.
A célra fordítóban Lorenzo előtt elfogyott a hely, a kigyorsításnál azonban előjött a Honda gyenge pontja, ráadásul Márquez első kereke is elemelkedett, ami elég volt ahhoz, hogy Lorenzo lendületelőnybe kerüljön és 19 ezred másodperccel megnyerje az Olasz Nagydíjat, immár ötödik alkalommal a királykategóriában.
„Amikor Márquez megelőzött az utolsó körben, azt hittem, vége, ennyi volt. Nem sikerült megfelelő ritmust mennem a verseny során és előnyt szereznem, ráadásul minden energiát kiadtam magamból, hogy az élen maradjak. Biztos voltam benne, hogy ő tudott tartalékolni, ezért az gondoltam, inkább a második hely és a biztos pontok, mint egy hiba. Aztán eszembe jutott, hogy 2005-ben abban a sikánban már sikerült egyszer megelőznöm De Angelist még a 250 kcm-es kategóriában, és úgy lettem második. Most kisodródtam a sikán második kanyarjában, de a kigyorsításnál jobban jött ki a motorom, ennek köszönhetem ezt a váratlan győzelmet" – mondta Lorenzo, aki 10 pontra növelte az összetettbeli előnyét Márquez előtt. Rossi hátránya most 37 pont.
A harmadik helyen Andrea Iannonét intették le, aki Dani Pedrosával vívott nagy csatát az utolsó körökben. Iannonénak nem volt könnyű versenye. A rajtnál gondja akadt a kuplunggal, így egészen a 10. pozícióig visszaesett, onnan küzdötte vissza magát. A harmadik hely mellett a MotoGP-ben valaha futott leggyorsabb csúcssebességet is elkönyvelhette a versenyen, amikor 354.9 kilométer per órával száguldott.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, MOTOGP
OLASZ NAGYDÍJ
1. Jorge Lorenzo (spanyol, Yamaha) 41:36.535
2. Marc Márquez (spanyol, Honda) +0.194
3. Andrea Iannone (olasz, Ducati) +4.742
A VB ÁLLÁSA
1. Jorge Lorenzo (spanyol, Yamaha) 115 pont
2. Marc Márquez (spanyol, Honda) 105
3. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 78
MOTO2
Az eredetileg 21 körösre tervezett Moto2-es futamot az ötödik körben piros zászlóval megszakították biztonsági okok miatt. Xavi Vierge ugyanis bukott a 14-es kanyarban, a motorja pedig kiszakította a felfújható biztonsági falat. A versenyigazgatóság 11 körös új versenyt hirdetett a 3. kör eredménye szerinti felállásból.
És ekkor kezdődtek a gondok. A gyorsított rajtprocedúra során a pilótáknak 60 másodpercük van elhagyni a boxutcát. Ez hét versenyzőnek sem sikerült, ezért a bemelegítő kör után leszedték őket a rajtrácsról. Azonban rájöttek, hogy ennyi versenyző nem rajtolhat el biztonságosan a boxutcából, ráadásul a rajtrácson maradtak közül sorra emelték fel a kezüket a versenyzők, mert felforrt a víz a motorjukban.
Ekkor hirtelen úgy döntöttek az illetékesek, hogy mindenkit visszaterelnek a boxokba és új startot rendelnek el. Természetesen egy kört elvettek, azaz már csak 10 körös futamról beszéltünk.
13:05-kor kellett volna ismét kinyílnia a boxutca kijáratnak – többen pár másodperccel előbb már oda is álltak –, ám nem történt semmi. Mint kiderült, nem sikerült időben elkészülni az új rajtráccsal, ezért újabb három percet csúsztak.
Végül a hét pilótát, aki az előző rajteljárás során nem ért ki időben, a rács végére sorolták, köztük az összetettben vezető Álex Rinset is.
A rövidített futam rajtját Lorenzo Baldassari kapta el a legjobban, Thomas Lüthi és Hafizh Syahrin előtt. A harmadik kör elején aztán Lüthi átvette a vezetést, Johann Zarco pedig feljött a harmadik helyre. Baldassari később visszaállt az élre, de érkezett Zarco és meg is előzte őt a hatodik kör elején.
A regnáló világbajnok és az első győzelmére vágyó Baldassari küzdelméből végül előbbi jött ki győztesen. A harmadik helyen Sam Lowes ért célba, aki ennek köszönhetően visszaállt az összetett élére, hiszen legnagyobb ellenfele, Rins „csak” hetedik lett a mezőny végéről indulva.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, MOTO2OLASZ NAGYDÍJ
1. Johann Zarco (francia, Kalex) 18:59.391
2. Lorenzo Baldassarri (olasz, Kalex) +0.030
3. Sam Lowes (brit, Kalex) +1.096
A VB ÁLLÁSA
1. Sam Lowes (brit, Kalex) 98 pont
2. Alex Rins (spanyol, Kalex) 96
3. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) 82