„Olyan, mintha villával próbálnál levest enni” – nyilatkozta az Európa-bajnoki címvédő Alekszej Lukjanjuk, amikor arról kérdeztük, vajon mi lehet a győztes stratégia a versenynaptárban először szereplő Rally Hungaryn. Pedig ha valaki, hát ő aztán tudhatná a választ, hiszen 32 gyorsasági szakaszt nyert meg az idén, többet, mint bárki más, úgyhogy a tréfás bizonytalanság azt jelzi, tényleg bármi megtörténhet ezen a hétvégén Zempléni hegységben és a tokaji borvidéken kijelölt gyorsasági szakaszokon, és senki sem lehet biztos abban, mit „halászik” a villájával.
No igen, az időjárás alaposan odapörkölt a versenyzők orra alá, hiszen az eső áztatta, csúszós, sáros pályán olykor csak a védőangyaluk tartotta az úton őket már a kvalifikáció során is. De volt olyan, akit neki sem sikerült, ráadásul az esélyesek között: az Európa-bajnoki címért küzdő lengyel Lukasz Habaj már reggel, a teszten az árokba csúszott, és bár nem törte össze nagyon az autóját, csak kora délután tudták visszavinni a szervizparkba, úgyhogy nagyon rezgett a léc, hogy el tud-e egyáltalán rajtolni a szakaszon, a szervizesek feszített tempóban dolgoztak, és végül el tudott rajtolni.
A pontversenyben vezető Chris Ingram nemrég még amiatt szomorkodott, hogy néhány tizedmásodperccel elveszítette a junior Európa-bajnoki címet, most meg már azt mondja, kit érdekel, ha közben esélye lehet megszerezni a felnőtt trófeát. Ráadásul számára nagyon is ismerős körülmények között, hiszen a köd, a sár és az eső neki olyan, mintha otthon lenne. „Sötétben talán még gyorsabb vagyok, mint világosban, mert a periférikus látás miatt nincs annyi zavaró információ. Szeretem a ködöt, és az esőt – mintha csak otthon lennék. Mások számára talán nehezek ezek a körülmények, de nekem van benne tapasztalatom” – mondta Ingram.
Nem véletlen, hogy a magyar toppilóták (legalábbis azok, akik meghívást kaptak a verseny előtti sajtótájékoztatóra) szinte kivétel nélkül rá fogadnának.
De nézzük, mi a helyzet velük. A kvalifikáción a legjobb eredményt a Herczig Norbert, Ferencz Ramón kettős érte el – negyedikként végzett, és a negyedik rajtpozíciót is választotta szombatra. Az év végi összetettben a négyszeres abszolút magyar bajnok megszerezheti az ötödik helyet, ami előrelépés lenne számára a tavalyihoz képest, de nyilván nem ez a cél.
„Az a terv, hogy ezen a versenyen jól szerepeljünk, kifejezetten erre koncentrálunk, nem az év végi helyezésre” – mondta Herczig, aki tíz éve ezeken a pályákon szerezte meg az első abszolút bajnoki címét, úgyhogy jó emlékeket őriz a zempléni gyorsaságikról.
Az újdonsült magyar bajnok, Vincze Ferenc lett az ötödik. Ő azzal a céllal érkezett Nyíregyházára, hogy teher nélkül, felszabadultan autózzon, s talán kicsit többet kockáztasson, mint általában, a pályákat látva azonban úgy döntött, talán változtatnia kell ezen a hozzáállásán, s jobb lesz az óvatosság.
A top tízben még ott volt a tavalyi magyar bajnok Hadik András, az Európa-bajnokság másik állandó magyar résztvevője, ifj. Érdi Tibor, valamint Turán Frigyes – ők a nyolcadik, kilencedik, tizedik rajthelyet választották az esti ceremónián szombatra, amikor valójában elkezdődik a küzdelem.
Azt mindannyian leszögezték: már az első, bemelegítő napon kiderült, hogy a magyar nézők extra lelkesek, és nagyon jó érzés előttük versenyezni.
ARÉNAHANGULAT ÉS NYOLCEZER NÉZŐ
Elképesztő volt a hangulat – a nyirkos, esőbe hajló eső sem zavarta a nyolcezer nézőt, aki kilátogatott a máriapócsi Rabócsiringre. Nem is csoda, hiszen olyan tűzijátékot csináltak az Európa-bajnoki mezőny indulói, hogy öröm volt nézni. Talán kicsit a versenyzők számára is ritka élmény volt, hogy nem csupán a stopper az ellenfél, úgyhogy kicsit talán örültek is, hogy most párharcokat vívhattak.
Ezen a rövid távon természetesen nem alakultak, nem is alakulhattak ki nagy különbségek, olyannyira nem, hogy az Európa-bajnoki címvédő Alekszej Lukjanjuk tizedmásodpercre azonos időt autózott a magyar bajnoki címet néhány hete elhódító Vincze Ferenccel. A fiatal magyar számára ez az eredmény önbizalom-növelőnek sem rossz a szombati nagy menet előtt.
RALLY HUNGARY, EB-FUTAM, NYÍREGYHÁZA
Szuperspeciál: 1. Alekszej Lujkanjuk, Alekszer Arnautov (orosz, Citroën C3 R5) és Vincze Ferenc, Igor Bacigál (magyar, Škoda Fabia R5) 1:53.1-1:53.1, 3. Mares, Hlousek (cseh, Škoda Fabia R5 Evo) 0.2 másodperc hátárny, ...6. Herczig Norbert, Ferencz Ramón (magyar, Volkswagen Polo R5) 1.5 mp h., ...8. Klausz Kristóf, Csányi Botond (magyar, Ford Fiesta R5) 2.5 mp h.