A Cseh Nagydíj körül az átlagosnál talán kicsit bonyolultabb a helyzet, hiszen a futam promótere 2016 óta maga Brno városa és a Dél-Morva kerület. A brnói pálya nem része az előbbiek szövetségének, csupán szerződéses partnere, melynek értelmében bérbe adják a pályát, illetve gondoskodnak mindenről, amit a FIM és a Dorna elvár egy versenyrendezés során (személyzet, pályabírók, tűzoltók, orvosi csapat, pályaelőkészítés, sajtóiroda és egyéb létesítmények stb.).
A 2015-ben kötött megállapodás értelmében a pálya megfelelő állapotáért Brno városa és a Dél-Morva kerület felelős.
Az Automotodrom Brno aszfaltcsíkjára, amelyet utoljára 2008-ban cseréltek le, évek óta több és több panasz érkezik a versenyzők részéről, idén már egyenesen motorozhatatlannak minősítették a tapadás hiánya és a gyűrődések miatt.
Így senkit sem érhetett meglepetésként, hogy a Dorna és a FIM kikötötte, csak akkor kapják meg versenyrendezéshez az engedélyt, ha elvégzik az évek óta halogatott újra aszfaltozást, illetve a bukóterek bővítését és azok irányának megfordítását.
A fenti módosítások költsége nagyjából 100 millió cseh korona (kb. 1.36 milliárd forint) lenne.
A megbeszélések a felek között szeptember óta folyamatosak voltak, de láthatóan nem alakultak jól, hiszen a november végén kiadott előzetes 2021-es versenynaptárban már nem szerepelt a brnói helyszín, a 11. nagydíj időpontját és helyszínét illetően is csak egy kérdőjelet találtunk.
Kedd délután végül maga a brnói városvezetés tett pontot a történet végére. A szavazáson 36 képviselő vett részt, heten tartózkodtak, míg további egy ellenszavazat mellett a többség úgy döntött, hogy a város nem vállalja a költségeket, így nem lesz 2021-ben Cseh Nagydíj a MotoGP-ben.
Ivana Ulmanova, az Automotodrom Brno igazgatója érthetően csalódottan fogadta a döntést: „Amióta a polgármesterasszony hivatalba lépett csak egyetlen dologról beszélt, arról, hogy hogyan tudná törölni a versenyt. Most sikerült neki, és még csak a kisujját sem kellett mozdítania érte. Merthogy mindez pontosan annak az eredménye, hogy egy ujjukat sem mozdították.”
„Nem volt rá lehetőség, hogy tárgyaljunk a feltételekről” – mondta egy korábbi interjúban Markéta Vanková polgármesterasszony, aki azzal védekezett, hogy ő csak a kész, korábbi szerződésbe csöppent bele, nem tudott jobb kondíciókat kialkudni.
A hírek szerint a Dorna idén csupán 1 millió euró (mai árfolyamon 356 millió forint) jogdíjat kért a versenyért, amelyet nézők nélkül kellett megrendezni a Covid–19-világjárvány miatt, de még ezt az összeget sem fizették ki a szervezők, amire február végéig kaptak haladékot.
Normál esetben az éves jogdíj nagyjából 6 millió euró (2.1 milliárd forint).
Nagy kérdés, hogy a jövő évre esedékes összeget meg kell-e fizetniük, még akkor is, ha nem rendeznek végül nagydíjat.
„Még vizsgáljuk a szerződést, mindkét értelmezés lehetséges, attól függ, hogy honnan nézzük, de még nem kaptunk hivatalos állásfoglalást a Dornától” – nyilatkozta a polgármesterasszony a cseh Mladá Fronta Dnes lapnak.
A költségekbe egyébként maga a cseh állam is beszállt az idei és a jövő évi futam megmentése céljából 85 millió cseh koronával (1,15 milliárd forint), de ez az összeg csak akkor jár a szervező városnak és térségnek, ha 2021-ben is rendeznek cseh futamot.
Andrej Babis cseh miniszterelnök állítólag határozott nemet mondott arra, hogy az állam ennél magasabb összeggel finanszírozza az eseményt.
Abban reménykedni, hogy talán 2022-re találnak valamilyen megoldást Csehországban, szinte biztosan felesleges, ha igazak azok az információk, miszerint a Dorna 2022-től nagyjából 9 millió euróra növelné a versenyrendezés díját.
A Cseh Nagydíjat augusztus 8-án, egy héttel az osztrák futam előtt rendezték volna a nyári szünet után.
Helyére legnagyobb eséllyel a tartalék pályák között felsorolt oroszországi Igora Drive Circuit ugorhat be.
Mivel az orosz helyszín nagyjából háromórányi autóútra van a finn KymiRingtől, amely a tervek szerint július 11-én mutatkozik majd be a sorozatban (bár a szükséges homologizációt még nem kapta meg), így a futam időpontja nagy eséllyel július 18. lehet.
A Szentpétervártól nagyjából 80 km-re található pályát Hermann Tilke tervezte. A 4086 méter hosszú aszfaltcsík az óramutató járásával ellenkező irányú, nyolc bal- és hat jobbkanyarból áll. 2019-ben szeptemberében adták át és már rendelkezik az FIA legmagasabb pályalicenszével. Több vonalvezetés is kijelölhető rajta, és egy egész komplexum található itt különböző aszfaltozott és offroad pályákkal is. A projekt egyik legnagyobb befektetője a milliárdos Jurij Kovalcsuk, aki többek között a Rosszija Bank fő tulajdonosa és Putiyn elnök közeli szövetségese. Az eredeti tervek és naptár szerint idén május 29–31. között rendeztek volna itt DTM-futamot, amit a koronavírus járvány miatt törölni kellett. EGY KÖR A IGORA DRIVE CIRCUITEN |