Salakmotor: lengyel csőd, skandináv öröm a nagyhalászi Eb-n

Vágólapra másolva!
2022.09.17. 18:31
null
A dobogósok (balról): Pollestad, Knudsen és Henriksson
Címkék
A dán Jesper Knudsen nyerte meg az U19-es Eb-döntőt a Nagyhalász Speedway Ringen.

A víz nedves, az ég kék, Nagyhalászon salakmotoros világversenyt rendeztek szombaton délután. Már-már természetes, hogy a Nyírségben nívós viadalt láthatnak a szurkolók, idén immár negyedik alkalommal gyűltek össze rangos versenyen a vaspapucsosok: a Grand Prix-kvalifikáció, az Európa-bajnoki selejtező és páros kontinensbajnoki elődöntőt követően U19-es Eb-döntőnek adott otthont a Nagyhalász Speedway Ring. Az elmúlt években már több mint tíz világeseményt szerveztek az Albók-tó partján, ám ez a verseny mégis mérföldkőnek számított a klub és a stadion életében, ugyanis ez volt az első finálé a létesítményben.

A 19 éven aluliak döntőjében hét ország – Dánia, Lengyelország, Svédország, Norvégia, Szlovénia, Németország és Magyarország – 16 salakszórója kapott besorolást. A legjobbak csatáját három elődöntő előzte meg, a svédországi Vetlandából, a szlovákiai Zsarnovicából és a csehországi Plzenből a legjobb öt-öt vaspapucsos jutott a Nyírségbe, illetve hazánk a rendező jogán kapott egy szabadkártyás helyet, ezzel a lehetőséggel Füzesi Richárd próbált meg élni.

A salakmotoros junior Európa-bajnokság története 1998-tól datálódik, az első ciklusban a 21 éven aluliak, míg a jelenleg is érvényben lévő korhatár, azaz az U19-es besorolás 2013 óta van érvényben. Érdemes végignézni a korábbi győztesek listáján, hiszen olyan nevek is találhatók rajta, akik azóta már a felnőttek mezőnyében világklasszissá avanzsáltak: Bartosz Zmarzlik, Mikkel Michelsen, Matej Zagar, Robert Lambert és Anders Thomsen is állhatott már a dobogó legfelső fokán a megmérettetésen. Az eddigi 24 bajnokavatás során 10 alkalommal lengyel versenyző lett a kontinens legjobbja, viszont az utóbbi években nem jött ki a lépés a polákoknak. Tomasz Gollob hazájában nehezen emésztették meg, hogy tavalyelőtt a dán Marcus Birkemose, míg az elmúlt esztendőben a lett Francis Gusts diadalmaskodott a fináléban a reprezentásaik előtt. Most minden előjel amellett szólt, hogy a fehér-piros nemzeti színeket viselő vaspapucsosok közül kerül ki a győztes, hiszen nemcsak a minőséget, hanem a mennyiséget is ők jelentették a nagyhalászi kontinensfináléban. A 16 fős mezőnyben 7 (!) lengyel salakszóró kapott bizonyítási lehetőséget, akik egytől egyig a világ legjobb bajnokságaiban, a lengyel ekstraligában és 1. ligában edződnek hétről hétre. A Jakub Krawczyk, Damian Ratajczak, Kacper Grzelak, Wiktor Przyjemski, Franciszek Karczewski, Oskar Paluch, Antoni Mencel alkotta armadának a legnagyobb fejfájást a címvédő Gusts okozhatta volna, ám a lett pilóta sajnálatos módon idő előtt kiszállt a versengésből. Az SGP2-ben, azaz a 21 éven aluliak világbajnokságának döntőjében is állandó tagsággal rendelkező motoros a hétközi dán ligaversenyen bukott, aminek következtében súlyos lábsérüléssel szállították kórházba. A legfrissebb információk szerint Gustsnak nemcsak a nagyhalászi viadalt kell kihagynia, hanem az idény teljes hátralévő részét.

Az időjárás nem volt kegyes a verseny résztvevőihez. A délelőtti edzést – a remekül előkészített pályán - még megúszták a versenyzők, ám a viadal előtt kinyitották az égi csapokat, s a 15 órás kezdésre pocsolyák tarkították az ovált, ezért a start végül negyven percet csúszott. Az időként szemerkélő eső ellenére becsülettel húzták a gázt a fiatalok, igaz, páran közelebbről is megismerkedtek a pálya talajával, de szerencsére súlyos sérülés nem történt.

Viszont nem akármilyen meglepetésnek lehettek szemtanúi a nézők, hiszen a toronymagas favorit lengyelek nem bírtak a felázott ovállal és a skandináv riválisokkal. A derbi előrehaladtával egyre jobban elkezdett esni az eső, ezért a verseny zsűrije a 16. futam után véget vetett a küzdelemnek. Ennek következtében a 15. futam döntött az első hely sorsáról, mivel a két 8 pontos listavezető, a dán Jesper Knudsen és a norvég Mathias Pollestad mérte össze erejét. A dán motoros a start után az élre állt és magabiztosan vezetett, amikor a harmadik körben az egyik gödör „megdobta”, elveszítette az uralmát, s majdnem a légpalánkban kötött ki. Ám Knudsen óriásit mentett, a gázelvételt és a korrigálást követően vissza tudott állni az élre, s ezután megnyerte a futamot, s elhódította az Európa-bajnoki címet. A második helyet Pollestad szerezte meg, míg a dobogó harmadik fokáról összevetés döntött három nyolcpontos pilóta között, amiben a svéd Casper Henriksson bizonyult jobbnak Franciszek Karczewski és Jakub Krawczik ellenében. Így az a blama érte a lengyeleket, hogy hét versenyzőjükből nemhogy Európa-bajnok nem lett senki, de még a dobogóra sem állhattak fel.

A magyar színeket képviselő Füzesi sajnos nem érte el azt a szintet, amivel partiban lehetett volna a kontinens legjobb 19 éven aluli salakosaival, a négy starthoz állása során nem szerzett pontot, s így a 16. helyen zárt. Boros Norbert

Végeredmény: 1. Jesper Knudsen (Dánia) 11 pont, 2. Mathias Pollestad (Norvégia) 10, 3. Casper Henriksson (Svédország) 8, 4. Franciszek Karczewski (Lengyelország) 8, 5. Jakub Krawczyk (Lengyelország) 8, 6. Damian Ratajczak (Lengyelország) 7, ... 16. Füzesi Richárd (Magyarország)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik