MotoGP: a veszélyes időmérő után ki teszi fel a koronát az olasz ünnepre?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.05.29. 10:54
null
Fabio Di Giannantonio első MotoGP-s pole-ját ünnepelhette hazai pályán egy nehéz időmérőt követően (Fotó: Kovács Nikolett)
Címkék
Fiatalság, bolondság. Vagy merészség. Nehéz lenne megmondani, hogy melyik dominált az Olasz Nagydíj időmérőjén a MotoGP-ben, amit első pole-ját megszerezve Fabio Di Giannantonio nyert meg a többség szerint veszélyes körülménye között.

Végtelen olasz ünnepfolyam eddig a mugellói hétvége. Csütörtökön és pénteken is az Aprilia volt a középpontban, kezdve 2023–2024-es pilótafelállásuk bejelentésével, amit másnap a szatellitcsapat érkezésének híre fejelt meg. Szintén pénteken hivatalosan legendává avatták Max Biaggit, aki 34. pilótaként lett tagja a Hírességek Csarnokának. A négyszeres 250 kcm-es világbajnok mellett természetesen a legendás fekete Apriliája volt kiállítva a ceremónia során, amivel a mai MotoGP-futam előtt egy tiszteletkört is megtesz majd. Ennek próbáját szombat kora este láthattuk szakadó esőben, de ez sem gátolta meg számos csapat szerelőjét, hogy a bokszutca falán állva biztassák Biaggit, na meg, hogy ismét közelről járja át testüket a kétütemű hangja és ereje.

Szombaton Valentino Rossi köre következett, igaz nem a pályán, csupán az ünneplések terén. 46-os rajtszámának visszavonultatása volt a hétvége eddigi egyetlen olyan pillanata, amikor a korábban megszokott mugellói hangulat valamennyire megjelent. A célegyenesnél található lelátó ismét sárgába borult, szomorú ugyanakkor, hogy a pálya többi része szinte teljesen üres volt az edzésnapokon. Az „Al Mugello non si dorme”, azaz Mugellóban nincs alvás mondásnak idén az ellenkezője igaz. Akkora a csend a pálya körül, hogy mindenki nagyon jól alszik, a szervezőket kivéve... Az ok nemcsak Rossi visszavonulása, de a rendkívül magas jegyárak is.

És akkor nézzük, hogy mi történt a pályán az időmérő napján!

Az FP3 legnagyobb vesztese Jack Miller volt, aki az egész napját lehúzhatta a vécén (ezek nagyjából az ő szavai). A kálvária egy motorhibával kezdődött, ami az egész tervet felborította, mert azon voltak a gumik, amelyet használni szeretettek volna. Így az előző napon egyszer már felmelegített abroncsokhoz kellett nyúlniuk, ami továbbra is gyenge pont a Michelinnél.

Az ausztrál nem is jutott be a Q2-be, amit komoly dühkitöréssel fogadott a bokszba visszaérve. A Q1-ben sem volt szerencséje, gyakorlatilag kikaparta a gesztenyét a mögötte motorozó Marc Márqueznek és Fabio Di Giannantoniónak.

Az FP4 alatt ugyanis megérkezett a napok óta „ígért” eső, pedig nem sokon múlott, hogy elkerülje a pályát. A dörgés és a villámlás folyamatos volt a közelben, a csapadék mennyisége azonban csalóka volt, hol jobban, hol kevésbé csöpögött.

Így az időmérő egy valóságos hazárdjáték volt. „Nagyon veszélyesek voltak a körülmények délután. Szerintem nem igazán volt jó döntés, amit csináltunk. Nem normális pályára menni úgy, hogy nem tudod, esik-e az eső, főleg a leggyorsabb pályán. Nem tudod, hogy mire számíts a slick gumikon” – mondta szombat este Fabio Quartararo, aki a hatodik helyet halászta ki a zavarosból végül.

Jorge Martin is osztotta a francia véleményét. „Nagyon-nagyon veszélyes volt. Úgy értem, vicces, hogy állandóan a biztonságról beszélünk, aztán slick gumival megyünk ki, amikor esik az eső. De abban biztos vagyok, hogy ha valami történne, akkor mindenki sírna és a fejét fogná. Persze, néhányan nem fognák vissza magukat, mert ott a lehetőség, amiért megéri egy kicsit többet kockáztatni.”

Aleix Espargaró szintén egyetértett abban, hogy piros zászlós helyzettel álltunk szemben.

Nem túl meglepő módon az első sort elhozó Di Giannantonio, Bezzechi, Marini trió nem látta ilyen drámainak a helyzetet. „Mégis csak a világ legjobb versenyzői vagyunk, akkor ezt is meg kell tudnunk oldani” – mondta Marini.

Érdekes volt hallani, hogy mennyire másként élik meg ugyanazt az egyébként tényleg nem veszélytelen helyzetet az egyes pilóták.

Az első körök érdekesek lesznek, az biztos, a legjobb versenytempójú pilóták, mint Pecco Bagnaia, Fabio Quartararo, Aleix Espargaró és Enea Bastianini csak a második és harmadik sorból rajtolhatnak majd.

Mindenki azt mondja a csapatomban, hogy legyek nyugodt az első 8 körön, amit persze megértek, de nem értek egyet vele” – mondta hatalmas nevetés kíséretében Aleix. – Az első két körön mindenki elveszettebb lesz egy kicsit a teli tankkal, amit ki lehet használni és előzni lehet. Nem lesz egyszerű, mert a fiatalok elöl mindent beleadnak majd az első öt körben. Ma is bátrak és gyorsak voltak, gratulálok nekik, de a versenytempójuk nincs meg, legalábbis az első tíz kört követően. De az első tíz kör számukra a világot fogja jelenteni.”

Sok szó esett arról mostanában, hogy mennyire nehéz előzni a MotoGP-ben, és ezt most sem hagyhatjuk figyelmen kívül, főként, hogy egy igazi Ducati-armadával kell a többieknek megküzdeni. Talán segíthet majd a show-n, hogy a mugellói pálya folyatós jellege, az egymást követő, egymásba fűződő kanyarok azért adnak lehetőséget a pozíciószerzésre, anélkül, hogy bele kéne állni a ki tud még annál is rövidebbet fékezni harcba.

A gond az, hogy ha Pecco meg tudja előzni őket, akkor nem hiszem, hogy visszaelőzik majd őt. Ha én megelőzöm őket, akkor 100%, hogy megpróbálnak majd visszatámadni. Szóval agresszívnak kell lennem” – tette hozzá Aleix Espargaró, aki nagyon szeretne győzni ma Mugellóban.

Ezzel persze megölné az olasz bulit, még akkor is, ha olasz motoron ül, hiszen a többség valószínűleg hazai pilótát szeretne a dobogó tetején látni, főleg hazai motoron.

A szombati nap legijesztőbb esése címet ezúttal is Marc Márquez vitte el, aki a Q2 elején, a bokszot éppen csak elhagyva hatalmas high side-ot dobott a kettes kanyarban.

Mögötte voltam, amikor esett. Nem csinált semmi különöset, de persze azért vagyunk itt, hogy a legjobb eredményt hozzuk össze” – mondta Quartararo, amikor az időmérő körülményeiről beszélt.

De nem emiatt beszélt mindenki Márquezről szombat este. A nap minden történését beárnyékolta a bejelentés, hogy negyedszerre is meg kell műteni a felkarját: így már a jövő heti Katalán Nagydíjon sem áll rajthoz.

Marcot lehet szeretni, nem szeretni, drukkolni neki vagy éppen nem, de egyet nem lehet: nem tisztelni őt.

Tökéletesen mutatta ezt tegnap is, hogy szinte a teljes mezőny üzent neki a social média felületeken és persze személyesen is támogatásukról biztosították. Mert ők is tudják, hogy ez a sport jelenleg nem ugyanaz Marc Márquezzel és ellene, mint nélküle.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik