Rali: Turán tavalyi győztes taktikája – folyamatos koncentráció

Vágólapra másolva!
2020.11.06. 09:23
null
Egyelőre senki sem tudja megmondani, milyen körülmények várják a versenyzőket az erdőben (Fotó: MGR Images)
Kicsit sáros, a falevelektől nagyon csúszós, száraz, de az erdőben vizes – a pályabejárás alapján Turán Frigyes szerint izgalmas versenyre számíthatunk a hét végén, a magyar Európa-bajnoki futamon, a Rally Hungaryn.

 

– Készen áll a rajtra?
– Legalábbis nagyon jól haladunk a pályabejárással – mondta Turán Frigyes, akinek a hétvégi Rally Hungaryn is Bagaméri László diktálja az itinert. – A gyorsaságik nagyon jók, de rettentően nehezek, mert néhol nagyon nagy a sár, kicsit olyan érzés, mint tavaly, pedig nem is esik az eső. Az erdő azonban így is tiszta víz, és az úton lévő levelek úgy csúsznak, mint a jég. Ha hihetünk az időjárás-előrejelzésnek, száraz időnk lesz a versenyen, úgyhogy a nyitott részek gyorsan száradnak majd, de hogy mi lesz az erdőben, azt nehéz lenne megmondani. Izgalmas lesz a gumiválasztás, hiszen ezeket a pályákat szombatig már nem látjuk, úgyhogy a nézőktől, a csapattagoktól fogunk infót szerezni.

– Előbb azonban még teljesítik péntek este a szuperspeciált, ami vérbeli raliünnepnek ígérkezik a ralikrossz arénában. Szereti az ilyen jellegű bemelegítést?
– Ez a show része, a lényege, hogy a nézők jól szórakozzanak, az ott kialakuló erősorrend nem számít majd a verseny során. Főleg, hogy a gyorsaságik teljesen más jellegűek.

Fotó: fiaerc.com
Fotó: fiaerc.com

– Hogyan kell taktikázni a rajthelyválasztásnál?
– Alapvetően azt gondolná az ember, hogy aszfalton jobb elöl rajtolni, de ha reggel elrajtolt volna a mezőny, jobb lett volna inkább hátul menni, mert annyira tele volt falevelekkel a pálya, hogy minden egyes áthaladással tisztult az ideális nyom.

– Az idei szezon legerősebb Európa-bajnoki mezőnye gyűlt össze Nyíregyházán. Mit szól hozzá?
– Nagyon örülök neki, hála Istennek ezekkel a srácokkal kivétel nélkül nagyon jóban vagyunk a korábbi világbajnoki szereplésünknek köszönhetően. Vicces, hogy amikor Solbergéknél versenyeztem, Oliver még a finn cross kart bajnokságban szerepelt, lehetett úgy nyolc-tízéves, most pedig ő lesz az egyik legnagyobb ellenfelünk. De visszatérve a mezőnyre: az, hogy ennyire erős a felhozatal, minden magyar páros számára plusz motivációt jelent.

– Csakúgy, mint tavaly. Gondolom nem bánja, ha felidézzük az egy évvel ezelőtti Rally Hungary hajráját…
– Dehogy bánom, az egyik legjobb élményem, noha a helyzet kissé szürreális volt. Eredendően az volt a tervünk, hogy a legjobb hat közé bekerüljünk az Európa-bajnoki értékelésben, és erre minden esélyünk meg is volt, hiszen a magyar bajnokság színvonala nagyon magas, az élversenyzők pedig gyorsak. Ismeretlen autóval, ismeretlen körülmények között vágtunk neki a versenynek, de folyamatosan alkalmazkodtunk a helyzethez és csiszolódtunk össze az autóval. Aztán…

– Aztán az utolsó gyorsasági szakasznak a második helyről vágtak neki. Milyen tervekkel?
– Igazából csak próbáltunk koncentráltan végigmenni a pályán, nem engedtünk ki egyetlen pillanatra sem. Az előttünk rajtoló még átment esőben, de nekünk a köd is leszállt meg esett is. Amikor végigmentünk a szakaszon, láttuk, hogy a második hely megvan, de nyilván fogalmunk sem volt, hogy Lukjanyuk mögöttünk defektet kapott, úgyhogy elindultunk a szervizparkba.

Turán Frigyes (jobbra) nem akar szégyent vallani (FOTÓ: TURAN MOTORSPORT)
Turán Frigyes (jobbra) nem akar szégyent vallani (FOTÓ: TURAN MOTORSPORT)

– Hogy tudták meg, hogy nyertek?
– A szervizcsapat hívott telefonon. Nem nagyon volt térerő, úgyhogy ordítottak velünk, hogy megnyertük. Megható pillanat, fantasztikus érzés volt!

– Mi a titok? Mi az, amivel meg lehet nyerni a Rally Hungary-t?
– Csak azt tudom elmondani, hogy mi mit csináltunk. Megtaláltuk az egyensúlyt a gyorsaság és a biztonság között, kiegyensúlyozottan versenyeztünk, konstans tempót diktáltunk, és nem kaptunk egyetlen defektet sem a szakaszokon. Egyet kaptunk a célban, de az nem hátráltatott. Évek óta Hankook abroncsokkal versenyzünk, és azokban az extrém körülményekben a legjobb választás volt ez a márka. A korábbi vébés tapasztalatok is nagy segítségünkre voltak: tudtuk, mikor kell gyorsan menni és mikor óvatosabban – persze utóbbi nem jelentette azt, hogy lassúak lettünk volna.

– Jelent bármiféle nyomást a tavalyi győzelem?
– Abszolút nem. Nem várjuk el magunktól, hogy az idén is megnyerjük a Rally Hungary-t, de persze szégyent vallani sem szeretnénk. Az országos bajnoki értékelésben a győzelem a cél, ám annak a küzdelemnek szombat este vége van, úgyhogy vasárnap már lehet egy kicsit felszabadultabban autózni, élvezni a ralit. No és persze megméretni magunkat az Európa-bajnokság élmezőnyével.

AZ EB ÁLLÁSA
Abszolút sorrend:
1. Alekszej Lukjanyuk, Dmitrij Jeremejev (orosz, Citroën C3 R5) 108 pont, 2. O. Solberg, Johnston (svéd, ír, Volkswagen Polo R5) 66, 3. Munster, Louka (luxemburgi, belga, Hyundai i20) 56

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik