Emlékezetes F1-es idény, Michelisz újabb bajnoki címe és a fiatalok feltörekvése – 2024 az autósportban

Börzöli BernadettBörzöli Bernadett
Vágólapra másolva!
2024.12.30. 16:44
Lando Norris és Max Verstappen első nagy összecsapása utóbbi végső diadalát hozta (Fotó: AFP)
Hiába kezdte szinte hibátlanul a Formula–1 2024-es idényét Max Verstappen, a riválisok hamar utolérték a Red Bullt, ami igen izgalmas évet hozott az autósport csúcskategóriájában. Ez az év azonban nem múlt el magyar sikerek nélkül, többek között Michelisz Norbert megvédte bajnoki címét a TCR World Tour-sorozatban. A Formula–E-ben Pascal Wehrlein bizonyult a legjobbnak, míg több fiatal tehetség számára alakult annyira jól az év, hogy F1-es debütálás lett belőle. Íme, a 2024-es idény legfontosabb történései a Nemzeti Sport által kiemelt nemzetközi szériákban!

NEM TARTOTT SOKÁIG A VERSTAPPEN-DOMINANCIA IDÉN

Úgy kezdte a címvédő Max Verstappen a 2024-es idényt, ahogyan az előzőt abbahagyta, és az első tíz versenyből hetet megnyert. Miamiban azonban már tisztán látható volt, hogy a riválisok egyre közelebb kerülnek a Red Bullhoz, a nyár közepéről pedig egyre kevesebb babér termett az akkor még háromszoros világbajnok számára.

Különösen a McLaren lépett előre igen nagyot, ám a Ferrari és a Mercedes is egyre gyakrabban harcba tudott szállni a rajtelsőégekért és legjobb eredményekért. Verstappen a Spanyol Nagydíjon aratott győzelmét követően csak több mint négy hónappal később, a kaotikusan brazíliai versenyen ünnepelhetett ismét a dobogó legfelső fokán.

Bár egy ideig úgy tűnt, hogy Lando Norris akár a világbajnoki címért is harcba szállhat, a brit pilóta sokszor nem kezelte megfelelően a mezőny legerősebb autójával járó nyomást. Nem éppen ritka hibái, illetve Verstappen az idény első felében elért pontbéli előnye elég volt ahhoz, hogy a holland versenyző már Las Vegasban bebiztosítsa negyedik világbajnoki címét.

Ennek ellenére felejthetetlen idényt hozott a 2024-es év a Formula–1-ben – összesen négy csapat hét versenyzője ünnepelhetett futamgyőzelmet. A szezon azonban botrányoktól és év közbeni pilótacseréktől sem volt mentes, ám az idén történtek talán egy még izgalmasabb idény reményét kelthetik bennünk 2025-öt illetően.

Részletes összefoglalónkat és elemzésünket az idei szezonról ide kattintva találják!

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
  1.Max Verstappen    913233437
  2.Lando Norris    412226374
  3.Charles Leclerc    312221356
  4.Oscar Piastri    2823-292
  5.Carlos Sainz Jr.    29201290
  6.George Russell    24222245
  7.Lewis Hamilton    24212223
  8.Sergio Pérez    -3163152
  9.Fernando Alonso    --141  70
10.Pierre Gasly    -111-  42
11.Nico Hülkenberg    --10-  41
12.Cunoda Juki    --9-  30
13.Lance Stroll    --5-  24
14.Esteban Ocon    -151  23
15.Kevin Magnussen    --6-  16
16.Alexander Albon    --4-  12
17.Daniel Ricciardo    --4-  12
18.Oliver Bearman    --2-    7
19.Franco Colapinto--2-    5
20.Csou Kuan-jü--1-    4
21.Liam Lawson--1-    4
a világbajnokság végeredménye
  1.McLaren-Mercedes666
  2.Ferrari652
  3.Red Bull-Honda RBPT589
  4.Mercedes468
  5.Aston Martin-Mercedes  94
  6.Alpine-Renault  65
  7.Haas-Ferrari  58
  8.RB-Honda RBPT  46
  9.Williams-Mercedes  17
10.Sauber-Ferrari    4  
konstruktőrök

 

FORMULA–E-S VB-CÍM A KORÁBBI F1-ES VERSENYZŐ SZÁMÁRA

Pascal Wehrlein Formula–1-es pályafutása jóval rövidebbre sikerült, mint abban az akkor még fiatal tehetség reménykedett. A német pilóta 2016-ban debütálhatott a Manor színeiben, majd a következő idényben a Saubert erősítette, 2017 végén azonban kénytelen volt elhagyni a királykategóriát.

Ezután rögtön a Formula–E felé vette az irányt, ám először 2022-ben sikerült a top tízben zárnia az idényt. Egy évvel később már negyedik lett a versenyzők között, 2024 végén pedig világbajnoki címet ünnepelhetett. Újabb eseménydús idényt és kiélezett bajnoki párharcot hozott egyébként a 2024-es év a Formula–E-ben. Wehrlein jól kezdte a szezont, ám a folytatás már inkább riválisairól, többek között a címvédő Jake Dennisről, illetve Nick Cassidyről, Mitch Evansről és António Félix da Costáról szólt.

Misano E-Prix Round 7
Pascal Wehrlein számára világbajnoki címet hozott ez az év (Fotó: AFP)

Wehrlein az idénynyitón aratott győzelmét követően további két alkalommal ért célba elsőként, az utolsó futamon Londonban azonban a második hely is elég volt ahhoz, hogy az egy nappal korábban a vb-tabella élére álló Porsche-versenyző elhódítsa a bajnoki címet. Érdekesség, hogy a legtöbb futamgyőzelmet – egész pontosan négyet – Da Costa aratta idén, ám a 2020-as bajnok így is csupán hatodikként zárta a 2024-es idényt.

Ebben az évben a sorozat ráadásul visszatért a korábbi lebonyolításhoz, azaz már decemberben kezdetét vette az új szezon, amely 2025 júliusában ér majd véget Londonban. Az idénynyitó elején remekül kezdett a címvédő, ám pole pozícióját nem sikerült győzelemre váltania, sőt, hatalmas balesetet szenvedett a 2024–2025-ös szezon első versenyén. A futamgyőzelem végül az utolsó helyről rajtoló Evansé lett.

1.Pascal Wehrlein198 pont
2.Mitch Evans192 pont
3.Nick Cassidy176 pont
4.Oliver Rowland156 pont
5.Jean-Éric Vergne139 pont
a 2024-es idény végeredménye

 

A TCR TOPKATEGÓRIÁJA EDDIG MICHELISZRŐL SZÓL

A túraautó-világkupa (WTCR) 2022-es megszűnését követően tavaly TCR World Tour néven új sorozat indult, amelynek első idényében Michelisz Norbert hódította el a bajnoki címet. A magyar versenyző tehát címvédőként vághatott neki a 2024-es idénynek, és ehhez méltó módon pole pozícióval és győzelemmel kezdte az új szezont, azaz a bajnoki tabella éléről várhatta a folytatást.

A riválisoknak nem is sikerült onnan letaszítaniuk az idény során Micheliszt, aki Interlagosban újabb győzelmet aratott, emellett Marrákesben, Ohióban és az utolsó előtti versenyen, Makaóban is a dobogón ünnepelhetett.

Michelisz Norbertnek sem múlt el 2024 nagy siker nélkül (Fotó: fiatcrworldtour.com)

Mindez újabb bajnoki címet eredményezett a Hyundai-pilóta számára, aki 11 ponttal bizonyult jobbnak az idényt második helyen záró Thed Björknél. Bár Michelisz csapattársa, Mikel Azcona is a top háromban végzett, a csapatok között a Cyan Racing Lynk & Co bizonyult a legjobbnak, ráadásul 63 ponttal előzte meg a BRC Hyundai N Squadra Corse-t.

1.Michelisz Norbert323 pont
2.Thed Björk312 pont
3.Mikel Azcona294 pont
4.Esteban Guerrieri291 pont
5.Yann Ehrlacher287 pont
a 2024-es idény végeredménye

 

NÉMI VÁRAKOZÁS UTÁN ÉRKEZIK AZ ÚJ GENERÁCIÓ

A 2024-es idény kezdete nem éppen az újoncokról szólt a Formula–1-ben, ám ahogyan arra már akkor számítani lehetett, egyes tehetségeknek legfeljebb egy évet kellett várniuk a királykategóriába lépésre. Oliver Bearman debütálása idén kényszerből következett be, miután Carlos Sainz Jr. vakbélgyulladása következtében nem tudott részt venni szaúd-arábiai versenyhétvégén, ám a brit pilóta később további két fordulóban is lehetőséget kapott.

Franco Colapinto idény közben váltotta Logan Sargeantet a Williamsnél, Jack Doohan pedig a szezonzáró hétvégén mutatkozhatott be az Alpine-nál. Közülük csupán Colapinto nem lesz ott a rajtrácson a 2025-os idény elején, amikor egyébként a mezőny negyedét alkotják kevés vagy nulla F1-es tapasztalattal rendelkező pilóták.

F1 Saudi Arabian Grand Prix 2024 Practice 3
Carlos Sainz Jr. betegsége F1-es debütálást hozott Oliver Bearman számára (Fotó: AFP)

Ami a betétsorozatokat illeti, a Formula–2-ben Gabriel Bortoleto rögtön az első szezonjában elhódította a bajnoki címet. Ekkor egyébként már biztos volt F1-es debütálása, de mint nem sokkal később kiderült, bajnoki riválisa, Isack Hadjar is feljebb léphetett F2-es ezüstérmét követően. 

A Formula–3-ban egészen a záró futam utolsó köréig nyitott volt a bajnoki csata, a trófea végül Leonardo Fornarolié lett, aki annak ellenére bizonyult az idény legjobbjának, hogy a 20 versenyből egyet sem nyert meg, és a második helyen is csak egyszer ért célba.

A 2024-ES IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN:

FORMULA–1: Max Verstappen
FORMULA–2: Gabriel Bortoleto
FORMULA–3: Leonardo Fornaroli
FORMULA–E: Pascal Wehrlein
DTM: Mirko Bortolotti
INDYCAR: Álex Palou
NASCAR: Joey Logano
TCR WORLD TOUR: Michelisz Norbert
SUPER FORMULA: Cuboi So 
F1 ACADEMY: Abbi Pulling
RALI-VB: Thierry Neuville
RALIKROSSZ-VB: Johan Kristoffersson 
WEC: Kévin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor
KAMION-EB: Kiss Norbert

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik