MOTOGP
Miután a Michelin kiemelten azt javasolta a csapatoknak, hogy a kemény hátsó keveréket használják a futamon a nagy meleg miatt, az élmezőnyben mindenki kemény-kemény keverékkel vágott neki a futamnak.
A táv elején bekezdtek a versenyzők, így már a harmadik körben megjöttek az 1:31-es köridők. A Yamahák végre valóban tartani tudták a tempót a többiekkel, olyannyira, hogy Valentino Rossi az ötödik körben át is vette a vezetést Marc Márqueztől, akit nem sokkal később Andrea Dovizioso is megelőzött.
Furcsa ilyet mondani motorverseny kapcsán, de a csapattaktika nagy hatással volt a Moto2-es futam végeredményére, és ez a világbajnoki cím sorsára is kihatással lehet. A pilóták már a futam első harmadában szenvedni kezdtek a gumikkal, a hatalmas meleg miatt szinte alig volt tapadásuk. Ennek megfelelően sok hibát, kisodródást is láthattunk, főként Pecco Bagnaia keresgélte magát és tempóját az futam első felében. A pole pozícióból induló Lorenzo Baldassari az ötödik körben elváltotta magát (négy körrel később el is esett), így összeállt a vezető négyes, melyet a két gyári KTM-es és a két VR46-pilóta alkotott. „Amikor láttam, hogy a KTM-ek küszködnek az első gumival, akkor döntöttem el, hogy ritmust váltok és megelőzőm őket” – monda a futam után a későbbi győztes Bagnaia. Ez a pillanat a 12. körben jött el, ami után négy kör alatt egy másodperces előnyt motorozott ki az olasz. Eközben mögötte a két KTM-es nem csatázott, egész pontosan Brad Binder jó csapattárs módjára követte a vb-címért harcban lévő Miguel Oliveirát. Pedig úgy tűnt, Bindernek jobb a tempója, s a verseny ezen szakaszában talán arra is lett volna esélye, hogy Bagnaia után eredjen, és célba vegye a futamgyőzelmet. Ám a dél-afrikai nem így tett, egyvalamivel azonban nem számolt(ak), hogy az utolsó körökben Luca Marini bizony jobban spórol majd a gumikkal, és nemcsak feljön rájuk, de előzni is tud majd. Két körrel a vége előtt Marini bedarálta Bindert, majd az utolsó körben Oliveira hibázott, így Marini könnyedén lett második, további négypontos előnyhöz juttatva ezzel csapattársát az összetettben. Bagnaia fórja ezzel 28 pontra nőtt. Ahogy az életben, úgy a sportban sincs „ha”, így már sosem tudjuk meg, mi lett volna, ha Binder megelőzi Oliveriát és Bagnaia nyomába ered. Bagnaia a levezető körben szembesült azzal, hogy Marini második lett, amit kitörő örömmel fogadott. |
Néhány körrel később (egész pontosan a 11.-ben) Rossi hátsó kereke nagyon hosszan kipörgött egy kigyorsításnál, így Dovi és Márquez is elment mellette. A verseny ezen a ponton leült egy kicsit, a fiúk visszább vettek a tempóból (értsd, „csak” 1:32-es köröket mentek), hiszen mindenki tartalékolni akart az abroncsokkal.
A 18. körben az addig negyedik helyen motorozó Cal Crutchlow-t előbb Maverick Vinales, majd Dani Pedrosa is megelőzte, és utóbbi kettő a vezető bolyt is célba vette. Pedrosa pódiumesélyei egy körrel később azonban elszálltak, amikor bukott az 5-ös kanyarban. Újabb egy körrel később Vinales lehagyta Rossit és átvette tőle a harmadik helyet.
Ekkor már az élen haladó kettős is begyújtotta a rakétákat, Dovizioso és Márquez az utolsó három körben közel fél tucatszor cserélt helyet. A ducatis és a hondás ráadásul kétszer is elpróbálhatta az utolsó kanyaros előzést, egyszer támadó pozícióból, egyszer az élről, és mindkétszer Dovizioso jött ki jobban a helyzetből.
Ám a próba és a főpróba sem számít egy ilyen esetben, csak maga az előadás, az pedig ezúttal Márquez számára sült el jól. Dovi természetesen alávágott a spanyolnak a 12-es kanyarban a leintés előtt, de Márquez számított erre, kicsit nyitva is hagyta a kaput, jobban vissza tudta lassítani a motort, ezáltal hamarabb be is tudta fordítani, így a kigyorsítás neki jött ki jobban és megnyerte a futamot.
A háttérben egyébként Rossi majdnem telibe verte hátulról a csapattársát, de szerencsére sikerült elkerülniük az ütközést. A dobogóra Vinales állhatott fel harmadikként, az első ötben pedig három Yamahát intettek le, miután Johann Zarco lett a legjobb privát versenyző ezúttal.
„Ideje volt már, hogy megnyerjek egy ilyen csatát a Ducatik ellen” – utalt Márquez arra, hogy tavaly Ausztriában és Japánban, idén pedig Katarban vesztett ütközetet az utolsó kanyarban Doviziosóval szemben, míg Jorge Lorenzo ellen idén járt ugyanígy a Red Bull Ringen.
Márquez előnye ezzel már 77 pont, azaz ha Dovizioso előtt végez két hét múlva Japánban (vagy nem veszít többet vele szemben két pontnál), a Honda hazai pályáján, akkor ismét világbajnokká avatják.
MOTO3
Hihetetlenül szoros viadalt hozott az első vb-futam Buriramban. A legkisebb kategóriában nem ritka, hogy test test elleni küzdelmeket láthatunk, de a mai a szokásosnál is izgalmasabb volt.
Számos bukás tarkította a thaiföldi versenyt, főként a célra fordító, 12-es kanyar szedte áldozatait, ám a balesetek ellenére is végig együtt maradt a mezőny. A 22 kör nagy részében a világbajnoki címért is harcban lévő Marco Bezzecchi vezetett, persze időről időre mások is odafértek az élre, sokszor a szélárnyéknak köszönhetően. Eközben legnagyobb riválisa a táv első felében még csak pontszerző helyen sem volt. Ahogy arról tegnap mi is beszámoltunk, Jorge Martín egész hétvégén nem találta a szokásos formáját, majd a sérült kezével is gondok akadtak. A versenyen is csupán úgy tudott részt venni, hogy az Alpinestars kitalált számára egy megoldást, ami segítette, hogy ki bírja nyújtani az ujjait és vissza tudja engedni a kuplungot.
De Martínt nem abból a fából faragták, aki feladja, inkább csak az erejével spórolt, amíg lehetett, illetve ahogy máskor, most is próbált kimaradni az őrületből és az esésekből.
Az utolsó kört még Bezzecchi kezdte meg az élen, de később Fabio Di Giannantonio, majd Lorenzo Dalla Porta is megelőzte őt. Aztán következett az a bizonyos 12-es kanyar, ahol még Enea Bastianini is be akart férni Bezzechi elé, de túlvállalta magát, és hogy ne a csapattársát kaszálja el maga előtt, még jobban a fékre nyúlt, aminek eredményeképpen elment a motor eleje, elesett, és természetesen magával sodorta a centikkel mellette motorozó Bezzecchit.
Utóbbi tehát nemhogy nem tudta átvenni a vezetést az összetettben, de 13 pontos hátránya a kétszeresére duzzadt négy futammal a bajnokság vége előtt. Ehhez persze Martín csodája is kellett, akit végül negyedikként intettek le. Di Giannantonio tehát csodás győzelmet aratott Dalla Porta előtt, míg a harmadik helyen a 25. helyről rajtoló, újonc Dennis Foggia futott be, aki ezzel karrierje első világbajnoki dobogós helyezését érte el. Érdekesség, hogy ha nincs a leintés előtti baleset, akkor olasz top 5 befutót láthattunk volna.
A leintés után Bastianini elnézést kért ugyan honfitársától, de nyilván ez most kevés a fájdalom enyhítésére.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB,THAIFÖLDI NAGYDÍJ
MOTOGP
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 39:55.722 perc
2. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) +0.115 mp hátrány
3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) +0.270
4. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) +1.564
5. Johann Zarco (francia, Yamaha) +2.747
6. Álex Rins (spanyol, Suzuki) +3.023
Az összetett állása: 1. Márquez 271 pont, 2. Dovizioso 194, 3. Rossi 172
MOTO2
1. Francesco Bagnaia (olasz, Kalex) 39:00.009
2. Luca Marini (olasz, Kalex) +1.512
3. Miguel Oliveira (portugál, KTM) +1.651
Az összetett állása: 1. Bagnaia 259, 2. Oliveira 231, 3. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 157
MOTO3
1. Fabio Di Giannantonio (olasz, Honda) 38:10.789
2. Lorenzo Dalla Porta (olasz, Honda) +0.135
3. Dennis Foggia (olasz, KTM) +0.466
Az összetett állása: 1. Jorge Martín (spanyol, Honda) 204, 2. Marco Bezzecchi (olasz, KTM) 178, 3. Di Giannantonio 175