Kékszalag: az első Kékszalag mezőnye mindössze 21 hajót számlált

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2023.07.01. 11:46
null
Az 53. Kékszalag győztese, az RSM (Fotó: Szabó Miklós)
Címkék
Július 6-án, csütörtök délelőtt 9 órakor rajtol a Balatonfüred előtti vízterületről az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa leghosszabb távú és legnagyobb hagyományú tókerülő versenye. A viadal históriája 1934 óta íródik, cikkünkben a történetével, a rekordokkal, a legsikeresebb versenyzőkkel foglalkozunk, továbbá arra a kérdésre is válaszolunk, hogy miért rendezik mindig más időpontban a megméretést. (x)

 

„Egy száznegyven-százhatvan kilométeres navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek első díja a Balaton kék szalagja volna” – így szól a kor legjobb magyar versenyvitorlázói által 1934-ben megfogalmazott eredeti versenykiírás.

Ezzel 1934-ben megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, a Kékszalag, amelyen ma már közel hatszáz hajó szokott részt venni, így mezőnyében is Európa legnagyobb tókerülő versenye lett.

A Kékszalagot a kor leglelkesebb, legprogresszívebb magyar versenyvitorlázói, Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós, dr. Keresztúry Gyula és barátaik találták ki Hungária Yacht Clubban. Az alapítók úgy döntöttek, hogy a tókerülőn bármilyen vitorlás hajóval lehessen indulni, és győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb versenyző! Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva át a Tihanyi-csövön tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban több mint 150 kilométer hosszú.

Fotó: Nemzeti Sport
Fotó: Nemzeti Sport
A KÉKSZALAG EDDIGI GYŐZTESEI
1934 – Rabonbán – dr. Ugron Gábor

1936 – Kincsem III. – Kovács Béla
1938 – Kincsem IV. – Kovács Béla
1940 – Tramontana – Kultsár Istvánné
1942 – Tramontana – Kultsár Istvánné
1947 – Hungária – Tóth Kálmán
1949 – Vészmadár – Mihálkovics János
1951 – Nemere II. – Németh István
1953 – Nemere II. – Németh István
1955 – Nemere II. – Németh István
1957 – Nemere II. – dr. Schmalz József
1959 – Addio III. – dr. Horváth Boldizsár
1961 – Kékmadár – Farkas László
1963 – Tramontana – Vályi Pál
1965 – Olimpia III. – Tolnay László
1967 – Trinidad – dr. Debrőczy Tibor
1969 – Rabonbán – Berta Lajos
1971 – Tramontana – Bucsy Balázs
1973 – Blott X – Gosztonyi András
1975 – Blott X – Telegdy István
1977 – Tramontana – Lovas József
1979 – Tramontana – Lovas József
1981 – Hárpia – Izsák Szabolcs
1983 – Simi – Zdenka Richter
1985 – Simsalabim – Eindl Steeg
1987 – Simsalabim – Eindl Steeg
1989 – Tramontana – Gömöry Pál
1991* – Giftzwerg – Helmut Birkmayer és Nemere II. – dr. Balogh György
1993 – Manual – Tuss Miklós
1995 – Manual – Tuss Miklós
1996 – Manual – Tuss Miklós
1997 – Liberté – Christoph Wieser
1998 – Liberté – Munka László
1999 – Yuppie – Detre Szabolcs
2000 – Anna – Rutai István
2001 – Pleasure – Litkey Farkas
2002 – Gardazzurra – Litkey Farkas
2003 – Lisa – Litkey Farkas
2004 – Gardazzurra (Siemens Mobile) – Litkey Farkas
2005 – Lisa – Litkey Farkas
2006 – Clan des Team (Brokernet-Winterthur) – Litkey Farkas
2007 – Lisa (AXA-Brokernet) – Litkey Farkas
2008 – Clan des Team (Brokernet-Uniqa) – Litkey Farkas
2009 – Lisa (Brokernet-Uniqa)– Litkey Farkas
2010 – NaturAqua – Roland Gäbler
2011 – Lisa (Budapest Bank) – Litkey Farkas
2012 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton
2013 – Lisa (Evopro) – Litkey Farkas
2014 – Opel Fifty-Fifty – Józsa Márton
2015 – Safram – Christophe Péclard
2016 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas
2017 – Artemis (Festipay) – Litkey Farkas
2018 – Safram – Christophe Péclard
2019 – Racing Django – Petrányi Zoltán
2020 – RSM – Vándor Róbert
2021 – RSM – Vándor Róbert
2022 – Raiffeisen Fifty-Fifty – Józsa Márton
* megosztott első helyet adtak ki

Az első győztes az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett, és a résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. A verseny nagy sikert aratott és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyenezen egyszerű ok miatt kezdődik minden évben más időpontban a megméretés.

1936-ban és 1938-ban is egy kis, nyitott uszonyos vitorlással, 22-es versenyjolléval nyert Kovács Béla. 1940-ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott. A Kékszalagon 2011-óta a legjobb női kormányosnak jár a „Gordon Evelyn-díj”. 1944-ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket, így a Kékszalag elmaradt. A magyar vitorlázók elszánt versenyezni akarását jól mutatja, hogy a Kékszalag napjára a Hungária Yacht Club kiírta a Szent László Év vitorlásversenyt a Balatonfüred-Kereked-Zamárdi háromszögbe. Július 8-án, egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után 23 hajó versenyzett! Pedig a rajtot légiriadó miatt még halasztani is kellett...

A háborút követően 1947-ben rendezték meg újfent a Kékszalagot, tehát a kétévente esedékes verseny a párosról a páratlan évekre került. A háború utáni első viadalon nem kellett nevezési díjat fizetni, a résztvevők ehelyett a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát kaptak, ezzel segítve a versenykedv felélesztését.

A tőkerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Balatonfürednél.

A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II., a Balaton legendás zászlóshajója tartotta! Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók, a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények. A 2012-es rekorddöntéskor is gyenge volt a szél, de a mai modern többtestű vitorlások a szélsebesség többszörösével képesek haladni. A Fifty-fifty nevű különleges hajó Józsa Márton csapatával a fedélzetén 10 óra 32 percre javította a rekordot. Két évvel később, 2014-ben már jó szél fújt szinte egész nap, így a Fifty-fifty a saját csúcsát csaknem három és fél órával múlta felül, így akkor 7 óra 13 perc 57 másodpercre csökkent a rekordidő. A csúcstartó tavaly több mint fél percet faragott, így jelenleg 7 óra 13 perc 21 másodperc a rekord.

A 2014-es jószeles, 46. Kékszalagon a Nemere II. egytestű hajók közt még fennálló csúcsát is átadta a múltnak a Király Zsolt vezette Raffica. Az egytestű rekord így most 9 óra 56 perc 46 másodperc. A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta, a többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt, már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.

A Kékszalagot többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken rendezik, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen (Fotó: Szabó Miklós)
A Kékszalagot többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken rendezik, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen (Fotó: Szabó Miklós)

Az egyre növekvő népszerűség szükségessé tette, hogy 2001 óta minden évben megrendezzék. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben katamaránnal negyedik lett, majd 2011-ben megszerezte tizedik, 2013-ban tizenegyedik, 2016-ban tizenkettedik, 2017-ben pedig tizenharmadik győzelmét.

Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, s bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001-ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban megtartják, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, ezzel lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.

2010-ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) szereplését, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010-ben a 42. Kékszalagon 623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. A 2010-es siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége a jövőbe tekintve ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től újfent szabad a verseny, az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően.

Az idei, július 6-án délelőtt 9 órakor kezdődő 55. Kékszalagra mintegy 600 hajót várnak a szervezők, ez körülbelül 3000 sportolót jelent. A légvonalban több mint 150 kilométeres Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok- Keszthely-Balatonfüred táv megtételére 48 órájuk van a hajóknak, az utolsó érvényes befutónak tehát szombaton 9 óráig át kell haladnia a Balatonfüred előtt kitűzött célvonalon.

Az első nap, azaz a leggyorsabbak küzdelmeiről folyamatos élő közvetítésben számol be az M4Sport. A verseny végig követhető a kekszalag.reblog.hu folyamatosan frissülő hírfolyama, illetve a hunsail.hu, amely összefoglalókkal is jelentkezik. A Kékszalag eseményeit ITT, és a verseny hivatalos Facebook-oldalán is figyelheti.

Az internetes nyomkövetés – ingyenes regisztráció után – ITT érhető el!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik