Egyszer fent, egyszer lent. A maratoni terepralik esetében egy versenyen, vagy akár egy napon belül is többször változhat a helyzet. A Silk Way rali mezőnye hétfőn már belekóstolt a Góbi sivatagba – amely jó néhány versenyzőnek örökre emlékezetes leckét adott.
Köztük volt a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb is, aki a szünnap után éllovasként vágott neki a viadal második félidejének. Ám ezt a pozíciót mindössze a 84. kilométerig birtokolta, amikor beleesett egy kiszáradt folyómederbe, és alaposan összetörte az autója elejét. Azon kívül, hogy nyilván lesz néhány kék-zöld foltjuk, a versenyzőknek nem esett nagyobb bajuk – persze ha nem számítjuk a lelki megrázkódtatást, hiszen nincs ezen mit szépíteni, Loeb ezennel búcsút inthet a győzelmi álmoknak.
A L'Équipe beszámolója szerint a súlyos ujjsérülést szenvedő francia számára véget ért a verseny. |
Az etapsikert végül csapattársa, Stéphane Peterhansel szerezte meg ezen a hosszú és rettentően nehéz szakaszon (még úgy is, hogy hét percet eltöltött Loebbel, és csak akkor ment tovább, amikor biztos volt benne, hogy nem segíthet), az összetettben azonban a harmadik Peugeot-pilóta, Cyril Despres áll az élen. Érdekes a sors, hiszen néhány napja, amikor egy patakba csúszott és rengeteg időt veszített, Despres azt hitte, itt a világ vége – most meg ő vezet a viadalon, amelyet tavaly sikerült megnyernie.
Sajnos Szalay Balázs és Bunkoczi László számára sem a gyönyörű táj és a Góbi hullámos dűnéi miatt marad emlékezetes ez a nap – az Opel Dakar Team kettőse majdnem ugyanúgy járt, mint Loeb, csak a pálya második felében, és nem egy folyómeder volt a ludas, hanem egy gödör, amely nem szerepelt az itinerben...
De menjünk sorban!
„A pálya első negyven kilométere dűnéken vezetett át, s úgy mentünk át rajta, mint kés a vajon, nagyon élveztem – kezdte Szalay Balázs. – Azután jött egy mély homokos rész, amelyen nem lehetett gyorsan menni, egyszerűen azért, mert annyira fogott a homok, hogy nem gyorsult az autó. Azután... Nos, azután 256 kilométernél odaértünk egy bukkanóhoz. Akadt vagy nyolcvan ebből a fajtából a pályán, de ez pont nem volt benne az itinerben, úgyhogy meglepetésként ért. Nagy sebességgel érkeztünk, a bukkanó megdobta a Mokka hátulját, így először az eget láttam, utána a földet, majd megint az eget, s végül vészjósló hangot hallottunk az autó bal hátulja felől. Eltört a rugó, a lengéscsillapító, a féltengely, és kitört a kerék is, ám annyira még lehetett haladni a kocsival, hogy eljutottunk a kettes ellenőrző pontig, ahol viszont muszáj volt kijönnünk a pályáról. A kihagyott GPS-pontok miatt rengeteg büntetés vár ránk, de a fiúk összerakják az autót és megyünk tovább...”
Szalay érthetően rettenetesen csalódott, hiszen az összetett 12. helyről kezdte a napot, és most következtek volna az ő pályái. Így azonban nyilván egy másik verseny kezdődik számára – ettől kezdve a jó részeredmények jelenthetnek vigaszt.
A kamionos kategóriában taroltak a Kamazok, ez volt az a pálya, amit mintha csak éppen nekik találtak volna ki. Ki is használták az esélyt, és egymással is szoros versenyt vívva uralták a terepet. Ezúttal Ajrat Margyejevé lett a részsiker, az élen azonban továbbra is Dmitrij Szotnyikov áll.
A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) trió alaposan megszenvedett a dűnékben, de átküzdötte magát rajtuk, és noha két helyet visszacsúszott összetettben, még így is a 11.
„Három és fél órán keresztül küzdöttünk a dűnéken, háromszor ástunk is – keservesen megdolgoztunk azért, hogy kijussunk – mondta Kovács Miklós. – A kamion ezzel a motorral nyilván sokkal gyengébb, néha egyszerűen nem akar felmenni a dűnékre. És ha azt hittük, hogy a dűnesor után könnyebb lesz, nagyot tévedtünk, mert olyan hullámos területre értünk, amely annyira dobált, hogy valósággal szétrázta az agyunkat, a gerincünket. Nagyon, nagyon nehéz pálya volt ez most megint...”
No igen, és még azzal sem vigasztalhatják magukat a versenyzők, hogy lesz ez könnyebb is, mert nem lesz. A versenytávok rövidülnek, a pályák teljesítésére adott idő azonban nem – ez pedig nem jelent mást, mint hogy melós, pokoli napok jönnek...
SILK WAY RALI
9. szakasz, Ürümcsi–Hami (össztáv: 813.89, ebből szelektív szakasz: 421 km). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot 3008 DKR) 4:09:22, 2. Lu Ping-lung, Sa Ho (kínai, Baicmotor BJ40L) 22 másodperc hátrány, 3. Liu Kun, Fang Ming-csi (kínai, SMG Buggy) 2:03 perc h., ...Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) – egyelőre időeredmény nélkül.
Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Ajdar Beljajev, Dmitrij Szvisztunov (orosz, Kamaz) 4:19:50, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Musztafin (orosz, Kamaz) 36 mp h., 3. Sibalov, Mokejev, Nyikityin (orosz, Kamaz) 5:09 p h., ...13. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 4:10:42 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Cyril Despres, David Castera (francia, Peugeot 3008 DKR) 26:31:17, 2. Han Vej, Min Liao (kínai, SMG Buggy) 44:12 p h., 3. Menzies, Mortensen (amerikai, Mini) 51:23 p h., ...Szalay Balázs időeredmény nélkül. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 27:50:00, 2. Sibalov 14:27 p h., 3. Margyejev 26:30 p h., ...11. Kovács Miklós 11:11:46 ó h.