„S mint őrült viharnak tajtékzó haragja, fájdalommal és lázzal átitatott mételyében láncait rázó briliáns elme, tépte és rázta a pompás faremetét egy túlvilági erő borzalmas hangjait a tájra süvítő hangjegyfestő… s én mégis… oly nyugodt voltam e felfoghatatlanul csodálatos helyen, mert e felbőszült idegek templomában fogant egyszervolt gyermeki lénynek hangjaiban nem a támadást és a pusztítás iránti olthatatlan szomjúságot éreztem magam körül elmélyülni, hanem az emberi testet itt tartózkodásának idejére és az általa megállítható pillanatot uraló idegen csillagok világát képviselő hihetetlen erőnek a leheletfinom lágyságát, egy erőt, mely nem tud és nem is akar változtatni magán, mert ez ő, ez az, amiért megteremtetett, s bár az örömnek ódája furcsa mosolyt csókolt szájára, e nyughatatlan háborgó vihar festette álarc mögött ha mélyen is, de ott ült az Istentől kapott szerető szívnek kócos hajú angyali szelleme.”
Porfelhőlovagok és más csodák – Kő András fantasztikus kerékpáros könyvéről |
Hogyan ne működtessünk futballklubot? – bűzös kasszasiker Blackpoolban |
Amikor értesültem róla, hogy Stark Péter, a korábbi 19-szeres válogatott futballista könyvet írt tragikusan fiatalon, a Benfica bajnoki mérkőzésén elhunyt barátjához, a szintén válogatott Fehér Miklóshoz, továbbá az ETO-hoz és Győr városához fűződő viszonyáról, érzelmeiről, emlékeiről, mindenre számítottam, csak erre nem. A fenti mondatot nem azért idéztem, mert a helyet akartam kitölteni, éppen ellenkezőleg: ezzel megspóroltam, hogy be kelljen mutatnom Stark Péter írói stílusát, mondatépítési elveit, hangulatfestő képességét – merthogy ez egy átlagos mondat a könyvben. A már a címében is – A Rába-szimfónia opusz 1. – kuriózumnak tekinthető, merőben szokatlan írás, megrendítő erejű vallomás ötszáz oldalon át, nyolc évig készülő grandiózus szellemi munka, óriási lelki tusa kivetítése, amely helyenként nehezen emészthető ugyan, de a hatása elementáris.
Különösen a mintegy száz oldalt kitevő első három fejezet (Nyitány, Születés, Sorsok) megrázóan egyedi és személyes, sok helyütt a líra és a próza határán táncol, elüt a könyv törzsét alkotó Zárótétel című, háromszázötven oldalas fejezettől, majd a kezdeti hang némiképpen visszatér az epilógusként is értelmezhető záró fejezetben (...Utóhang, mint utazás).
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2022. április 16-i lapszámában jelent meg.)