A lista érdekességét az adta, hogy nem volt nevén nevezve az orosz jelenlét, hanem a táblázat alján két rubrika, nevezetesen az ország zászlaja és a szövetség rövidítése üresen maradt, viszont három salakszórót jelöltek három helyszínre, köztük a debreceni selejtezőre is.
A jól értesültek szerint a „semleges”, zászló és szövetség nélküli pozíció az orosz versenyzőknek lett fenntartva. S vélhetően azért, hogy a szövetség úgy járhasson el az említett ország motorosaival, ahogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a 2018-as pjongcsangi téli és a 2020-as tokiói nyári ötkarikás játékokon: az oroszok nem használhatták saját nemzeti zászlajukat és a himnuszukat sem, mindössze semlegesként, az ötkarikás zászló alatt engedélyezte az indulásukat, „Olimpiai Sportolók Oroszországból” megjelöléssel.
Nos, ez a tézis egészen az olaszországi Riminiben megrendezett FIM-kongresszusig tartott, ahol a szervezet legfelső vezetése, az igazgatótanács a következő döntést hozta: „Az igazgatótanács újból kifejezi együttérzését és szolidaritását mindazokkal, akik az ukrajnai orosz invázió következtében szenvednek. A testület a helyzet alapos mérlegelését követően ismét megerősítette a 2022. március 5-i rendkívüli ülésén hozott döntéseket.”
A határozat azt eredményezi, hogy az idei évet követően jövőre sem láthatunk orosz versenyzőket az Európa-bajnoki viadalokon, illetve a világbajnoki kvalifikációkon, s ha a 2022-es idényt nézzük, akkor egyetlen ligaversenyen sem, kivéve az orosz bajnokikat. A speedway-társadalom berkein belül nagy visszhangot váltott ki, hogy az oroszok nemcsak a világversenyeken nem indulhattak idén, hanem egyetlen ország csapatbajnokságában sem, így Lengyelországban, Svédországban, Nagy-Britanniában és Dániában sem. A szurkolók egy része nem értette, ha más sportágakban – például labdarúgásban, kézilabdában, kosárlabdában, jégkorongban – részt vehettek a bajnoki küzdelmekben orosz sportolók, akkor a salakmotorozásban miért nem.
Megkülönböztetett figyelem kísérte két orosz klasszis, a 2021-es világbajnok, Artyom Laguta és a háromszoros vb-bronzérmes Emil Szajfutgyinov helyzetét. Említett világsztárok ugyanis hosszú esztendők óta életvitelszerűen Lengyelországban élnek a családjukkal, ráadásul lengyel útlevelük is van. Jogilag hiába volt minden adva ahhoz, hogy Lagutáék lengyelként motorozhassanak, a Lengyel Motorsportszövetség nem adott számukra rajtengedélyt egyetlen versenyre sem, így az Ekstraliga küzdelmeiben sem bizonyíthattak.
A szezon zárása után jött az újabb fordulat: a következő idényben a lengyel szövetség zöld jelzést adott ahhoz, hogy a lengyel útlevéllel is rendelkező oroszok versenyezhessenek a ligaküzdelmekben. Ezen elv alapján, jogilag – lengyel útlevéllel és a lengyel szövetség égisze alatt – akár a világversenyekre is nevezhetők lehetnének Lagutáék, ám ezt a lehetőséget a lengyel szakértők és sportújságírók jelenleg szinte teljesen kizártnak tartják (ez vélhetően tavasszal válik végérvényessé).
Csak emlékeztetőül: a lengyelek a Grand Prix-kvalifikáció debreceni selejtezőjében azt a Hleb Chugunovot indították, aki orosz születésű, de lengyel útlevele is van. A nevezését azzal indokolták, hogy Chugunov már az orosz–ukrán háború kirobbanása előtt képviselte Lengyelországot a világversenyeken, nem úgy, mint Laguta és Szajfutgyinov, akik eddig még csak oroszként vettek részt világ- és Európa-bajnoki rendezvényeken.
Meg kell említenünk, hogy így még nem teljes a május 29-én, pünkösdhétfőn Debrecenben megrendezendő GP-selejtező mezőnye. A korábban „semlegesként” jelölt salakszóró pozícióját még nem tudni, ki kapja, de ennek ellenére már most borítékolható, hogy igazi sztárparádé lesz a Perényi Pál Salakmotor Stadionban május végén, hiszen lényegében minden salakmotor-nagyhatalom képviseli magát a megméretésen. A jelenleg érvényben lévő tájékoztatás alapján Ausztrália, Csehország, Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Ukrajna, Románia, Lettország, Lengyelország, Finnország, Svédország egy-egy, Dánia, illetve Magyarország pedig két-két pilótát nevezhet a debreceni viadalra.