A sport világa, ahogy a világ általában továbbra is nehéz helyzetben van a koronavírus-világjárvány miatt. A 2020-as tokiói nyári játékokat külföldi nézők nélkül rendezik majd meg egy évvel az eredeti időpont után, ami pedig a sportolókat és a kísérőket illeti, nem teszik kötelezővé, a játékokon való részvétel feltételévé a Covid–19 elleni oltást.
A MotoGP-ben sem kötelező a vakcina, mégis a depó nagy részét beoltották a téli tesztek és az első két futamhétvége között a Katari Állam felajánlásának köszönhetően.
Az F1-es mezőnynek és az ott dolgozóknak a Bahreini Állam hasonló lehetőséget biztosított volna, de a Stefano Domenicali, az F1 újonnan megválasztott elnöke és vezérigazgatója visszautasította a felajánlást, mondván, nem szeretnének előre kerülni a sorban, és átugrani a veszélyeztetteket.
Ennek ellenére néhány csapat élt a lehetőséggel és oltatott.
Ami a MotoGP-t illeti Carmelo Ezpeleta azonnal tárt karokkal fogadta a katariak ajánlatát, nemcsak a résztvevők biztonságát, de a sorozat közeljövőjét is szem előtt tartva, hiszen az oltás akár zöld utat jelenthet az ázsiai futamok megrendezéséhez.
„Amikor eldőlt, hogy a malajziai és a jerezi téli teszteket Katarban tartjuk meg, ez egyet jelentett azzal, hogy hosszú időt fogunk ott tölteni– kezdte a Dorna elnök-vezérigazgatója. –Aztán a Katari Állam felajánlotta nekünk ezt a lehetőséget. Természetesen, jeleztük, hogy nagyon boldogok lennénk, ha ez megvalósulna. Ez ugyanis a bajnokság egészét is segíti. Nagyon fontos lehetőség volt ez a számunkra, amire mindig emlékezni fogunk. Az oltás segít, hogy az ázsiai futamokat megrendezhessük, de az európai versenyek kapcsán is nagy pluszt jelent.”
Az esély és a választás lehetősége
De mi a helyzet a MotoE-kategória versenyzőivel és az abban érintett csapattagokkal? Ők nem versenyeztek Katarban, így a fent említett lehetőség az oltást kapcsán nekik nem állt a rendelkezésükre. Vajon számukra is elérhetővé válik a soron kívüli oltás?
„Nem, most biztosan nem. Arra sem volt lehetőség, hogy a Katarba utazók listáját bővítsük velük, hiszen azt már az oltás felajánlása előtt le kellett adnunk” – folytatta Ezpeleta.
A depó egyelőre tehát biztosan vegyes marad az oltottság tekintetében, de nem csak a MotoE-sek miatt. Voltak ugyanis olyan dolgozók és versenyzők is, akik visszautasították a vakcinát, mint például Johann Zarco vagy Nakagami Takaaki is. Előbbi a maszkviseléssel sem ért egyet, az oltás kapcsán pedig komoly aggályai vannak, hogy kik állhatnak mögötte, míg az utóbbi inkább csak óvatos és az esetlegesen kockázatokkal szeretne jobban tisztába kerülni.
De vajon meddig húzhatják a dolgot? Eljön-e az a pont, amikor a Dorna a depóba való belépés feltételeként szabja majd az oltás igazolását?
„Nekem az az érzésem, hogy senkit sem kötelezhetünk erre. Az már egy másik kérdés, hogy ha nem vagy beoltva, akkor előfordulhat majd, hogy bizonyos országokba nem tudsz majd belépni, ahogy ez velem is megtörtént anno. Emlékszem, 1979-ben, amikor a Szafari Ralira utaztam, azt mondták, ha be akarok utazni Kenyába, akkor meg kell kapnom a malária elleni oltást. De nekünk, mint Dorna, nincs jogunk bármit is kötelezővé tenni bárkinek.”
Ez már túl gyors?
De foglalkozzunk egy kicsit a versenyzéssel, mégis csak az érdekel mindenkit a legjobban. Johann Zarco Katarban megdöntötte az eddigi végsebesség-rekordot, amikor a negyedik szabadedzésen átlépte a 360 km/órás álomhatárt, legalábbis Gigi Dall'Ignának, a Ducati Corse igazgatójának régóta dédelgetett vágya volt már ez a végsebesség. Ráadásul nemcsak Zarco, de két márkatársa, Jorge Martin és Jack Miller is feliratkozott a leggyorsabban száguldó MotoGP-sek top10-es listájára. Sőt! Míg eddig a rekordok közé csak Mugellóban mért értékek fértek be, most a tíz legnagyobb végsebesség közül hetet Losailból tartanak nyilván. Valószínűleg addig, amíg el nem jutunk ismét Mugellóba, majd esetleg a Red Bull Ringre.
Vajon Carmelo Ezpeleta örül ezeknek a rekordoknak? Vagy inkább aggasztja őket?
„Ez is egy olyan témakör, amit vizsgálunk, de mindez nagyon bonyolult. Egyetlen útja van, hogy az ilyen típusú problémákat megoldjuk – ahogy mindig – csakis az MSMA-val (a MotoGP-ben résztvevő gyártókat tömörítő szervezet – a szerk.) közösen. De hogy bármilyen korlátozást is bevezessünk… Az nagyon bonyolult. A személyes véleményem az, hogy jobb, ha nem gyorsulnak tovább a motorok, de a különböző gyárak különböző mérnökeivel beszélve nem tudom, hogy hogyan tudnánk megállítani ezt a folyamatot anélkül, hogy nagy problémát okoznánk. Abban azonban biztos vagyok, hogy az MSMA-val és a FIM-mel is beszélnünk kell erről, és valahogy meg kell oldanunk a helyzetet.”
A MotoGP jövője: gyártónkként négy motor?
Jövőre új, öt éves terminus kezdődik a MotoGP-ben. Új szerződések köttetnek résztvevő felek között, beleértve a csapatok és a gyárak egymás közötti, valamint a Dornával való megállapodásait is.
Az azonban egy nagy félreértés, hogy a Dorna elsődleges célja lenne márkánként négy motort látni a rajtrácson 2022-től. Sokkal inkább a hosszú távú működés lehetőségének megteremtése lebeg a szemük előtt, mintsem egy ilyen konkrét elvárás.
„Mi tartósságot teremtünk. Nagyon boldogok vagyunk a jelenlegi hat gyártóval, és nem akarunk többet hat független csapatnál. Mert ez gazdasági fenntarthatóságot jelent, amire a csapatoknak szükségük van.”
Ha mindenáron meg akarnák teremteni a helyzetet, amikor minden egyes gyár motort biztosít egy szatellit alakulatnak, azzal kivennék a független csapatok kezéből az alku és a tárgyalás lehetőségét.
„A nap végén a csapatokon múlik, hogy kit választanak, hogy kitől kapják a legjobb ajánlatot, ami a motor árát és teljesítményét illeti. Nem vagyok híve annak, hogy mindenképp négy motort lássunk márkánként. Elméletben persze nagyon szép lenne, de senkit sem fogunk kényszeríteni semmire, és most is lehetőség van arra, hogy egy gyárnak négynél több motorja legyen a mezőnyben. Ez a független csapatok döntése.”
Emberi jogok vs. sport
A tervek szerint Indonézia 2022-ben csatlakozik a világbajnoki futamhelyszínek sorához. Az indonéz piac nagyon fontos a sorozatnak, de még fontosabb a motorgyáraknak, hiszen az eladásaik hatalmas része Ázsiában, azon belül pedig Indonéziában valósul meg.
Néhány hete a Mandalika Projekt körül (melynek része az utcai pálya, ahol a futamot rendezik majd) komoly aggályok merültek fel, egy az ENSZ Emberi Jogi Bizottsága által kiadott elmarasztaló jelentésben. A Mandalika turisztikai komplexum megvalósítása során ugyanis kompenzáció nélkül, erőszakkal vették el a kiszemelt földterületeket tulajdonosaiktól.
Kérdésükre Carmelo Ezpeleta elégedetlenségét fejezte ki az ENSZ által készített riport kapcsán.
„Nem vagyok különösebben boldog a jelentéstől, főként azon paragrafusától, ami arról szól, hogy a motorsport egy idejét múlt dolog. Ez az ENSZ véleménye, így küldtünk nekik egy levelet, amiben elmagyaráztuk a mi nézőpontunkat. De ez csak egy vélemény. Sok mindenről van sokféle véleményünk. Remélem, ez nem az ENSZ álláspontja, csupán a bizottság egyik tagja látja így a dolgot. Nem ismerem az illető kvalitásait, de különösen az a bekezdés, ahol idejét múltnak nevezi a motorsportot… – egyáltalán nem értek egyet vele. Nem várok tőlük további választ, de egyszerűen nem fogadhatjuk csak el az ilyenfajta dolgokat, így a saját véleményünkkel reagáltunk.”
És ezzel nem értünk a lista végére, ami az ellentmondásos országokat illeti, akik csatlakozni szeretnének a MotoGP-hez. Szaúd-Arábia hatalmas lendülettel nyomul előre az autó-motorsportok területén az utóbbi években. Túl vannak két Dakar Ralin, idén pedig jön az első F1-es futam Dzsidda (Jeddah) közelében. A Dorna Biztonsági Képviselője, Loris Capirossi részt vett a Qiddiya Grand Prix bemutatóján, ami majd a szaúdi F1-es versenyek hivatalos megnevezése lesz az újonnan megépülő pályán, ahol nem titkolt szándékuk MotoGP- és WSBK-futamokat is rendezni. Ennek esélyét azonban a közeljövőben Ezpeleta teljesen kizártnak tartja.
„Jelenleg ez nem lehetséges. Kizárólagos megállapodásunk van Katarral a közel-keleti térségben, de más témák kapcsán tárgyalunk velük.”
A más téma valószínűleg a napokban kötött megállapodás a Saudi Aramco és a VR46 között.