Bár reggel nagyon koszos volt a pálya, egyesek szerint legalább annyira, mint Mandalikán a téli teszt során, délutánra javultak a körülmények. Olyannyira, hogy a Moto3-asok időmérőjén már új pályacsúcs is született.
Az első meglepetés már ebben a kategóriában megszületett, mégpedig az, hogy Dennis Foggia csak a 11. rajthelyet szerezte meg, azok után, hogy a szabadedzéseket az első és a harmadik helyen zárta.
Az első sorban két Aspar-pilótát is találunk majd, Sergio García a pole-ból, Izan Guevara a harmadik helyről kezdheti majd meg a futamot. Kettejük közé Szaszaki Ajumu ékelődött be, neki azonban egy hosszú körös büntetést is teljesítenie kell majd. A büntetést még Mandalikáról hozta magával, ahol Andrea Mignót ütötte ki felelőtlen motorozásával.
A Moto2-eseknél új rekord született, igaz nem kör-, hanem korrekord. A Moto2-es Európa-bajnok, első teljes világbajnoki szezonját teljesítő Fermín Aldeguer mindenkit sokkolt szombaton a szó pozitív értelmében, ugyanis a két szabadedzés után az időmérő fő szakaszát is megnyerte. Mindezt úgy, hogy életében először jár ezen a pályán. Tette ezt 16 évesen és 362 naposan, amivel a középső géposztály valaha volt legfiatalabb rajtelsőjévé avanzsált, több mint egy évvel lekörözve az eddigi rekordert. Nem mást, mint Jorge Lorenzót, aki 2005-ben 18 évesen és 32 naposan nyerte meg az Olasz Nagydíj kvalifikációját. Nem kérdés, Luca Boscoscuro csapattulajdonosnak igazi kincs van a kezében.
Aldeguer mellé Augusto Fernandez és Tony Arbolino állhat majd fel a rajtrácsra. A top10-be még egy újonc befért, a VR46 Master Camp csapat színeiben versenyző Manuel Gonzales. A negatív meglepetés Pedro Acosta 17-ik helye, aki később úgy nyilatkozott, hogy ez az eredmény annak köszönhető, hogy a csapat meg akarta változtatni motorozási stílusát.
A királykategóriában rögtön az első szabadedzés után leesett az állunk, ki fogadott volna arra ugyanis, hogy a péntek éjjel 11-kor Argentínába megérkező Nakagami Takaaki megnyeri az FP1-et? Vagy, hogy mosolyogni látjuk Maverick Vinalest?
Márpedig a spanyolnak, illetve a teljes Aprilia csapatnak volt oka a mosolyra. Szárnyaltak a szabadedzéseken, majd Aleix Espargaró révén a rajtelsőséget is elhozták.
Az első szabadedzésen még „csak” a top10-be fértek meg mindketten, de mindezt közepes hátsó gumin. Az FP2-n persze ők is feltették a puha keveréket, és 1–2-ben végeztek Espargaró, Vinales sorrendben.
Fabio Quartararo szintén meglepetésre rossz tapadási körülmények mellett is gyors tudott lenni az első edzésen, pedig mint tudjuk, ez egyáltalán nem fekszik a Yamaháknak.
A Q1-ben igen komoly mezőny állt össze. Az FP1 leggyorsabbja, Nakagami, az előző futamot megnyerő Miguel Oliveira, a vb-t vezető Enea Bastinianini, a szezon előtt legnagyobb esélyesnek kikiáltott Pecco Bagnaia és a bukásáig egészen gyors Pol Espargaró sem fért be a legjobb tíz közé a két szabadedzés alapján. Ezt a kört végül a hondások nyerték meg, Pol és Taka jutottak be a Q2-be.
Aleix Espargaró az Aprilia első pole-ját szerezte meg a MotoGP-érában kétszázadik királykategóriás hétvégéjén. A noaleiek legutóbb 2000-ben élhettek át ilyet Jeremy McWilliams révén.
Ami a 2002 óta íródó MotoGP-s időszakot illeti, Aleix még egy rekordot felállított, ő az első versenyző ugyanis, akinek három különböző motorral is sikerült rajtelsőséget szereznie (2014 Assen – Forward Yamaha, 2015 Catalunya – Suzuki, 2022 Termas – Aprilia).
De a teljes királykategóriás történelemben is csak három versenyzőnek sikerült ez korábban, Randy Mamolának, Eddie Lawsonnak és John Kocinskinek.
A SPORTFELÜGYELŐK ISMÉT A KÖZÉPPONTBAN. HOL ITT A LOGIKA?
Csapatszinten a legnagyobb negatív meglepetést megint csak a gyári ducatisok szállították. Pecco Bagnaia egyáltalán nem találja a ritmust és az összhangot motorjával. A pálya huplis részein gyakorlatilag csak utas volt Ducatiján, és az új gumik jelentette előnyt sem tudta időre váltani a nap során. Frusztrációját pedig a pályán és a bokszban is végigkövethettük.
Előbbiből az FP2 végén adódott egy igen veszélyesnek tűnő jelenet. Lassan már a MotoGP-ben is hozzászokunk, hogy egymásra várnak a versenyzők a szélárnyék és a referencia reményében, most sem történt másképp. Vagy fél tucat pilóta turistáskodott egy gyorsabb pilótára várva, amit Pecco nagyon rossz néven vett, és heves reklamálásba kezdett.
embed_kod= |nso_uj_cikk_embed nso_uj_cikk_embed mceBlockPasteEnd |
Ami a videón már nem látszik, hogy ezek után tempósan megindult, mintha gyors kört kezdene, majd a célra fordító kijáratánál, ugyan az ideális ívről lehúzódva, de szinte állóra fékezte motorját. Ha bárki más úgy döntött volna, hogy szintén el akarja engedni a többieket, ám nyilván a versenytempóból minimálisan visszavéve csak, az hatalmas ütközésbe torkollhatott volna.
„Emberek vagyunk, hibázunk – mondta Bagnaia szombat este. – Abban a pillanatban, amikor beléptem a sportfelügyelők szobájába, azonnal elnézést kértem azért, amit csináltam, és ők megértették, hogy milyen helyzetben voltam. Annyi mondtak, hogy próbáljak meg óvatosabb és okosabb lenni ilyen helyzetekben. Mert túlságosan is ideges voltam, amikor azt láttam, hogy azok, akik a Moto3-as versenyzők miatt reklamálnak mindig, pont ugyanazt csinálják. Szóval ideges voltam, az én hibám volt” – magyarázta a történteket a Q2-be sem jutó olasz.
Miközben Pecco megúszta egy ejnye-bejnyével, addig csapattársa, Jack Miller három rajthelyes büntetést kapott az alábbi esetért Fabio Quartararóval.
embed_kod= |nso_uj_cikk_embed nso_uj_cikk_embed mceBlockPasteEnd |
Miller teljesen értetlenül állt a büntetés előtt. „Nem tudom, mit akarnak még tőlem. Motort és bőrruhát cseréltem, épp próbáltam kényelembe helyezni magam mindkettővel. Nem értem. De mindegy is, nem mintha szándékosan akartam volna az útjába kerülni” – utalt néhány perccel korábbi esésére Jack, ami a motor- és bőrruhacserére kényszerítette.
embed_kod= |nso_uj_cikk_embed nso_uj_cikk_embed mceBlockPasteEnd |
Ami igazán érdekes, hogy – bár talán a nyilvános szájkarate elkerülésére – Fabio sem látta veszélyesnek a történteket. Persze nem volt elragadtatva, hogy az a köre elveszett, de inkább zavarónak tartotta Miller motorozását. „Voltaképp nem az ideális íven volt, de amikor egy ilyen típusú kanyarban, ahova negyedik fokozatban érkezel és valakit magad előtt találsz, ugyan nem a pálya közepén, de a versenyvonalon, az zavaró. Szerintem nem fair így versenyezni.”
Miller a bukása után már nem tudott javítani, így csak a 11. időt futotta meg, a büntetés után pedig a 14. helyről rajtolhat majd. Mókás, hogy a büntetést elkerülő Bagnaia ezzel még nyert is egy pozíciót.
A legjobb Ducatisként ismét Jorge Martin zárt, aki Luca Marini révén márkatársat is kapott maga mellé az első sorba. Pol Espargaró nagyot hajrázva a negyedik helyet szerezte meg, mellőle Vinales és Quartararo rajtol majd.
A harmadik sorban a két suzukis mellett (Álex Rins és Joan Mir sorrendben) Johann Zarcót találjuk, mögöttük pedig a Nakagami-Brad Binder-Enea Bastianini triót.
Bindernek szintén eseménydús napja volt, az FP2-n elfüstölt alatta a motor.
embed_kod= |nso_uj_cikk_embed nso_uj_cikk_embed mceBlockPasteEnd |
A MotoGP-időmérő végeredménye itt tekinthető meg!