Ahogy az a FIM és a Dorna által kiadott sajtóközleményben is szerepel, a cél továbbra is az, hogy valamilyen formában legyen idén MotoGP (és WSBK) világbajnokság, de ahogy azt mindenki tudja, ez nem a szervezőkön múlik, hanem az egyes államok, országok aktuálisan érvényben lévő rendeletein, döntésein. Azon, hogy miként válik ismét lehetségessé az utazás.
Nagyjából 2000 ember utazik ugyanis a világ legkülönbözőbb pontjairól egy-egy világbajnoki futamra, és ez csak a csapatok alkalmazottait és a versenyzőket foglalja magába, ezen felül a szervezők több száz fős személyzetével és a média képviselőivel is számolni kell, azaz ez a szám lényegesen magasabb.
Napi szintű újra tervezés
A sorozat irányításában érintett szervezetek és azok vezetői, képviselői folyamatosan egyeztetnek, naponta fél tucatnyi telefonhívást bonyolítanak le csak egymás között. És hiába vannak olyan napok, amikor azt érzik, végre egy problémát megoldottak és talán léptek valamit előre, másnap jön egy újabb olyan fejlemény, ami még jobban visszaveti őket.
Legutóbb a mugellói és a katalán futamokat halasztották el, de egészen biztos, hogy a sornak itt még koránt sincs vége.
„Katarban még azt gondoltuk, hogy csak további két versenyt kell elhalasztanunk, amiket majd pótolunk. Akkor még pozitívak voltunk, és azt gondoltuk, hogy tizenhét-tizenkilenc futamunk még lehet” – kezdte Hervé Poncharal, IRTA-elnök egy videóinterjúban.
„Ma, amikor beszélünk, a legpozitívabb elképzelés – amiben sajnos nem nagyon hiszek, de reménykedek benne – tíz versenyt jelent, ami fantasztikus lenne. A legrosszabb verzió, hogy egyáltalán nem lesz verseny 2020-ban. És bár nem akarok pesszimista lenni, de nagy rá az esély, hogy nem lesznek idén versenyek” – mondta a francia csapattulajdonos és sportvezető.
A cél a túlélés
Poncharal azt is elárulta, hogy a legfontosabb, amin mostantól dolgozni kell, és amit tesznek is nap, mint nap Carmelo és Carlos Ezpeletával, illetve Mike Trimby-vel (az IRTA főtitkárával) közösen, az az, hogy kitalálják, miként tudják majd túlélni a csapatok ezt a válságot, akár lesz idén bajnokság, akár nem.
Ennek első lépéseként a Dorna havi 250000 euró támogatást ad minden privát MotoGP csapatnak (egyelőre április, május és június hónapokra), míg a Moto2-es és Moto3-as alakulatoknak már elutalták a versenyzőnkénti 25000 eurós segítséget.
Az interjúból szintén kiderül, hogy az F1-hez hasonlóan a MotoGP-ben is eldőlt, hogy a 2021-es idény végéig befagyasztották a fejlesztéseket, azaz jövőre (is) a 2020-as motorokkal állnak rajthoz a pilóták, és sem a blokkon, sem az aerodinamikai elemeken nem lehet újítani. Várhatóan hamarosan ugyanezt a döntést a Moto2-es és a Moto3-as kategóriákra is meghozzák majd, hiszen ezekkel a korlátozásokkal rengeteg pénzt tudnak megspórolni a csapatok, márpedig a túlélés kulcsa a költések visszaszorítása.
Poncaharal szerint a terhek egy részét a pilótáknak is viselni kell majd, és nem igazán lát arra esélyt, hogy az ő fizetésüket ne érintse a jelenlegi helyzet.