A hagyományokkal ellentétben az idei Argentin Nagydíjon nem rágtuk le a tíz körmünket, megkockáztatjuk, hogy az utolsó szállítmányt hozó repülőgép útjának nyomon követése nagyobb izgalmakat hozott, de a végeredményre és annak érzelmi töltetére nem lehet panaszunk.
Kőszívűnek kell lennie annak, aki nem könnyezte meg legalább egy kicsit Aleix Espargaró győzelmét, amit 200-ik királykategóriás versenyén sikerült megszereznie.
A rajt-cél győzelemtől Jorge Martin fosztotta meg őt, de nyilván ez senkit sem érdekel. Martin ismét rakéta-rajtot vett, ahogy Pol Espargaró is komolyan kilőtt a rajtrácsról, néhány kanyar erejéig még a bátyus dolgát is igyekezett megnehezíteni.
A Martin-Aleix Espargaró duó hamar összeállt az élen, és el is léptek a többeiktől. Az apriliás már az elején is gyorsabbnak tűnt, de akkor még nem akart támadni. Sok volt még vissza, vigyázni kellett a gumikra, ráadásul elmondása szerint végig szenvedett a tapadással, nem tudta a saját tempóját motorozni.
Az első körök helyezkedése után elég hamar megmerevedtek a frontvonalak. A hetedik körben Álex Rins megelőzte Pol Espargarót és átvette a harmadik helyet, néhány körrel később pedig már közel egy másodperc volt közöttük, ahogy Pol mögött is ennyivel haladt a másik suzukis, Joan Mir.
A hondás futama a kavicságyban ért véget a 15-ik körben, így az utolsó köröket már a tv-n keresztül követhette végig, megkönnyezve bátyja sikerét.
Aleix először a 18-ik körben szánta el magát a támadásra az 5-ös kanyarban, de hiába előzte meg Martint, lesodródott az ívről, így ismét visszaesett a második helyre.
Két körrel később megismételték ezt a jelenetet, majd a 21-ik körben ugyanis végre sikeres manővert vitt véghez.
Martin ugyan próbálta még megszorongatni őt (miközben a suzuki-duó egyre közelebb került mögöttük), de Aleix-t ma nem lehetett legyőzni.
Hosszú, nagyon hosszú és rögös utat járt be eddig a sikerig, de ma mindenkinek bebizonyította, hogy mennyire gyors és tehetséges. Nem véletlen, hogy az Apriliánál eddig minden csapattársának beletört a foga a vele való versenyzésbe.
És akkor arról se feledkezzünk meg, hogy mennyi munkája van abban, hogy a noaleiek végre elmondhatják magukról: futamgyőztesek a MotoGP-ben.
Hátrébb azért akadtak még csaták a mezőnyben. Az ötödiktől a tizenegyedik helyig több csoport is kialakult a 25 körös verseny során, hol leszakadtak egymásról a pilóták, hol ismét egymásra találtak. Maverick Vinales az utolsó két körben két pozíciót is veszített, miután elfogyott a gumija, így végül hetedik lett, ami hatalmas előrelépés az eddigiekhez képest.
Fabio Quartararo a futam elején a 13-ik helyre esett vissza, onnan a 8-ik pozícióig sikerült visszaverekednie magát.
A legjobb újoncként Marco Bezzecchi zárt, aki a rajt után a huszadik helyen találta magát. Egy top10-es eredmény önmagában is szép eredmény, de a mezőny legvégéről a 9-ik helyig feljönni, az nem kis teljesítmény.
A legjobb KTM-esként Brad Bindert intették le a hatodik helyen, Pol Espargaró bukása után pedig Nakagami Takaaki lett a legjobb hondás 12-ikként.
Aleix Espargaró ezzel a győzelemmel a bajnoki összetettben is átvette a vezetést, miután a korábbi éllovas, Enea Bastianini csak tizedik lett.
A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!
Elmaradt a rekorddöntés, de az esély még jó ideig él
A középső kategória legfiatalabb polemanje, Fermín Aldeguer a reggeli bemelegítő edzésen új pályacsúcsot futott, ráerősítve, hogy mekkora esélyese a mai futamnak, amit tökéletes rajttal nyitott meg.
Rögtön az első kanyarban egy potenciális ellenfele ki is szállt a versenyből. Az időmérőn második Augusto Fernandez honfitársával ellentétben nagyon gyengén indult, vissza is esett a sűrűjébe és Ogura Ai-jal ütközve elment alóla a motor eleje.
A szezonnyitót megnyerő, Mandalikán második Celestino Vietti egyre egyértelműbben az idei kiírás egyik, ha nem a legnagyobb esélyese. Bár ma csak a hatodik helyről rajtolhatott, ez nem igazán hátráltatta, az első körben már második volt miután Tony Arbolinót is megelőzte.
Aldeguer és Vietti gyorsan el is léptek a többiektől, a harmadik körben már több mint egy másodperc volt a duó előnye. Vietti nem akarta a véletlenre bízni a dolgot, a negyedik körben átvette a vezetést. Az újonc Aldeguer azonban nem jött zavarba, így amikor a hetedik körben az olasz lesodródott az ideális ívről a 13-as kanyarban, azonnal lecsapott a lehetőségre és betette a motort mellé. Vietti azonban (anélkül, hogy odanézett volna) visszahúzta Kalex-ét, összeütköztek, és Aldeguer hatalmasat bukott. A sportfelügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet. A fiatal spanyolnak kisebb zúzódásokon kívül szerencsére nem esett baja, a lelki fájdalom nagyobb benne, mint a fizikális.
Vietti tehát nem tudott úgy dominálni, mint Katarban, olyannyira nem, hogy később az előző futam győztesével, Somkiat Chantrával is meg kellett küzdenie.
Ez a harc a 11-ik körben indult el, amikor Vietti megint szélesen fordult a 13-as kanyarban, Chantra pedig kihasználta a helyzetet. Érdekes volt látni, hogy Vietti (tanulva a néhány körrel korábbi esetből...?) most fejét alaposan jobbra fordította mielőtt visszatért volna az ideális ívre.
A VR46 csapat pilótája egy körrel később már ismét az élen motorozott, és nem is változott már a leintésig. Két futamgyőzelem, három dobogós hely az első három futamon, igen jó szezonkezdet.
Ahogy megszokhattunk már a mezőny igencsak szétszakadt, a harmadik helyért azonban még kialakult egy jó kis csata Ogura Ai és Aron Canet között.
Ez a harc az utolsó körig kitartott. Canet a hátsó egyenes végén előzni tudott, de széles volt az 5-ös kanyarban, így Ogura visszavette a harmadik helyet. A spanyol két kanyarral később ismét próbálkozott, és akkor elöl is tudott maradni, de nem a kockás zászlóig.
A 13-as fordulóban ugyanis a japán fogást talált rajta, így a Team Asia két versenyzőt ünnepelhetett a dobogón.
A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!
Garcíát győzelemmel kárpótolta a sors a három éve történtekért
Az első sorból rajtoló Aspar-duó terve az volt, hogy gyorsan ellépjenek a többiektől, aztán valamikor később majd lemeccselik egymás közt a dolgot. Az elképzelés majdnem összejött, de a négy kör alatt összehozott közel egy másodperces előny ugyanannyi idő alatt el is olvadt.
A stratégia pedig visszafordíthatatlanul darabjaira hullott, amikor az élen motorozó Izan Guevara alatt megállt a motor a 3-as kanyar kijáratánál.
Néhány körrel korábban Xavi Artigas járt hasonlóan szintén az élmezőnyből kiesve.
A versenytáv felére egy 11 főből álló boly állt össze, pedig néhány körrel korábban úgy tűnt, egy ötös fogat előnyre tud szert tenni.
A futam egyik kulcsmomentuma során két dobogóesélyes, Jaume Masia és Andrea Migno is kiesett. Talán mondani sem kell, hogy az érintettek teljesen másképp élték meg a balesetet és mindenki a másikat látta hibásnak.
A cikk írásakor még nem tudni, hogy a sportfelügyelők versenybalesetnek minősítik-e majd az esetet, vagy a következő futamon Mignóra vár egy hosszú körös büntetés. Masia ugyan széles volt egy kicsit és onnan próbálta visszaterelni a motort, de Migno dőlésszöge sem a megfelelő kanyarbevételi technikai volt.
Masia az esés után egyből leWillSmith-elte Mignót (azaz lekevert neki egy pofont, ha valaki nem látta az Oscar díjátadón történteket), az olasz pedig a bokszutcába gyalogosan visszaérve megállt az Ajo csapat bokszánál, de Aki Ajo útját állta, ahogy néhány éve azt Uccio Salucci tette Marc Márquezzel.
Az Aspar-csapat talpon maradt legénye, Sergio García a 11-ik körben vette át a vezetést, és öt körrel a leintés előtt úgy tűnt elég levegőhöz tud jutni a végéig. De nyilván nem így történt. A 11-ik helyről rajtoló Dennis Foggia ugyanis a futam második felére megérkezett a meccsbe, az utolsó előtti körben pedig át is vette a vezetést.
A döntés tehát az utolsó körre maradt, ami nem Garcíának kezdődött jobban. Foggia jól zárta az ívet az első kanyarban előtte, ráadásul az olasz csapattársa, Suzuki Tatsuki is megelőzte őt. A két Leopard Hondást az élen látva nehéz volt elképzelni, hogy ezt a győzelmet még vissza lehet hozni. De García nem tört meg a nyomás alatt, sőt! A 9-es kanyarban visszaelőzte a japánt, majd az utolsó előtti fordulóban műszaki pontossággal tette be a motort Foggia mellé, aki nem tudta visszaverni a támadást.
García megnyerte az Argentin Nagydíjat és átvette a vezetést az összetettben. Ahogy ő fogalmazott a sors ezzel kárpótolt őt a három éve történtekért. A spanyol 2019-ben mutatkozott be a világbajnokságban, de a katari szezonnyitón még nem vehetett részt, mert nem töltötte be a minimum korhatárt. Első hétvégéje így a termas-i volt, de a warm upon hatalmasat bukott (két napot töltött kórházban), így a futamon nem tudott részt venni. Azaz ez volt az első versenye itt, hiszen az utóbbi két évben a Covid19 miatt nem rendeztek itt futamot.
A dobogó legalsó fokára Sasaki Ayumu állhatott fel végül, aki az utolsó előtti kanyarban megelőzte honfitársát, Suzukit. Sasaki hosszú körös büntetése után a 18-ik helyről küzdötte vissza magát.
Suzuki végül csak ötödik lett, a célra fordítóban ugyanis elhagyta a pályát, amiért egy hellyel hátrébb sorolták. Így épp a SIC58 csapatnál az ő helyébe lépő Riccardo Rossi került elé.
A teljes végeredményt ITT tekintheti meg!