A péntek, az csak péntek – mondogatjuk hétről hétre, ez pedig fokozottan igaz egy több mint egy hónapos kihagyást követően. A silverstone-i pályán visszarázódni ráadásul nem a legegyszerűbb feladat, hiszen egy gyors, technikás, már-már nehéz pályáról van szó. De nyilván a világ legjobb motorversenyzőiről beszélünk, akiknek egy edzés elég, hogy ismét felvegyék a ritmust.
„Nehéz volt az első nap, az FP1 első köreiben egy kicsit elveszett voltam, nem is az erő kezelését illetően, hanem fékezéskor. A 8-as kanyarban fékeztem, aztán el kellett engednem a kart. Nem emlékeztem, hogy mennyire kell fékezni ezeken a motorokon. És Assen után a vállsérülésem miatt nem tudtam motorozni, szóval furcsa volt” – mondta az első nap leggyorsabbja, Fabio Quartararo.
Vállsérüléséről eddig nem hallhattunk a nyár folyamán (nyilván magától egy pilóta sem teregeti ki a gyenge pontjait a kanapén ülve), de így már érthető, hogy miért láttunk tőle csakis a nyaralásról és a különböző fancy rendezvényeken való megjelenésről posztokat. Bár az is igaz, hogy Fabio nem tartozik azon pilóták közé, akik a versenyeken kívül nagyon motorra ülnek, pláne nem gyorsasági motorra.
Bár a francia száján kiszaladt a vállsérülés, utána nem győzte hangsúlyozni, hogy ez mára már semmilyen gondot nem okoz neki. Nos, ezt majd meglátjuk az év végi visszatekintés során. Így viszont már értelmet nyer az FP2 alatt vállkörzés tőle a motoron.
Quartararo mögött Joan Mir végzett másfél tizeddel, majd Maverick Vinales, Johann Zarco és Aleix Espargaró végzett az első ötben. Miguel Oliveira hatodik helye kisebb meglepetés az idén látott folyamatos szenvedés után, Álex Rins tempója viszont bőven jobb, mint az a hetedik hely, ahol pénteken zárt.
Francesco Bagnaia a 11-ik helyről várja a folytatást, de nem aggódik különösebben. A gyengébb kezdés oka, hogy a reggeli esése során (ami teljesen a saját hibája volt, ráment a fehér felfestésre, mert úgy emlékezett, hogy ezen a pályán ez nem okoz gondot...okozott) megsérült az első gumija, így azt már nem tudta használni a nap folyamán, a többi puha elsővel pedig tartalékolni akartak.
Vinales jó teljesítménye mellett viszont álljunk meg egy gondolat erejéig! Egyre inkább úgy tűnik, hogy Maverick kezdi elkapni a fonalat, hogy miként kell egy V4-es motorral (ezzel a V4-essel) motorozni. Asseni dobogós helye plusz löketet adott neki, ez a pálya pedig mindig is a kedvencei közé tartozott. Emlékezzünk csak vissza, hogy 2016-ban itt szerezte meg a Suzuki első győzelmét a visszatérésüket követően.
Egy gyors Vinales pedig hatalmas segítséget jelent a vb-címért küzdő Aleix Espargarónak. Ennek morzsáit már pénteken is láthattuk, amikor többször motoroztak együtt Vinales felvezetésével.
„Köszönetet kell mondanom neki, mert nagyon alázatos és eltökélt, hogy segítsen. Nincs azzal gondja, hogy előttem menjen, meghúzzon vagy éppen a telemetria adataimat elemezze. Olyan, mintha a testvérem lenne! Vagy mintha az Aprilia vezetésének a tagja lenne. Ő is azt akarja, hogy megnyerjük ezt a címet és ez fantasztikus. Vasárnap persze mindenki a saját versenyét kell, hogy fussa, és még túl korai csapatsorrendről beszélni, de már az is nagy segítség nekem, hogy pénteken és szombaton együtt tudunk dolgozni” – mondta Aleix.
Hogy miért fontos mindez? Mert Fabio Quartararónak nincs szárnysegédje. Rajta kívül egyik yamahás sem tudja kihozni a motorból a maximumot. És bár Fabiónak nincs szüksége előfutárra az edzéseken – látjuk, hogy magától is gyors –, de eljöhet az a pillanat, amikor a versenyeken hátrányba kerülhet amiatt, hogy kettő az egy ellen kell helyt állnia.
Kinek mi a hosszú...
A péntek vezető témája továbbra is Fabio Quartararo esete és úgy általában a hosszú körös büntetés volt. Mint ismert, a franciára vár egy ilyen nehezítés a futam elején, amire persze lelkesen készül már most. Ahányszor elrontott egy kört, vagy sárga zászlóval találkozott, annyiszor próbálta ki az extra vonalvezetést a 14-es kanyarban. És bár nagyon próbált titokzatoskodni és nem elárulni az újságíróknak, hogy mennyit veszített alkalmanként, elég megnézni a szektoridőket, rögtön látjuk, hogy nagyjából másfél másodpercről beszélünk.Ami relatív, hogy sok vagy kevés. A rajtot követően, amikor még egyben van a teljes mezőny nyilván több pozíciót veszít majd vele, mintha a futam későbbi részében kéne teljesítenie. De az elmúlt futamokon (is) láthattuk, hogy egy ilyen hosszú kör után is simán az első háromban lehet zárni, vagy harcban lehet maradni a dobogóért. Még úgy is, ha ehhez 3-4 másodperces hátrány ledolgozása szükséges. Ezen a pályán viszont ennél jóval kevesebbről van szó.
„Ez egy vicc! – kezdte Aleix Espargaró, akire továbbra is számíthatunk, ha a szabályok vagy azok alkalmazásának hiányosságairól van szó. – Tudom, most úgy tűnik, hogy azért mondom ezt, mert a riválisomnak kell teljesítenie a büntetést, de nem azért mondom. Viszont ez egy vicc. Ma tesztelte és nyolc tizedet veszített. Profibbnak kell lennünk ezzel kapcsolatosan. Ez eleve egy szelíd büntetés, a show-ról szól. És ez jól is van így, de ha három másodperc, akkor mindenhol annyinak kell lennie. 2,5 másodperc, rendben. De nyolc tized?! Nevetséges. Nem örülök a helyzetnek, amiben vagyok, mert nem Fabio ellen akarok beszélni. De tiszta, átlátható és következetes szabályokra van szükségünk.”
Aleix a nyolc tizeddel nyilván erősen túlzott (tőle szintén megszokott módon), de véleményét a mezőny nagy része osztja. „Ezen a pályán még időt is nyersz vele” – humorizált Joan Mir.
„Amúgy sem érdemelte meg ezt a büntetést, szóval ez így most fair, hogy nem veszít sok időt vele” – mondta Bagnaia.
Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy egy szűk vagy nagy ívű, egy gyors vagy egy lassú kanyarban jelölik-e ki a hossz kör nyomvonalát. Silverstone-ban sikerült egy nagyon baráti helyet kijelölni, amiben tényleg nincs nagy logika például Barcelonához vagy Assenhez viszonyítva.
„Továbbra is azt gondolom, hogy nem érdemeltem meg ezt a büntetést, de ha ez segít, hogy a jövőben a felügyelők megtalálják az egyensúlyt, akkor nem bánom” – tette hozzá Quartararo, aki valószínűleg másképp gondolná, ha tényleg kétszer ennyit veszítene. Főleg, annak ismeretében, hogy a Yamahával mennyire nehéz előzni és mekkora gondot tud okozni az első gumi túlmelegedése mások szélárnyékában motorozva.
Hello Pokémon!
A nyári szünetben nyilván nem állt meg az élet, főleg a gyárakban és a mérnököknek. Ennek eredményeképp több újítást is láthattunk Silverstone-ban.
A KTM-ek először vetették be éles körülmények között a jerezi teszten már kipróbált hosszú kipufogót, pontosabban annak egy továbbfejlesztett változatát, amelynek elsődleges célja, hogy tempót nyerjenek és hogy csökkentsék a vibrációt. Oliveira szerint pedig ez tökéletesen működik. Jerez után csupán annyit kértek, hogy legyen hangosabb a kipufogó, mert nem hallják a saját motorjuk hangját, ha mások is vannak körülöttük.
A didzseridúra emlékeztető kipufogó a Ducatinál jelent meg először még a 2021 végén. Innen az ausztrál fúvós hangszerre való utalás, ami nyilván Jack Millertől ered.
Az olaszok viszont egészen más problémát próbáltak megoldani vele. Ők lágyabbá, kezesebbé akarták tenni a motort a kigyorsításon, egészen pontosan az első gázérintéskor. De az új blokkal már nem volt rá szükségük.
A Hondánál Nakagami Takaaki tesztelt egy új vázat, ami annyira bejött a japánnak, hogy a hétvége további részében mindkét motorján azt használják majd. Ezúttal elmaradt a „vannak előnyei és hátrányai” sablon duma, szerinte határozottan segíti a hátsó tapadást, ami a legnagyobb problémát jelenti a HRC-seknek.
Pol Espargaró az újabb szárnyat használva szintén javulásról számolt be ezen a területen, nem beszélve a 3,5 km/óráról, amit ezen a pályán végsebességben nyernek vele.
Persze a Ducatinál sem aludták át a nyarat Gigi Dall'Ignáék, akik szintén az aerodinamikában keresnek megoldásokat. Ennek látványos részeként Enea Bastianini és Jorge Martin ülésén jelentek meg szárnyacskák az FP2-n.
„Tegnap mutatta meg Gigi először, és már akkor is tetszett – mondta Bastianini. – Ma láttam róla egy fotót, olyan, mint egy Pokémon. Egyelőre jók a tapasztalataim vele, de nyilván holnap újra kipróbáljuk majd, az időmérőn segíthet. Főként a féktávon segít, stabilabb vele a motor.”
„Nem is annyira a szárny a lényeg, az első időm is más” – mesélte Martin a saját tapasztalatait.
„Nyilván az a nagy és látványos dolog, amit hátul láttatok, de arról egyelőre nem tudok sokat mondani. Az új idommal viszont az a cél, hogy visszanyerjünk valamennyit a sebességből, amit elveszítettünk az idei keskenyebb és agilisabb verzióval.”
A Pokémon-szárnyak ma Bagnaia motorján is feltűnhetnek, aki esése miatt pénteken nem tudta kipróbálni azt.