MotoE: új motorszállító 2023-tól, jönnek az elektromos Ducatik

Vágólapra másolva!
2021.10.21. 21:09
null
Claudio Domenicali és Carmelo Ezpeleta is nagy reményeket fűz az új MotoE-korszakhoz (Fotó: Kovács Nikolett)
A jelenlegi Energica motorokat jövő év végéig láthatjuk a MotoGP zászlaja alatt futó MotoE világkupában, amit a Dorna és a FIM 2019-ben hívott életre. A keddi bejelentést követően, miszerint az Energica négy év után elhagyja a sorozatot, gyorsan jött a megoldás, mégpedig egy olyan márkától, amelyre kevesen számítottak: a Ducatitól.


A bolognai márka képviselői alig két éve még nem tudták elképzelni, hogy az elektromos motorok felé vegyék az irányt. A legfőbb kételyt akkor az akkumulátorok súlya és teljesítménye jelentette számukra, és bár ezek a nehézségek továbbra is jelen vannak, mégis úgy döntöttek, hogy szeretnének rálépni erre az útra, és mi lenne a legjobb fejlesztőműhely ehhez, ha nem a versenyzés világa. Hiszen a Ducatinál minden a teljesítményről szól, és erről az elektromos motorok kapcsán sem akarnak lemondani.

„A mai bejelentés nagy lépés, hogy mi volt eddig, és mi vár ezek után a Ducatira. Belépünk ugyanis az elektromos mobilitás világába” – mondta Claudio Domenicali, a Ducati Motor Holding ügyvezető igazgatója Misanóban, a MotoGP Emilia Romagna-i Nagydíjának felvezető napján tartott sajtótájékoztatón.

„A Dornával megállapodtunk, hogy mi leszünk a MotoE bajnokság kizárólagos motorszállítói 2023–2026 között.”

A motoroknál az elektromos verzió kapcsán a legnagyobb problémát a súly jelenti, hiszen egy lítium akkumulátor több mint 100 kg-ot nyom. Domenicali többször kitért arra, hogy elsődleges céljuk ezen dolgozni.

„A jelenlegi technológia még nem alkalmas arra, hogy sportos és könnyű elektromos motorokat gyártsunk. De az akkumulátorok gyorsan fejlődnek. Ezért is szeretnénk szakértőivé válni a témának. A legnagyobb probléma a lítiummal, ami egyébként egy nagyon jó kémiai anyag, hogy az energia (az „üzemanyag”), amivel fel lehet tölteni, 15-20-szor kevesebb, mint a hagyományos üzemanyag. Az elektromos motoroknál az akkumulátor az üzemanyag. És ez az üzemanyag-mennyiség, amit el kell helyezni, kilogrammban sokkal nehezebb. Meg kell tanulnunk, hogyan tudjuk a legjobban felhasználni az energiát, hogyan tervezzük meg az invertert, és annak a hatékonyságát, illetve hogy ilyen kemikáliát használjunk.”

„Sok márkával tárgyaltunk a depón belül és azon kívül, végül pedig a Ducatival is. A projekt, amit bemutattak nekünk, minden célunkat tartalmazta, így ma bejelenthetjük a MotoE-kategória új korszakát” – tette hozzá Carmelo Ezpeleta, a Dorna ügyvezető igazgatója.

A „vörösökre” nem kis munka vár, alig egy évük van, hogy elkészüljenek a motorokkal, melyek minden elképzelésnek és elvárásnak megfelelnek majd. Persze a VW-csoport tagjaként sok segítséget kaphatnak az autós részlegektől, Domenicali szerint leginkább a Porsche lehet majd társuk az akkumulátor fejlesztése során.

Mindehhez természetesen humán erőforrásra is szükség lesz. „A versenyrészlegünk már így is nagyon nagy, és sokba kerül, így nem tervezünk nagy bővítést– vicceskedett Domenicali. –Komolyra fordítva a szót, a versennyel és a sorozatgyártással foglalkozó részlegeink közösen dolgoznak majd a projekten, hiszen a végső cél az, hogy az utcai verzió piacra kerüljön.”

A versenyzéssel kapcsolatos részt természetesen Gigi Dall'Igna és csapata vezeti-felügyeli majd. A piaci bevezetés Domenicali szerint 2025 és 2030 között várható, minden az akkumulátorfejlesztés sebességén múlik.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik