Az újraaszfaltozott és új nyomvonalú pálya (a 12-es kanyart ismét a 2016-ot megelőző „sikán mentes" verzióban használják, míg a 10-es kanyarnál megtartották a Formula–1 által is használt ívet) nem könnyíti meg a versenyzők dolgát. Hiába jobb a tapadás, mégis rengeteg esést láthattunk az első két nap, szám szerint 63-at a három kategóriában.
Két bukást ezek közül Marc Márquez szenvedett el, egyet még tegnap a második szabadedzésen (ezt nagyjából már megszokhattuk tőle), egyet pedig ma reggel. Ennek az lett a következménye, hogy nem jutott be egyenes ágon a Q2-be, amire legutóbb a 2015-ös mugellói futamon volt példa. Persze a tempója megvolt, így mindenki tudta, hogy az időmérőn is számolni kell majd vele.
Másfél perccel a Q2 vége előtt még Márquez volt az élen, amikor jött Jorge Lorenzo, és megfutotta a leggyorsabb kört. Ezzel Lorenzo a nyolcadik pilóta a vb történetében, aki két különböző márkájú motorral is rajtelső tudott lenni a királykategóriában. (A listán az alábbi pilóták találhatóak még: Max Biaggi, Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso, Aleix Espargaró, Sete Gibernau, Valentino Rossi és Casey Stoner.)
A harmadik rajtkockába Andrea Dovizioso állhat holnap, ő idén először indulhat majd az első sorból.
„A győzelem után a pole pozíció talán a legjobb dolog, így nagyon elégedett és boldog vagyok. De leginkább annak örülök, hogy milyen jól érzem magam a motoron. Mugellóban nagyszerűen éreztem magam, és most egy másik pályán talán még jobban érzem magam" – nyilatkozta Lorenzo.
A második sorból Maverick Vinales, Andrea Iannone és Danilo Petrucci várhatja a versenyt, amely a többség tippje szerint Lorenzo és Márquez között dőlhet el, de inkább az előbbi a legnagyobb esélyes.
AZ ÉV(SZÁZAD) MENTÉSE
Ahogy már a címben is utaltunk rá, Márqueznek nemcsak az esés és a plusz Q1-es menet miatt volt mozgalmas napja, hanem a negyedik szabadedzés utolsó körében bemutatott mentése miatt is.
„A show a legfontosabb – kezdte a spanyol a beszámolót a történtekről. – A viccet félretéve, az utolsó kör utolsó kanyarjában voltam, amikor elment a motor eleje. Minden ellen harcoltam. A motor ellen, a térdem ellen, amelyet nagyon nyomtam. Amikor már úgy nézett ki, hogy megmenekültem, akkor a koszos részen megint elment az eleje. Ez azt mutatja, hogy nagyon keményen nyomjuk neki, hogy vannak nehézségeink, főként az első tapadással vannak gondjaink, de meg tudom menteni. A mentések ráadásul egyre jobbak és jobbak, meglátjuk, meddig tudunk eljutni. De remélem, hogy holnap nem fogom ezt megismételni."
„Még nem tudom, hogy hány métert csúsztam, mert nem volt időm megnézni az adatokat, de már megkértem a csapatomat, hogy ellenőrizzék. Hosszú mentés volt, az biztos, talán a leghosszabb a pályafutásom során. De ahogy mindig mondom, ezek a pillanatok akkor jönnek, amikor egyébként nehézségeink vannak a motoron."
Ha valaki bizonyítékot szeretne, hogy Márquez mennyire változtatta meg a MotoGP-t, akkor elég figyelembe venni a tényt, hogy az általa használt bőrruha gyártója külön figyelmet fordít arra, hogy minden segítséget megadjon ezekhez a mentésekhez, így nem a protektorok, hanem a koptatók méretét növelik.
„Az Alpinestars nagyon keményen dolgozik a ruháimon. A mugellói esésem után megnöveltük a könyökömnél lévő koptatót. Azt az esést a könyökömmel próbáltam kivédeni, de a bőrruha ért már le, ami ugye megtapad, megállítja a kart, és utána már nehéz visszahozni. De ezt az esést a térdemmel mentettem meg, nem a könyökömmel. Szóval most már a térdrészen is tovább kell dolgozniuk. Ha azt kérdezik tőlem, hogy hogyan csinálom ezeket a mentéseket, nem tudok rá válaszolni, magától jön az egész" – tette hozzá Márquez.
Ami sikerült Márqueznek, az nem sikerült Cal Crutchlow-nak, a második leggyorsabb hondásnak, aki kétszer is bukott ma, és a 10. helyről rajtolhat majd. A brit elárulta, hogy mi fáj neki a legjobban az esés után...
„Szerencsére jól vagyok, de egyáltalán nem vagyok boldog. A legrosszabb az egészben, amivel együtt kell élnünk, hogy Marc folyamatosan megmenti ezeket a helyzeteket minden hétvégén, amitől mi, többi Honda-pilóta idiótának tűnünk. Gondolj bele, hogy mennyi helyzetet ment meg ahhoz képes, hogy mennyit esik! Legalább tizenöt mentése van egy hétvégén. Másképp motorozik, mint mi, eleve közelebb van a földhöz, amikor elesik, hiszen neki ilyen a stílusa, míg a többiek sokkal közelebb vannak a motor középpontjához. De tizenöt év motorozás után próbálj meg egy teljesen más stílust megtanítani magadnak, hogy úgy menj, mint ő. Nem fog sikerülni. Neki ez a természetes stílusa."
MOTOGP
KATALÁN NAGYDÍJ, BARCELONA
AZ IDŐMÉRŐ ÉLMEZŐNYE
1. Lorenzo (spanyol, Ducati) 1:38.680
2. Márquez (spanyol, Honda) +0.066
3. Dovizioso (olasz, Ducati) +0.243
4. Vinales (spanyol, Yamaha) +0.465
5. Iannone (olasz, Suzuki) +0.468
6. Petrucci (olasz, Ducati) +0.498
7. Rossi (olasz, Yamaha) +0.586
8. Zarco (francia, Yamaha) +0.651
9. Rabat (spanyol, Ducati) +0.824
10. Crutchlow (brit, Honda) +0.876
MOTO2
A középső kategóriában az első nap és szombat reggel is Pecco Bagnaia volt a leggyorsabb, de az időmérőn csak negyedik lett. A pole pozíciót nagy meglepetésre az utóbbi években igencsak szenvedő Fabio Quartararo helyet szerezte meg.
Quartararo ezzel a második legfiatalabb pilóta a Moto2-ben, aki rajtelsőséget szerzett (a rekordot továbbra is Marc Márquez tartja), de a legfiatalabb francia, aki ezt elmondhatja magáról a középső géposztályban.
„Pénteken nem volt könnyű napunk a nagy melegben a puha gumival nem tudtam jó tempót menni. Ezért én is meglepődtem, hogy az új gumival ma hét tizedet is tudtam javulni az időmérőn. Az utolsó két szezon nagyon nehéz volt számomra, de a csapatom nagyon sokat segít, hogy odajussak, ahova szeretnék. Szeretném ezt megköszönni nekik, hiszen nagyon fontos, hogy családként működjünk együtt.
Erre a hétvégére találtunk valami újat a motoron, ami segít nekem, hogy gyorsabb legyek. Nem nagy dolog, de nagyon-nagyon jól érzem tőle magam. Reméljük, hogy a többi pályán is így lesz" – mondta a francia.
MOTO3
A legkisebbeknél hasonlóan alakult a helyzet abból a szempontból, hogy nem azok közül a pilóták közül nyerte valaki az időmérőt, akik a szabadedzéseken remekeltek (Jorge Martin, Marco Bezzecchi és Aron Canet).
Enea Bastianinié lett a pole pozíció, aki tavaly Misano óta először indulhat majd az élről holnap. „Nagyon örülök, hogy ismét itt lehetek. Idén Martin eléggé megnehezíti a dolgunkat, mert nagyon gyors. Az utóbbi versenyek nem sikerültek valami jól, de sokat javultam a mostani hétvégére és most versenyképesebb vagyok. Sokat estem eddig idén, de remélem, hogy holnap nem így lesz."
Jorge Martínnak (aki Mugellóban aláírt a KTM Moto2-es csapatához a következő két évre) tehát nem sikerült zsinórban ötödjére is leggyorsabbnak lennie az időmérőn, ami bár nem volt lehetetlen, de kisebb csoda lett volna, hiszen az edzés felénél bukott, és bár később még tudott javítani, Bastianini idejét nem tudta megközelíteni.