NEM TARTOTT SOKÁIG A VERSTAPPEN-DOMINANCIA IDÉN
Úgy kezdte a címvédő Max Verstappen a 2024-es idényt, ahogyan az előzőt abbahagyta, és az első tíz versenyből hetet megnyert. Miamiban azonban már tisztán látható volt, hogy a riválisok egyre közelebb kerülnek a Red Bullhoz, a nyár közepéről pedig egyre kevesebb babér termett az akkor még háromszoros világbajnok számára.
Különösen a McLaren lépett előre igen nagyot, ám a Ferrari és a Mercedes is egyre gyakrabban harcba tudott szállni a rajtelsőégekért és legjobb eredményekért. Verstappen a Spanyol Nagydíjon aratott győzelmét követően csak több mint négy hónappal később, a kaotikusan brazíliai versenyen ünnepelhetett ismét a dobogó legfelső fokán.
Bár egy ideig úgy tűnt, hogy Lando Norris akár a világbajnoki címért is harcba szállhat, a brit pilóta sokszor nem kezelte megfelelően a mezőny legerősebb autójával járó nyomást. Nem éppen ritka hibái, illetve Verstappen az idény első felében elért pontbéli előnye elég volt ahhoz, hogy a holland versenyző már Las Vegasban bebiztosítsa negyedik világbajnoki címét.
Ennek ellenére felejthetetlen idényt hozott a 2024-es év a Formula–1-ben – összesen négy csapat hét versenyzője ünnepelhetett futamgyőzelmet. A szezon azonban botrányoktól és év közbeni pilótacseréktől sem volt mentes, ám az idén történtek talán egy még izgalmasabb idény reményét kelthetik bennünk 2025-öt illetően.
Részletes összefoglalónkat és elemzésünket az idei szezonról ide kattintva találják!
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 13 | 23 | 3 | 437 |
2. | Lando Norris | 4 | 12 | 22 | 6 | 374 |
3. | Charles Leclerc | 3 | 12 | 22 | 1 | 356 |
4. | Oscar Piastri | 2 | 8 | 23 | - | 292 |
5. | Carlos Sainz Jr. | 2 | 9 | 20 | 1 | 290 |
6. | George Russell | 2 | 4 | 22 | 2 | 245 |
7. | Lewis Hamilton | 2 | 4 | 21 | 2 | 223 |
8. | Sergio Pérez | - | 3 | 16 | 3 | 152 |
9. | Fernando Alonso | - | - | 14 | 1 | 70 |
10. | Pierre Gasly | - | 1 | 11 | - | 42 |
11. | Nico Hülkenberg | - | - | 10 | - | 41 |
12. | Cunoda Juki | - | - | 9 | - | 30 |
13. | Lance Stroll | - | - | 5 | - | 24 |
14. | Esteban Ocon | - | 1 | 5 | 1 | 23 |
15. | Kevin Magnussen | - | - | 6 | - | 16 |
16. | Alexander Albon | - | - | 4 | - | 12 |
17. | Daniel Ricciardo | - | - | 4 | - | 12 |
18. | Oliver Bearman | - | - | 2 | - | 7 |
19. | Franco Colapinto | - | - | 2 | - | 5 |
20. | Csou Kuan-jü | - | - | 1 | - | 4 |
21. | Liam Lawson | - | - | 1 | - | 4 |
1. | McLaren-Mercedes | 666 |
2. | Ferrari | 652 |
3. | Red Bull-Honda RBPT | 589 |
4. | Mercedes | 468 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 94 |
6. | Alpine-Renault | 65 |
7. | Haas-Ferrari | 58 |
8. | RB-Honda RBPT | 46 |
9. | Williams-Mercedes | 17 |
10. | Sauber-Ferrari | 4 |
FORMULA–E-S VB-CÍM A KORÁBBI F1-ES VERSENYZŐ SZÁMÁRA
Pascal Wehrlein Formula–1-es pályafutása jóval rövidebbre sikerült, mint abban az akkor még fiatal tehetség reménykedett. A német pilóta 2016-ban debütálhatott a Manor színeiben, majd a következő idényben a Saubert erősítette, 2017 végén azonban kénytelen volt elhagyni a királykategóriát.
Ezután rögtön a Formula–E felé vette az irányt, ám először 2022-ben sikerült a top tízben zárnia az idényt. Egy évvel később már negyedik lett a versenyzők között, 2024 végén pedig világbajnoki címet ünnepelhetett. Újabb eseménydús idényt és kiélezett bajnoki párharcot hozott egyébként a 2024-es év a Formula–E-ben. Wehrlein jól kezdte a szezont, ám a folytatás már inkább riválisairól, többek között a címvédő Jake Dennisről, illetve Nick Cassidyről, Mitch Evansről és António Félix da Costáról szólt.
Wehrlein az idénynyitón aratott győzelmét követően további két alkalommal ért célba elsőként, az utolsó futamon Londonban azonban a második hely is elég volt ahhoz, hogy az egy nappal korábban a vb-tabella élére álló Porsche-versenyző elhódítsa a bajnoki címet. Érdekesség, hogy a legtöbb futamgyőzelmet – egész pontosan négyet – Da Costa aratta idén, ám a 2020-as bajnok így is csupán hatodikként zárta a 2024-es idényt.
Ebben az évben a sorozat ráadásul visszatért a korábbi lebonyolításhoz, azaz már decemberben kezdetét vette az új szezon, amely 2025 júliusában ér majd véget Londonban. Az idénynyitó elején remekül kezdett a címvédő, ám pole pozícióját nem sikerült győzelemre váltania, sőt, hatalmas balesetet szenvedett a 2024–2025-ös szezon első versenyén. A futamgyőzelem végül az utolsó helyről rajtoló Evansé lett.
1. | Pascal Wehrlein | 198 pont |
2. | Mitch Evans | 192 pont |
3. | Nick Cassidy | 176 pont |
4. | Oliver Rowland | 156 pont |
5. | Jean-Éric Vergne | 139 pont |
A TCR TOPKATEGÓRIÁJA EDDIG MICHELISZRŐL SZÓL
A túraautó-világkupa (WTCR) 2022-es megszűnését követően tavaly TCR World Tour néven új sorozat indult, amelynek első idényében Michelisz Norbert hódította el a bajnoki címet. A magyar versenyző tehát címvédőként vághatott neki a 2024-es idénynek, és ehhez méltó módon pole pozícióval és győzelemmel kezdte az új szezont, azaz a bajnoki tabella éléről várhatta a folytatást.
A riválisoknak nem is sikerült onnan letaszítaniuk az idény során Micheliszt, aki Interlagosban újabb győzelmet aratott, emellett Marrákesben, Ohióban és az utolsó előtti versenyen, Makaóban is a dobogón ünnepelhetett.
Mindez újabb bajnoki címet eredményezett a Hyundai-pilóta számára, aki 11 ponttal bizonyult jobbnak az idényt második helyen záró Thed Björknél. Bár Michelisz csapattársa, Mikel Azcona is a top háromban végzett, a csapatok között a Cyan Racing Lynk & Co bizonyult a legjobbnak, ráadásul 63 ponttal előzte meg a BRC Hyundai N Squadra Corse-t.
1. | Michelisz Norbert | 323 pont |
2. | Thed Björk | 312 pont |
3. | Mikel Azcona | 294 pont |
4. | Esteban Guerrieri | 291 pont |
5. | Yann Ehrlacher | 287 pont |
NÉMI VÁRAKOZÁS UTÁN ÉRKEZIK AZ ÚJ GENERÁCIÓ
A 2024-es idény kezdete nem éppen az újoncokról szólt a Formula–1-ben, ám ahogyan arra már akkor számítani lehetett, egyes tehetségeknek legfeljebb egy évet kellett várniuk a királykategóriába lépésre. Oliver Bearman debütálása idén kényszerből következett be, miután Carlos Sainz Jr. vakbélgyulladása következtében nem tudott részt venni szaúd-arábiai versenyhétvégén, ám a brit pilóta később további két fordulóban is lehetőséget kapott.
Franco Colapinto idény közben váltotta Logan Sargeantet a Williamsnél, Jack Doohan pedig a szezonzáró hétvégén mutatkozhatott be az Alpine-nál. Közülük csupán Colapinto nem lesz ott a rajtrácson a 2025-os idény elején, amikor egyébként a mezőny negyedét alkotják kevés vagy nulla F1-es tapasztalattal rendelkező pilóták.
Ami a betétsorozatokat illeti, a Formula–2-ben Gabriel Bortoleto rögtön az első szezonjában elhódította a bajnoki címet. Ekkor egyébként már biztos volt F1-es debütálása, de mint nem sokkal később kiderült, bajnoki riválisa, Isack Hadjar is feljebb léphetett F2-es ezüstérmét követően.
A Formula–3-ban egészen a záró futam utolsó köréig nyitott volt a bajnoki csata, a trófea végül Leonardo Fornarolié lett, aki annak ellenére bizonyult az idény legjobbjának, hogy a 20 versenyből egyet sem nyert meg, és a második helyen is csak egyszer ért célba.
A 2024-ES IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN:
FORMULA–1: Max Verstappen
FORMULA–2: Gabriel Bortoleto
FORMULA–3: Leonardo Fornaroli
FORMULA–E: Pascal Wehrlein
DTM: Mirko Bortolotti
INDYCAR: Álex Palou
NASCAR: Joey Logano
TCR WORLD TOUR: Michelisz Norbert
SUPER FORMULA: Cuboi So
F1 ACADEMY: Abbi Pulling
RALI-VB: Thierry Neuville
RALIKROSSZ-VB: Johan Kristoffersson
WEC: Kévin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor
KAMION-EB: Kiss Norbert