A márciusi elnökválasztáson induló japán üzletember és sportdiplomata – aki 2017 óta vezeti a Nemzetközi Tornaszövetséget – úgy véli, hogy az ötkarikás szervezetnek a korábbinál magasabb értékeket kell biztosítania a szponzoroknak, és ezért felül kell vizsgálnia a meglévő üzletpolitikáját.
„Sok japán cég szeretné szponzorálni az olimpiai játékokat, mert nagy értéket jelentenének a vállalat számára. Támogatni akarnak, de természetesen értékekre van szükségük. Sok pénzt fizetnek, de a cég nem kapja meg a hasznát, ez probléma” – mondta Vatanabe Morinari, aki a 2021-es tokiói olimpia szervezőbizottságának is tagja volt.
Hangsúlyozta: ha cégelnök lenne, azt mondaná, hogy inkább a labdarúgást támogatná, mert ott tud reklámozni. Hozzátette: a NOB – amely nem engedélyezi a szponzorok számára, hogy a pályákon, arénákban, stadionokban reklámozzanak a játékok idején – 2.295 milliárd dolláros bevételre tett szert legfőbb szponzoraitól a 2017 és 2021 közötti időszakban. Ez az olimpiai mozgalom második legnagyobb bevételi forrása, míg a műsorszolgáltatók 4.544 milliárd dollárt fizettek ugyanebben az időszakban.
„Meg kell változtatnunk a marketingrendszert. Ez a jelenlegi »megjelenítheted az öt karikát, és adj 200 vagy 300 milliót« nem folytatódhat” – mondta Vatanabe.
Az idei párizsi olimpia után három japán kiemelt szponzor – a Toyota, a Bridgestone és a Panasonic – fejezte be az együttműködést a NOB-bal.
A 65 esztendős japán sportdiplomata arra is kitért, hogy a NOB döntéshozatali folyamatát is felül kell vizsgálni. Szerinte Thomas Bach elnöklése alatt az elnök és a végrehajtó bizottság túl nagy hatáskört kapott.
„Sokan szeretnének részt venni a NOB döntéseiben, mert sportcsalád vagyunk, de a végrehajtó testülete túl erős – jegyezte meg. – Sok dologról csak a testületi tagok vagy az elnök döntenek. Ez nem olyan jó. A NOB-nak tiszteletben kell tartania a nemzetközi szövetségeket és a nemzeti olimpiai bizottságokat. Most a NOB nagyon erős. A nemzetközi sportszövetségeknek és a nemzeti olimpiai bizottságoknak össze kell fogniuk, mert most kicsit olyan a helyzet, mintha utasításokat kapnának.”
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság egyik médiafelelőse jelezte: nem kommentálják az egyes elnökjelöltek véleményét, de a NOB marketingprogramját erősnek tartja.
„A marketingprogram helyzetét és pozitív kilátásait a múlt héten már nyilvánosságra hozták a NOB háromnapos ülésén, és a résztvevők nagy megelégedéssel üdvözölték a NOB és így az egész olimpiai mozgalom nagyon pozitív pénzügyi helyzetét” – áll a közleményében.
Vatanabe mellett hatan kandidálnak a leköszönő Bach posztjára: Kirsty Coventry – egyedüli nőként –, a 200 méter hát 2008-as ötkarikás bajnoka, Sebatian Coe, a Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, ifj. Juan Antonio Samaranch, a korábbi NOB-elnök fia, a Nemzetközi Öttusaszövetség és a NOB alelnöke, Fejszal al-Husszein jordán herceg, David Lappartient, a Nemzetközi Kerékpárszövetség (UCI) elnöke, valamint Johan Eliasch, a Nemzetközi Sí- és Hódeszkaszövetség (FIS) elnöke.
Az elnökválasztást a NOB március 18. és 21. között sorra kerülő tisztújító kongresszusán rendezik meg a görögországi Olümpiában.