– A Fifty-Fifty a régi-új csúcstartó. Hogy hangzik?
– Nagyon jól – mosolygott Józsa Márton az 54. Kékszalag stúdiójában, a győztesek pénteki interjúján. – Nagyon élveztük az egész versenyt, annál is inkább, mert túl sokat nem vitorláztunk a hajóval, szóval a túledzettség esete nem állt fenn. A Szalag előtt két nappal két-három órára mentünk ki a vízre, akkor már láttuk, hogy biztatóak a menettulajdonságok, és bíztunk benne, a hajó beváltja a hozzá fűzött reményeket.
– Az erős szél volt a további tesztek akadálya?
– Igen, húztuk-halasztottuk a hajó vízre tételét, mert egy ilyen hajót, amely majdnem négyszáz kilóval könnyítve van, nem húszcsomós szélben kell elkezdeni tesztelni. Kivártunk, de végül csak ki kellett próbálni – ha őszinte akarok lenni, azt még most sem tudjuk, hogy gyenge szélben milyen.
– Hogy közepesben milyen, azt láttuk, és az eredmény is mutatja. Érzésre milyen?
– Jobbak lettek a menettulajdonságai, de ebben a közepes szélben a régi hajótestekkel is tudtunk volna nyerni. Bő szélben is nagyon jó számokat hoztunk, az elején volt alkalmunk együtt menni a többiekkel, és tudtuk őket tartani, kicsit talán még gyorsabbak is voltunk, a hosszú kreuzszakaszon pedig elhúztunk tőlük.
– Akkor mondhatjuk, hogy jól sikerült a fejlesztés?
– Igen, jó irányba indultunk el. A kétéves fejlesztési programnak ez csak az első lépése volt, hátravan még az árbócok cseréje, ami szintén jelentős súlycsökkentést eredményez majd.
– Nem okozott gondot, hogy nem tudtak edzeni? Nem tartottak tőle, hogy esetleg valami technikai zűr megakasztja a nagy menetet?
– Ettől mindig tart az ember, de elég sokat dolgoztunk a hajón. Miután kijött a gyárból két hétig folyamatosan melóztunk, viszont a vitorlázással töltött idő aránya nulla egész hat tized százalék volt, ami nem túl magas…
– Először is így döntöttek csúcsot, még 2012-ben.
– Akkoriban más idők jártak, nem voltak ilyen kemény ellenfelek. Most abban bízhattunk, hogy kilenc év tapasztalata van benne a hajóban, és nemcsak tavi, hanem tengeri is. A fiúk harcedzettek, tudják, mit hogyan kell megcsinálni. Eleinte nyilván félve kezdtük el tesztelni a hajót, de amikor láttuk, hogy nincsenek csavarodások, recsegések, egyre bátrabban fokoztuk a tempót.