MotoGP: 284. vb-futamán első győzelmét aratta Espargaró

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.04.03. 22:18
null
284. vb-futamán első győzelmét szerezte meg Aleix Espargaró (Fotó: AFP)
Az első világbajnoki futamgyőzelem mindig különleges élmény. Főleg a királykategóriában, ami még kevesebbeknek adatik meg. Pláne akkor, ha valakinek 18 évet és 284 futamot kell várnia erre az élményre! Aleix Espargaró végre elmondhatja magáról világbajnoki futamgyőztes! Kritikusainak tehát mást kell találniuk „ellene”.

 

A hagyományokkal ellentétben az idei Argentin Nagydíjon nem rágtuk le a tíz körmünket, megkockáztatjuk, hogy az utolsó szállítmányt hozó repülőgép útjának nyomon követése nagyobb izgalmakat hozott, de a végeredményre és annak érzelmi töltetére nem lehet panaszunk.

Kőszívűnek kell lennie annak, aki nem könnyezte meg legalább egy kicsit Aleix Espargaró győzelmét, amit 200-ik királykategóriás versenyén sikerült megszereznie.

A rajt-cél győzelemtől Jorge Martin fosztotta meg őt, de nyilván ez senkit sem érdekel. Martin ismét rakéta-rajtot vett, ahogy Pol Espargaró is komolyan kilőtt a rajtrácsról, néhány kanyar erejéig még a bátyus dolgát is igyekezett megnehezíteni.

A Martin-Aleix Espargaró duó hamar összeállt az élen, és el is léptek a többeiktől. Az apriliás már az elején is gyorsabbnak tűnt, de akkor még nem akart támadni. Sok volt még vissza, vigyázni kellett a gumikra, ráadásul elmondása szerint végig szenvedett a tapadással, nem tudta a saját tempóját motorozni.

Az első körök helyezkedése után elég hamar megmerevedtek a frontvonalak. A hetedik körben Álex Rins megelőzte Pol Espargarót és átvette a harmadik helyet, néhány körrel később pedig már közel egy másodperc volt közöttük, ahogy Pol mögött is ennyivel haladt a másik suzukis, Joan Mir.

A hondás futama a kavicságyban ért véget a 15-ik körben, így az utolsó köröket már a tv-n keresztül követhette végig, megkönnyezve bátyja sikerét.

Aleix először a 18-ik körben szánta el magát a támadásra az 5-ös kanyarban, de hiába előzte meg Martint, lesodródott az ívről, így ismét visszaesett a második helyre.

Két körrel később megismételték ezt a jelenetet, majd a 21-ik körben ugyanis végre sikeres manővert vitt véghez.

Martin ugyan próbálta még megszorongatni őt (miközben a suzuki-duó egyre közelebb került mögöttük), de Aleix-t ma nem lehetett legyőzni.

Hosszú, nagyon hosszú és rögös utat járt be eddig a sikerig, de ma mindenkinek bebizonyította, hogy mennyire gyors és tehetséges. Nem véletlen, hogy az Apriliánál eddig minden csapattársának beletört a foga a vele való versenyzésbe.

És akkor arról se feledkezzünk meg, hogy mennyi munkája van abban, hogy a noaleiek végre elmondhatják magukról: futamgyőztesek a MotoGP-ben.

Hátrébb azért akadtak még csaták a mezőnyben. Az ötödiktől a tizenegyedik helyig több csoport is kialakult a 25 körös verseny során, hol leszakadtak egymásról a pilóták, hol ismét egymásra találtak. Maverick Vinales az utolsó két körben két pozíciót is veszített, miután elfogyott a gumija, így végül hetedik lett, ami hatalmas előrelépés az eddigiekhez képest.

Fabio Quartararo a futam elején a 13-ik helyre esett vissza, onnan a 8-ik pozícióig sikerült visszaverekednie magát.

A legjobb újoncként Marco Bezzecchi zárt, aki a rajt után a huszadik helyen találta magát. Egy top10-es eredmény önmagában is szép eredmény, de a mezőny legvégéről a 9-ik helyig feljönni, az nem kis teljesítmény.

A legjobb KTM-esként Brad Bindert intették le a hatodik helyen, Pol Espargaró bukása után pedig Nakagami Takaaki lett a legjobb hondás 12-ikként.

Aleix Espargaró ezzel a győzelemmel a bajnoki összetettben is átvette a vezetést, miután a korábbi éllovas, Enea Bastianini csak tizedik lett.

A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!

Elmaradt a rekorddöntés, de az esély még jó ideig él

A középső kategória legfiatalabb polemanje, Fermín Aldeguer a reggeli bemelegítő edzésen új pályacsúcsot futott, ráerősítve, hogy mekkora esélyese a mai futamnak, amit tökéletes rajttal nyitott meg.

Rögtön az első kanyarban egy potenciális ellenfele ki is szállt a versenyből. Az időmérőn második Augusto Fernandez honfitársával ellentétben nagyon gyengén indult, vissza is esett a sűrűjébe és Ogura Ai-jal ütközve elment alóla a motor eleje.

A szezonnyitót megnyerő, Mandalikán második Celestino Vietti egyre egyértelműbben az idei kiírás egyik, ha nem a legnagyobb esélyese. Bár ma csak a hatodik helyről rajtolhatott, ez nem igazán hátráltatta, az első körben már második volt miután Tony Arbolinót is megelőzte.

Aldeguer és Vietti gyorsan el is léptek a többiektől, a harmadik körben már több mint egy másodperc volt a duó előnye. Vietti nem akarta a véletlenre bízni a dolgot, a negyedik körben átvette a vezetést. Az újonc Aldeguer azonban nem jött zavarba, így amikor a hetedik körben az olasz lesodródott az ideális ívről a 13-as kanyarban, azonnal lecsapott a lehetőségre és betette a motort mellé. Vietti azonban (anélkül, hogy odanézett volna) visszahúzta Kalex-ét, összeütköztek, és Aldeguer hatalmasat bukott. A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet. A fiatal spanyolnak kisebb zúzódásokon kívül szerencsére nem esett baja, a lelki fájdalom nagyobb benne, mint a fizikális.

Vietti tehát nem tudott úgy dominálni, mint Katarban, olyannyira nem, hogy később az előző futam győztesével, Somkiat Chantrával is meg kellett küzdenie.

Ez a harc a 11-ik körben indult el, amikor Vietti megint szélesen fordult a 13-as kanyarban, Chantra pedig kihasználta a helyzetet. Érdekes volt látni, hogy Vietti (tanulva a néhány körrel korábbi esetből...?) most fejét alaposan jobbra fordította mielőtt visszatért volna az ideális ívre.

A VR46 csapat pilótája egy körrel később már ismét az élen motorozott, és nem is változott már a leintésig. Két futamgyőzelem, három dobogós hely az első három futamon, igen jó szezonkezdet.

Ahogy megszokhattunk már a mezőny igencsak szétszakadt, a harmadik helyért azonban még kialakult egy jó kis csata Ogura Ai és Aron Canet között.

Ez a harc az utolsó körig kitartott. Canet a hátsó egyenes végén előzni tudott, de széles volt az 5-ös kanyarban, így Ogura visszavette a harmadik helyet. A spanyol két kanyarral később ismét próbálkozott, és akkor elöl is tudott maradni, de nem a kockás zászlóig.

A 13-as fordulóban ugyanis a japán fogást talált rajta, így a Team Asia két versenyzőt ünnepelhetett a dobogón.

A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!

Garcíát győzelemmel kárpótolta a sors a három éve történtekért

Az első sorból rajtoló Aspar-duó terve az volt, hogy gyorsan ellépjenek a többiektől, aztán valamikor később majd lemeccselik egymás közt a dolgot. Az elképzelés majdnem összejött, de a négy kör alatt összehozott közel egy másodperces előny ugyanannyi idő alatt el is olvadt.

A stratégia pedig visszafordíthatatlanul darabjaira hullott, amikor az élen motorozó Izan Guevara alatt megállt a motor a 3-as kanyar kijáratánál.

Néhány körrel korábban Xavi Artigas járt hasonlóan szintén az élmezőnyből kiesve.

A versenytáv felére egy 11 főből álló boly állt össze, pedig néhány körrel korábban úgy tűnt, egy ötös fogat előnyre tud szert tenni.

A futam egyik kulcsmomentuma során két dobogóesélyes, Jaume Masia és Andrea Migno is kiesett. Talán mondani sem kell, hogy az érintettek teljesen másképp élték meg a balesetet és mindenki a másikat látta hibásnak.

 

A cikk írásakor még nem tudni, hogy a sportfelügyelők versenybalesetnek minősítik-e majd az esetet, vagy a következő futamon Mignóra vár egy hosszú körös büntetés. Masia ugyan széles volt egy kicsit és onnan próbálta visszaterelni a motort, de Migno dőlésszöge sem a megfelelő kanyarbevételi technikai volt.

Masia az esés után egyből leWillSmith-elte Mignót (azaz lekevert neki egy pofont, ha valaki nem látta az Oscar díjátadón történteket), az olasz pedig a bokszutcába gyalogosan visszaérve megállt az Ajo csapat bokszánál, de Aki Ajo útját állta, ahogy néhány éve azt Uccio Salucci tette Marc Márquezzel.

Az Aspar-csapat talpon maradt legénye, Sergio García a 11-ik körben vette át a vezetést, és öt körrel a leintés előtt úgy tűnt elég levegőhöz tud jutni a végéig. De nyilván nem így történt. A 11-ik helyről rajtoló Dennis Foggia ugyanis a futam második felére megérkezett a meccsbe, az utolsó előtti körben pedig át is vette a vezetést.

A döntés tehát az utolsó körre maradt, ami nem Garcíának kezdődött jobban. Foggia jól zárta az ívet az első kanyarban előtte, ráadásul az olasz csapattársa, Suzuki Tatsuki is megelőzte őt. A két Leopard Hondást az élen látva nehéz volt elképzelni, hogy ezt a győzelmet még vissza lehet hozni. De García nem tört meg a nyomás alatt, sőt! A 9-es kanyarban visszaelőzte a japánt, majd az utolsó előtti fordulóban műszaki pontossággal tette be a motort Foggia mellé, aki nem tudta visszaverni a támadást.

García megnyerte az Argentin Nagydíjat és átvette a vezetést az összetettben. Ahogy ő fogalmazott a sors ezzel kárpótolt őt a három éve történtekért. A spanyol 2019-ben mutatkozott be a világbajnokságban, de a katari szezonnyitón még nem vehetett részt, mert nem töltötte be a minimum korhatárt. Első hétvégéje így a termas-i volt, de a warm upon hatalmasat bukott (két napot töltött kórházban), így a futamon nem tudott részt venni. Azaz ez volt az első versenye itt, hiszen az utóbbi két évben a Covid19 miatt nem rendeztek itt futamot.

A dobogó legalsó fokára Sasaki Ayumu állhatott fel végül, aki az utolsó előtti kanyarban megelőzte honfitársát, Suzukit. Sasaki hosszú körös büntetése után a 18-ik helyről küzdötte vissza magát.

Suzuki végül csak ötödik lett, a célra fordítóban ugyanis elhagyta a pályát, amiért egy hellyel hátrébb sorolták. Így épp a SIC58 csapatnál az ő helyébe lépő Riccardo Rossi került elé.

A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik